iPod problemer:(

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Kan den bli "frisk" uten at jeg må sende den til Apple?

Ja
2
15%
Nei
7
54%
Kanskje
4
31%
 
Antall stemmer : 13

iPod problemer:(

Innleggav eppel » man 13.09.2004 17:29

Er det noen iPod eksperter der ute som kan hjelpe meg...?

Broren min har en iPod 15 GB som er fra i fjor sommer. Nå har den alvorlige store problemer med å ta imot sanger fra min PowerBook 17". Når iTunes begynner å overføre sanger stopper den fort. I bibliotektet til iTunes har jeg ca. 1450 låter. Når overføringen runder 100 sanger begynner den å slite, og til slutt stopper det helt. Noen ganger klarer den ikke første låta heller. iTunes og iPod "klikker" helt. Må ta en "tvungen avslutning" på iTunes for å lukke programmet. iPoden fungerer fint etterpå med de sangene som er lastet inn.


Dette har jeg gjort:
-Installert hele OSX på nytt.
-Gjennombygget software minst et tusin ganger.
-Vært i kontakt med Apple som sier at den mest sannsyneligvis er defekt på en eller annen måte (1 års garantien har gått ut, ca. 2000 kr i reperasjon).


Håper en glup iPod ekspert kan hjelpe meg, eller har Apples medarbeider rett..?!

På forhånd takk!

mvh
Andreas Brøvig
medlem i 238 måneder
 

Har du prøvd å...

Innleggav Macern » man 13.09.2004 17:48

...formatere ipoden med med ipod software installer? Mulig det er noe kødd med harddisken på ipoden som er årsaken.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav eppel » man 13.09.2004 17:57

Når du sier formatere, er det å bruke iPod Update? Altså "gjennoppbygge" den.. Det har jeg ihvertfall gjort..:)
medlem i 238 måneder
 

Gjenoppbygge ja

Innleggav Macern » man 13.09.2004 18:08

Ok, siden det ikke funker heller er det nok en mekanisk feil på ipoden din. Er nok antagelig best å sende den til en autorisert Apple-tekniker.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav NuSkool » man 13.09.2004 18:35

Prøv å kjøre debug menyen for å finne ut hva som er galt.

Reset iPoden (trykk play og menu samtidig i et par sek.) så trykker du previous, select og next samtidig og hold i et par sekunder. Så skal du være inne i den "hemmlige" debug menyen.
Naviger med previous og next. Så kan du prøve:
O. HDD SCAN: Scanner harddisken (tar en liten stund)

Så vet du hvertfall om det er Harddisken det er noe galst med.
Sjekk F. FIREWIRE også kanskje det kan være noe galt med FW porten.

For mer info sjekk denne siden.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav eppel » tor 16.09.2004 15:57

Ringte Apple igjen. Snakket med en koselig norsk dame der. Hun ville sende meg en ny FW-kabel, siden hun mente det var problemet! Snakk om god service!!! Igjen beviser Apple sin gode support!
medlem i 238 måneder
 

Innleggav SimonMee » tor 16.09.2004 16:22

Fortell oss om det var firewire-kabelen som var feilen når den tid kommer, da :)

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav eppel » man 27.09.2004 20:33

Det var ikke kabelen som utgjorde feilen.
De nærmeste dagene kommer Apple og henter iPoden på døra.
Får dekket det på garanti alikevel!

Blir spennende om de får fikset den, eller kanskje det dukker opp en ny en på døra..
medlem i 238 måneder
 

Innleggav aargh » man 27.09.2004 21:05

min iPod ble syk for en tid tilbake, tror ikke de reparerer noe særlig... begge gangene har det kommet en splitter ny tilbake.... :D

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 27.09.2004 22:01

Du har noen forbrukerrettigheter utover Apple sin 1-årige garanti. Sjekk ut hva dine rettigheter er i kjøpsloven.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav golasen » man 27.09.2004 22:35

Studerer rettslære om dagene nå, man har minimum 2 års garanti på forbrukerkjøp uansett hva produsenten måtte hevde. Stå på krava. Gidder ikke finne ut hvilken paragraf det står i nå, men kan finne det ut dersom det skulle være interessant..
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Journalisten » man 27.09.2004 22:57

Min opplevelse er at Apple er ganske flinke med norsk kjøpslov og føyer seg, og i endel tilfeller strekker seg langt. Min strømforsyning til PB 17" gikk fløyten etter feil på strømnettet, men de ville erstatte. Tvang til ogmed Officeline til å skaffe meg en, slik at jeg ikke skulle vente på postgang fra Apple, så skulle heller Officeline og Apple gjøre opp på kammerset.

Mitt tips etter erfaring med Apple support er å RINGE DEM FØRST. Om de sender deg videre til forhandleren er det ok, men erfaringen min er at det er mye lettere å få opprettet "sak" hos Apple support først. De har nemlig kvittet seg med MANGE Appleforhandlere innen reparasjon på grunn av høye krav.

Altså. Går du til forhandleren din, vil de helst se på maskinen selv før de gjør noe. Bortkastet tid, som kanskje ender med at de motvillig sender maskinen til Nederland eller noe.
Ringer du Apple, sender de maskinen rett til verksteder de har godkjent (som er de aller færreste forhandlere). Og foreslå gjerne raske løsninger selv, som å reise til verkstedet på egenhånd framfor å vente på budbil.
medlem i 237 måneder
 

Innleggav magnus » ons 29.09.2004 9:46

Det der minner litt om min iPods problemer.
Gikk fint å overføre 100 sanger hos meg og, men etter det så måtte den gjenoppbygges. Hos meg var harddisken ødelagt så jeg sendte den inn til Apple, å fikk igjen en ny :)
medlem i 244 måneder
 

Innleggav eppel » fre 26.11.2004 17:50

Jepp, da kommer slutten på historien om iPoden til min bror..
Apple hentet den for 2 mnd siden, etter litt motvillighet..
Og det ble en splitter ny 20 gb som skulle ha kommet i går i følge TNT, men jeg har fortsatt ikke sett noe til den.. Men den kommer..
De sendte den også til Asia for inngravering, slik at den ble lik den gamle..
Super service, men ELENDIG ventetid! 2 mnd uten iPod er KJIPT! Men nå få han den splitter nye istedenfor forrige generasjon.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav G-Mac » fre 26.11.2004 18:03

Mistet min iPod i gulvet og den ville ikke laste inn flere sanger, sa i fra til Apple og de sendte meg en eske, etter to uker :( fikke jeg den tilbake og da hadde de ikke skrevet alt det de skulle, på inngraveringen :( kipt men jeg gidder ikke å klage fikk jo ny....!!!!!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]