Uenighet i musikksmak?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Uenighet i musikksmak?

Innleggav Twinrehz » man 05.02.2007 21:57

Litt dårlig tittel, men det er det beste jeg kommer på.

I samband med en annen musikktråd som var her for en stund siden, dukket det opp en post jeg stusset litt over. Den lød som følger (fritt etter hukommelsen):

At du hører på Green Day tyder på at du ikke har noen musikksmak


De fleste vil kunne si med et kjapt blikk på denne kommentaren at det er BS. Likevel slår det meg som veldig åpenbart at når det kommer til følsomme tema, som for eksempel musikksmak, tenner vi på alle plugger og reagerer med en forsvarsmekanisme bestående av flaming, banning og irritering.

For la oss innse det, det er ikke mulig å ikke ha musikksmak, uansett hva slags musikk man hører på. Men jeg lurer på, hvorfor? Hvorfor blir noen så fiendtlig innstilt når man snakker om musikk? Det skjer forsåvidt ikke bare innen musikk, det skjer på de fleste områder, noe vi som Mac-brukere vet ganske mye om. Men jeg kan ikke unngå å bli satt ut og litt deppa over hva vi faktisk bruker internett til (den kommentaren jeg slengte fra meg tidligere i dag var rettet mot ideen, ikke brukeren).

Men nok om det, har du noen gang opplevd at musikksmaken din har blitt kritisert? (Saklig vel å merke).
medlem i 218 måneder
 

Innleggav veroåtteca » man 05.02.2007 22:01

Som du sier, det er følsomme tema... ;) Jeg hever stemmen min oftere når det er snakk om musikk enn når det er snakk om sminke -fordi sminke bryr jeg meg ikke særlig om, har ikke noe å komme med og har ingen store meninger om det. Musikk derimot...hoi!

Ja, folk har sannelig kritisert musikksmaken min oppigjennom, men de fleste som gjør sånt har ikke musikksmak i det hele tatt ( :-D ) så det bryr meg ikke stort :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Twinrehz » man 05.02.2007 22:03

Oki, og hvorfor mener du at de ikke har musikksmak? Er det fordi de ikke hører på musikk? :-/
medlem i 218 måneder
 

Innleggav fredrikhl » man 05.02.2007 22:11

Alle har til en viss grad musikksmak.

Jeg pleier å tenne på alle plugger når min musikksmak blir kritisert av mennesker som bare hører på det som blir servert til dem av vg-lista, radio1 og energy. Ikke det at det er no galt med musikken, men fordi de ikke klarer å akseptere at ikke alle liker det samme. Blir også lett irritert på mennesker som ikke er åpne for å høre på ny musikk.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav aslak » man 05.02.2007 22:58

det virkelig store mysteriet er om trådstarter forventer å få noen vettuge svar på dette ;)

musikksmak er veldig enkelt, det er den musikken en person liker. på lik linje med mat. bare folk kan akseptere at noen liker annen mat, eller annen musikk enn seg selv, så går ting greit.

det morsomme er at vi gjerne ser at andre ikke liker samme mat som oss, for da får vi mer, men med musikk elsker desverre de fleste å prakke drittmusikken sin på alle andre som helst vil slippe å høre.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Solution » man 05.02.2007 23:52

Rune Nilson skrev:Det er ikke noe som heter bra eller dårlig musikk, kun noe som heter DIN musikk.


Selvsagt finnes det noen trommiser som er flinkere enn andre trommiser, men det Rune Nilson sier stemmer jo for det.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav veroåtteca » tir 06.02.2007 0:49

Twinrehz skrev:Oki, og hvorfor mener du at de ikke har musikksmak? Er det fordi de ikke hører på musikk? :-/


Hehe, det var bare ett sleivspark til det du opprinnelig siterte der :-P

De som elsker alt som tyter ut av radioen på en viss kanal, har jo en musikksmak de også. Hvor god den er kan man jo diskutere i en halv evighet og ikke bli enige om. Noe som frustrerer meg er når hit40 (eller hva det nå heter)-fans sier at musikken jeg hører på er for kjedelig (fordi sangen er over 10 minutter lang) eller har for ekle tekster (dette sier de ikke fordi tekstene er ekle, men fordi de regner med det når de hører growling :P )... Gi meg heller en 24minutters lang GENIAL sang type A Change of Seasons eller en Opeth-sang med groooowl enn en kjip 4minutters fjortispop/rocklåt med det jeg vil påstå er ekle tekster.. Huff.

Smak er smak, men etterhvert har jeg funnet ut at dyktige folk kan man finne i en hvilkensomhelst sjanger. Betyr ikke at jeg er kjempefan av Elton John, han klarer ikke tilfredsstille smaksgranulene mine over lengre tid akkurat, men jeg respekterer han som musiker alikevel.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]