Orkestral musikk med Protools el.l

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Orkestral musikk med Protools el.l

Innleggav edvinpedvin » tor 22.03.2007 11:44

Hei folkens,
jeg kommer vel til å kjøpe protools engang ioverskuelig fremtid ... Det kan være aktuelt å sette sammen snutter med orkestral musikk på et par minutter eller så, og da lurer jeg på hva som er beste løsning der. Tenk mektig orkester... Man må vel ha en sample-plugin eller noe, men hvilke låter bra, går fint med protools og koster ikke skjorta?

mvh,
edv!n

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav colaiuta » lør 07.04.2007 19:43

Nå er jeg ganske lite bevandret i Pro Tools, men har liksom alltid innbilt meg at det programmet ikke er noe videre på MIDI... Garageband, Logic, Cubase e.l. er muligens bedre egnet? Selv bruker jeg Cubase 4, og etter hvert er synthene som følger med der blitt ganske OK. I tillegg har jeg Native Instruments Kontakt 2, hvor det følger med ca 15 gB med samples - mye som låter fint! Der har du evt muligheten til å hente inn samples fra tredjeparts leverandør. Selve Kontakt mener jeg ligger på rundt 4.000,- og jeg mener i alle fall at det er både VST og AU. sjekk ut http://www.native-instruments.de !

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav edvinpedvin » lør 07.04.2007 19:47

Hei cola,
jeg har nettopp åpnet PT-boksen og sett lit på instruksjons-dvd'en.
PT ruler. Utgangspunktet varnok audio (til forskjell fra fesk cubase osv), men ser ikke ut til at midi og plugins er noe problem...

E!

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav edvinpedvin » lør 07.04.2007 20:03

Følger forresten med strippet sampleTank og Xpand! Så man har da noe å prøve ut. Synd man har så lite tid... :-|


@edv!n

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav colaiuta » lør 07.04.2007 20:44

Veldig sant det med tid... Hvilken versjon av PT er det du har? og hvilket lydkort? Bare nysgjerrig... Har sett Pro Tools i aksjon hos en bekjent (til audio-innspiiling), og det så ganske frekt ut! Samtidig skal det sies at jeg tilhører den gruppen som har vært heldig med Cubase på både PC og Mac, så jeg har ikke mye å utsette på det heller. For øvrig kan det nevnes at det finnes veldig mye bra gratis både plugger og samples der ute - vet ikke hvor bevandret du er, men for meg har det vært mye interessant å finne på http://www.kvraudio.com !

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » lør 07.04.2007 23:30

70-100 Strykere med Pro-Tools er ikke noe problem! Jeg har gjort det med en gammel Powerbook.

I Pro Tools gjør man følgende:
1/Sett opp et antall kanaler som tilsvarer antallet mikrofoner, og som korresponderer med rutingen forøvrig.
2/Trykk Record.(eple+space)
3/Når ferdig, trykk stopp(space)
4/Trykk "Save" (eple+s)

Litt avhengig av ønsket sluttkvalitet så må en ta en gjøre unna en del andre smådetaljer. Hvilket orkester du velger å bruke, foreksempel. Røa Skoleorkester låter ikke fullt så fint som Oslo Filharmoniske Orkester. Hvilket lokale, hvilke arrangører, hvilke mikrofoner, hvilke pre-amper etc. kan også spille avgjørende roller.

Men Pro-Tools? Det går helt fint.
medlem i 216 måneder
 

Innleggav colaiuta » søn 08.04.2007 17:43

Det scenariet du beskriver her burde vel lett kunne la seg fikse med de fleste sequensere som verserer idag, men i utgangspunktet var det jo her mer snakk om soft-samplere, for de av oss som kan ta til takke med denslags! ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav edvinpedvin » man 09.04.2007 0:13

Jepp Kalle,
snakker ikke om å recorde strykre live... Men om sample-basert "feik" orkester ;-)

E.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 


Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]