Kostnader

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Kostnader

Innleggav G-Mac » ons 24.11.2004 23:47

Hvor mye tror du det koster å lage en iPod???

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav wisshh » ons 24.11.2004 23:52

$34,6 :wink:

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Kostnader

Innleggav iZappa » ons 24.11.2004 23:53

G-Mac skrev:Hvor mye tror du det koster å lage en iPod???


Hvis DU er meg. Vil jeg tippe mellom 20 og 50 kroner. Husk at iPod er det mest verdifulle/størst markedsverdi blandt mp3 spillerne på markedet.

"To brand Sand" er det noe som heter, om å skape et merkenavn rundt ingenting. Da blir verdien vesentlig større når man skal selge verdens beste mp3 spiller.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav G-Mac » ons 24.11.2004 23:55

wisshh skrev:$34,6 :wink:


er du sikker???
hmmmmm......Kan stemme det
Sist endret av G-Mac den ons 24.11.2004 23:56, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Otsego » ons 24.11.2004 23:55

det spørs hva du mener med lage, og sette i sammen alt er vel ganske billig men alle delene er nok ikke gratis ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav iZappa » tor 25.11.2004 0:06

Ikke overvurder prisen på enkeltkomponentene selv om resultatet blir bra. Tipper batteriet er dyrest, men det er vill tipping

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Kamelen » tor 25.11.2004 0:08

delene koster nok en halv banan de og.. Men, de er ikke bare produksjon av iPod som skal dekkes.. Det er fantastisk mange mellomledd som skal mettes, feks transport.. også kommer momsen.. Tror ikke apple har killer provisjon på én enkelt iPod, men når du har 90% av "hard disk basert mp3 spiller" markedet, blir nok fortjensten grei nok for salten på bordet.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav admin » tor 25.11.2004 0:23

Dyreste er disken. Har lest priser for hva en slik 1.8" disk på 20GB koster inn, det var rundt 50$ hvis jeg ikke tar helt feil. Apple får selvfølgelig store store rabatter da de ofte kjøper opp til 70% av produksjonskapasiteten.

Totaltsett ville jeg nok ikke være forundret om en 20GB iPod kostet rundt 50$ å produsere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Priser på duppedingser i Asia

Innleggav Tarkus » tor 25.11.2004 0:53

Litt ( – egentlig helt!) off-topic, men jeg tenkte det kunne være artig å nevne her:

Jeg kjenner en kar som har en plastfabrikk i Bangkok. På fabrikken lager de plastdelene til USB-tastaturer, og setter dem sammen, og leverer til PC-fabrikanter og tredjepart (ala logitech). Jeg spurte han en gang om hvor mye tastaturene hans kostet. Svaret var: ca 12 kr. pr kilo - uansett språk og merke!

Til sammenligning kostet et (1) Apple USB thailandsk tastatur nesten 800 NOK (5000 bath) i den lokale Apple-sjappa i Bangkok . (Ca 2 år siden. Apple PRO tastatur kostet over 1000,-)

Og til dere som tenker "Hei, nå går vi sammen om å spleise på noen fete USB-tastaturer": Minimumsbestillingen er 4 tonn.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Otsego » tor 25.11.2004 0:59

har vært i Thailand og Malaysia, det er helt utrolig hvor stor forskjell det er på priser i Norge og Asia. En PowerMac G5 (Den beste) tror jeg kosta 20 tusen eller noe slikt (kroner).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav bep0rz » lør 27.11.2004 14:03

Det er ikke en 1.8"-disk som er inni.

Disken er på størrelse på CF-brikker, og koster veldig lite å kjøpe inn når Apple får ganske mange i hver "bestilling".

Prisen Apple betaler for å produsere og sette sammen/kjøpe inn deler, er veldig liten, men selges for veldig mye.

Uansett, iPod eier :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav admin » lør 27.11.2004 15:12

Jo det er 1.8 disker som er inne i vanlige iPod.

I iPod mini derimot er det som du sier disker som er nøyaktig samme størrelse som CF brikker, og er kompatible med CF brikker. Derfor mange som kjøper iPod mini, tar ut disken og bruker den i sitt kamera da dette er billigere enn å kjøpe diske løst.

Diskene er de absolutt dyreste delene på iPoden. Selv om Apple kjøper store volumer koster disse faktisk ganske mye, produksjonskapasiteten er såpass begrenset og derfor er prisen høy. Resten av iPoden derimot er meget billig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav bep0rz » søn 28.11.2004 2:20

admin: Ops, mente jo selvfølgelig iPod mini!

Vet også at MuVo har samme greie, og er en veldig populær sak for digitale kamera.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]