Den evige diskusjon: Platebransjen mot Piratene

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Den evige diskusjon: Platebransjen mot Piratene

Innleggav Twinrehz » lør 05.05.2007 23:27

(Hvordan skal jeg formulere dette uten at folk syns jeg er enda dummere enn før da tro....?) Meningen med dette emnet er IKKE et forsøk på å rettferdiggjøre noe av det jeg gjør. Dette er et ærlig og oppriktig spørsmål.



Uansett, platebransjen er i slaget, og vil stanse nettradio-driften. Eller, ikke stanse det, de vil bare ha mer penger. Resultatet er uansett at mange nettradioer blir tvunget til å legge ned, fordi de ikke tar betalt for det de gjør.

Har en side som jeg kunne linket til, men jeg vet sannelig ikke om jeg tør. Så vi driter i den.

Piratene mener at platebransjen overdriver, platebransjen mener at piratvirksomhet ødelegger musikken, jeg står her med skjegget i postkassa og vet ikke hva jeg skal tro.

Overdriver ikke musikkbransjen de negative effektene av ulovlig nedlasting og fildeling?

Platebransjen: Det finnes overveldende bevis for at den ulovlige nedlastingen har en svært skadelig effekt på musikksalget, og at den til syvende og sist går ut over nyskapningen.




Dette er ren løgn fra platebransjen! Nye undersøkelser viser tvert i mot det stikk motsatte, at nedlasting har hatt en liten effekt på salget, og at nedgangen i CD-salg de siste årene heller har sammenheng med økt mediemangfold som også fører til nedgang i TV-titting til fordel for nye underholdningsplattformer som tv-spill og internett. Se f.eks den siste undersøkelsen foretatt av Felix Oberholzer-Gee og Koleman Strumpf, omtalt i Aftenposten her.


Er det rett og slett et tolkningsspørsmål, eller er det fakta? Jeg vet at her på forumet er det mange som påstår at piracy kills music, men hva om det ER platebransjen som overdriver?
medlem i 218 måneder
 

Innleggav svar » søn 06.05.2007 0:01

Å være musiker er et yrke, de trenger penger for å klare seg som alle oss andre, de velger å tjene penger på å lage musikk.

Ikke salg= penger tapt.

Jeg kjøper altid musikken jeg har lyst på.

Denne 14is tankegangen om at alt skal være gratis fungerer ikke, utenom i 14is land da, der foreldrene betaler.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Twinrehz » søn 06.05.2007 12:15

Klart. Hadde det ikke vært en genial ordning om vi kunne donert direkte til artistene? Samme siden påpeker at det er alt for mange mellomledd fra musikerne til det ferdige CD-produktet, unødvendige mellomledd som ikke fortjener pengene våre.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav veroåtteca » søn 06.05.2007 13:42

Vel, om du synes at de som har organisert og promotert og alle lydteknikerne (mixe, mastre, ta opp... koster å leie studio også!) og lagd bookleter og agenter og og... Det er mange folk involvert i det å lage en cd, ikke bare musikerne! Nå kan du argumentere med at om musikerne får nok penger så kan de gjøre alt dette selv, organisere og promotere og betale alle som skal betales, men hvem skal da få tid til å lage musikken? Og hvor vanskelig blir det for nye artister å debutere om plateselskapene forsvinner? Ett stakkars lite band som har lagd demo for de pengene de klarte å skrape sammen har ikke råd til alt dette! Sorry to say, men man trenger faktisk plateselskapene... Og da trenger de penger..

Når det er sagt, så synes jeg det er kjipt at nettradioer som Pandora og sånn ikke får holdt på lenger. Det er en bra måte å oppdage nye band på, band som man da senere kjøper musikken til.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Twinrehz » søn 06.05.2007 13:59

Det er jo åpenbart egentlig, dumme meg! Siden spesifiserer ikke noe om HVILKE av bakmennene som er unødvendige, virker det også litt mindre troverdig.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav svar » søn 06.05.2007 14:04

Twinrehz skrev:Klart. Hadde det ikke vært en genial ordning om vi kunne donert direkte til artistene? Samme siden påpeker at det er alt for mange mellomledd fra musikerne til det ferdige CD-produktet, unødvendige mellomledd som ikke fortjener pengene våre.


Bare vist man måtte betale en minimums sum.
Hadde det vært donering på frivillig basis hadde ingen gitt noe.

Så lege de ikke definerer hvilke ledd som er unødvendig, er det lite troverdig.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Twinrehz » søn 06.05.2007 17:22

Sikker på det? Du ville ikke støttet artister du liker, ved å donere til dem? Kan tenke meg at det er mange som også ville gjort det, det er ikke jeg som har kommet på den idéen.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav svar » søn 06.05.2007 19:40

Jeg kjøper heller ikke musikk jeg ikke liker, så da blir jo resultatet mye det samme ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]