Hvordan skaffer du musikk?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Hvordan skaffer du mesteparten av din musikk?

Laster ned via fildelingssider
31
52%
Kjøper i iTunes Music Store
10
17%
Kjøper på andre nettbutikker
4
7%
Kjøper i butikken
10
17%
Fra venner og kjente
5
8%
Liker ikke musikk
0
Ingen stemmer
 
Antall stemmer : 60

Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Dorkfish » fre 27.02.2009 11:32

Mange av oss har store samlinger med musikk, enten i CD-hylla eller i iTunes eventuelt på store MP3 spillere.
Men hva slags vaner har folk når det gjelder å skaffe seg musikk? Nedlasting på lovlig vis, eller "ulovlig" vis. Eller kjøper du i butikken?

Du kan stemme på 2 alternativer.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Boffen » lør 13.06.2009 21:57

Jeg laster ned ulovlig først, men har satt meg som mål å kjøpe inn så godt som alle albumene jeg har lastet ned. Jeg laster nemlig ikke ned bare fordi jeg er en person av typen "fuck plateselskaper og artister ass gjør som jeg vil", men fordi a) det er vanskelig å få tak i musikken jeg hører på i Norge. b) jeg ikke har råd til å kjøpe all musikken jeg har lyst på til alle tider. Jeg har rundt 160 album i iTunes (rundt 250 hvis jeg inkluderer demoer og diverse eller gratisutgivelser), hvorav ca 10 album er kjøpt på iTunes, og 28 album er i hylla. Med litt utnyttelse av valutakurser håper jeg på å lovlig eie rundt 100 ved høsttider (litt avhengig av om jeg kommer inn på NTNU og må flytte, eller om jeg kommer inn på UiO og kan bo hjemme)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Maxell » lør 13.06.2009 22:20

Ganske overveldende andel som gjør dette ulovlig, da. 63 % gjør det ulovlig og ikke lovlig i det hele tatt, men jeg vet ikke hvor mange som har klikket både kjøp og ulovlig. Antagelig er vi oppe i hvert fall 75 %.

Da er det vel på tide at platebransjen tar hintet, og begynner å gjøre noe med problemet? En årelang kamp med å saksøke egne kunder har definitivt ikke ført fram, så de bør kanskje tenke nytt?

Dere som laster ned ulovlig, hva skal til for at dere vil gjøre det lovlig isteden? Er det pris, abonnementsordninger eller tilgjengelighet som teller mest?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Boffen » lør 13.06.2009 22:48

Som jeg sa, så er det for min del tilgjengelighet og pris som er problemet. Idiotisk at jeg skal måtte vente for å høre på et album amerikanerne allerede har i butikkhyllene, eller at jeg skal måtte betale 150,- ++ for et album fordi jeg ikke bare hører på tradisjonell rock eller bestselgerne her i landet. Jeg er klar over at vi ikke kan sammenligne Norge og USA prismessig, men det er ingen grunn til at album skal ha så stor prisdifferanse.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Maxell » lør 13.06.2009 23:07

Man SKAL kunne sammenligne USA og Norge prismessig, siden dette er et produkt som ikke trenger noen differensiert distribusjonsmetode i digital form.

Etter min mening skulle man kuttet både CD-ene og platebutikkene, da kutter man samtidig distribusjonen også. Hvis noen ville ha CD-er, kunne de lages "on demand". Det MÅ jo være billigere for plateselskapene, kostnadene hadde jo blitt ingenting ... Ergo kunne musikken blitt billigere!

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Boffen » lør 13.06.2009 23:14

Når jeg snakka om denne sammenligningen tenkte jeg på fysisk kjøp av musikk, som for min del absolutt er mer attraktivt enn å kjøpe digitalt.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Maxell » lør 13.06.2009 23:17

Ok, er det på grunn av at du fysisk vil ha cd-coverne?

Uansett er du i en marginal gruppe ;) Men print on demand hadde jo vært en løsning.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Boffen » lør 13.06.2009 23:24

Når jeg kjøper musikk vil jeg helst ha noe tilbake i form av CD-cover og CD da jeg liker å kunne se på en ordentlig, fysisk samling heller enn bare navn på filer i iTunes.

Jeg tror også at å redusere antall trykte plater og øke antall digitale utgivelser kommer til å gjøre det dyrere for de som heller kjøper en CD, enn betaler for nedlastning av album.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav jurgemaister » lør 13.06.2009 23:27

Jeg ser få problemer med dagens prisnivå, og kan gjerne kjøpe musikken min. Problemet er at tilgjengeligheten og kvaliteten på musikken man finner på private trackere er mye høyere enn det man får i iTunes. Da OiNK (en stor musikktracker) gikk ned gikk også musikkjøpet mitt også ned. I all hovedsak handler jeg på cdon eller amazon, men jeg liker å prøve varen i god kvalitet før jeg kjøper. Gode trackere har et utrolig utvalg av smal musikk, gjerne i lossless, noe som gjør det vanskelig å forsvare et kjøp i iTunes Store.

Hva skal til for at jeg bruker mer penger på musikk?
- Utvalg
- Lydkvalitet
medlem i 225 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Maxell » lør 13.06.2009 23:35

Jeg kjøpte en del musikk på itunes tidligere, men så skiftet jeg mac, og så begynte itunes å komme med meldinger om at "den og den filen kunne ikke bli kopiert" og så videre. Kan godt hende det bare var en filleting, men jeg gidder ikke å finne ut av sånne kopisperregreier.

Så for å få meg til å kjøpe musikk igjen, må alt være av topp kvalitet og fullstendig fritt for sperrer.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Henrik Christiansen » lør 13.06.2009 23:54

Føler det mangler et alternativ, etter at Spotify kom har jeg ikke lastet ned noe ny musikk i det hele tatt - jeg har streamet alt!

Stemmer for at vi får et alternativ som heter "Jeg streamer musikken (fra Spotify, Wimp eller lignende tjenester)"

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav nubbiz » man 15.06.2009 8:45

Laster ned/Hører gjennom Spotify før jeg kjøper fra cdjapan.co.jp.
Absolutt ingenting av det jeg hører på selges i Norge, bortsett fra enkelte nettbutikker som cdon som kanskje har ei plate. Skal ikke påstå at pris er noen avgjørende faktor. Betaler som regel 160,- eller mer for plater. Og selv om jeg hadde fått de til halv pris gjennom iTunes Store, hadde jeg nok valgt å kjøpe fysisk. Bare på grunn av samlemanien.
Drømmen hadde vært å kjøpt alt i vinyl og samtidig få tilgang til en kode eller noe slik at folk kan laste ned musikken fra nett i god kvalitet til å ha på mp3-spillere/mobil/iPod. Vet enkelte indieselskap kjører en slik ordning.
Kanskje de store kan ta til vett å følge etter. For oss sære hadde dette vært noe ihvertfall :-)

En avgjørende faktor for meg er service og kundebehandling. Sender man en mail merker man kjapt om de bryr seg om kunden eller bare svarer som en autosvar/robot. Som oftest er det de små ukjente som praktiserer best service/kundebehandling. Ihvertfall etter min erfaring.
Et annet pluss er også muligheten til å samle opp poeng/bonuser som kan trekkes av i prisen ved senere kjøp, og hyppigheten av gode tilbud.

Men nå er jeg vel relativt sær når det gjelder både musikksmak og samlemani :-)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan skaffer du musikk?

Innleggav Arthur_D » man 15.06.2009 16:05

Har en genial måte å skaffe musikk på: jeg lager min egen! :-D
medlem i 177 måneder
 


Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron