Koble Roland piano til mac

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav anddda » tir 19.12.2006 16:35

Kan noen forklare, enkelt og greit, hvordan man kan spille lydene fra keyboardet og bruke disse i Garage Band eller i andre sequencerprogram? Klarer å koble det til og spille programvarelydene i Macen, men skulle gjerne ha fått tatt i bruk keyboardets mange lyder? Hva trenger man for å få dette til, hvor får man kjøpt det, og hva er prisen?
medlem i 208 måneder
 

Innleggav kriff » tir 19.12.2006 16:37

I korte trekk: På keyboardet ditt har du antakeligvis to store jack-utganger (L+R). Det du trenger er en overgang fra disse til en liten (3,5mm) stereo jackplugg som du plugger inn i Macens Line-inngang :-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Mortlar » tir 19.12.2006 16:41

Det du trenger da er et lydkort med 1 inngang. (evt 2)
For å få lydene fra keyboardet må du bruke lydutgangen på keyboardet til en lydinngang på et lydkort.
Det er innebygd lydkort på alle macer, og disse har en linje-inngang som du kan bruke. Dette er ikke ideell kvalitet. Vil du ha bedre lyd bør du investere i et bedre lydkort til rundt 1000 kroner.
Du trenger selvfølgelig kabler og overganger fra keyboard til mac.
Avhengig av om du har stasjonær eller bærbar mac kan det være forskjell i prisklasse på lydkort. Et greit lydkort til stasjonær mac er gjerne litt billigere hvis du bare skal spille inn fra linje-kilder (keyboard etc)

Edit: litt treig, men nogenlunde samme svar som over.
Skal du kjøre en løsning der du bruker macens lydkort kjøper du en overgang som nevnt i forrige innlegg
Sist endret av Mortlar den tir 19.12.2006 16:42, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav anddda » tir 19.12.2006 16:41

Takker! Og dette får man kjøpt på de fleste musikkbutikker?
medlem i 208 måneder
 

Innleggav kriff » tir 19.12.2006 16:43

Absolutt. Både nødvendige kabler og lydkort. Hvis du ikke stiller så veldig høye krav til lyden (kommer neppe til å være så veldig hørbar forskjell uansett) kan du bruke det interne lydkortet. Men fordelene med et eget dedikert lydkort er uansett mange, så hvis du føler at du har råd til det, er det bare å punge ut den høvdingen ekstra :-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Mortlar » tir 19.12.2006 16:43

Kabler får du kjøpt i de fleste musikkbutikker, og de fleste jeg kommer på har inne lydkort som egner seg.
Hvis du sier hva slags mac du har kan vi evt komme med forslag.

Sjekk også ut:
procom.no
riff.no

Edit: for treig igjen. ;)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav anddda » tir 19.12.2006 16:48

Er en stolt eier av en Macbook Pro. Er det noen spesielle kabler som passer spesielt?
medlem i 208 måneder
 

Innleggav kriff » tir 19.12.2006 16:52

Hvis du baserer deg på mitt forslag (2 stk. 5 1/4mm jack til én 3,5mm stereo jack) er det ikke noe problem. Dette er barnehagelærdom for de fleste som jobber på en musikksjappe, så det er vanskelig å slå feil hvis du bare beskriver hva du vil ha for dem :-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Mortlar » tir 19.12.2006 16:52

Ved kjøp av lydkort til den anbefaler jeg et eksternt firewire-kort. Usb-kort er en like god løsning hvis du skal ha få kanaler (f.eks bare opptak av piano).

Har ikke link til ledning, men hvis går i en butikk og du ber om en kabel som går fra 2xmono "stor jack" til 1xstereo "liten jack" så får du det du er ute etter. Denne kobles i lyd inn på macen (og line out på keyboard), og opptakskilde settes til "line in" i garageband.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav anddda » tir 19.12.2006 16:53

Takker :-D !
medlem i 208 måneder
 

Innleggav anddda » ons 20.12.2006 16:38

Noen som kan gi meg noe informasjon om Cu Base firebox presonus? Skal visstnok være bra.

EDIT: Tror stavelsen var feil.
Sist endret av anddda den ons 20.12.2006 17:44, endret 1 gang
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Mortlar » ons 20.12.2006 17:09

Aldri hørt om. Hva er det for noe? lydkort? finner det ikke på nettet. link?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav kriff » ons 20.12.2006 20:08

Presonus Firebox blir bundlet med Cubase LE, som er lightversjonen av Cubase SX (forrige generasjons Cubase). Et meeeget kjapt gjennomblikk av spesifikasjonene er ikke det mest imponerende jeg har sett. Blant annet finnes det ikke Direct monitoring, men heller det Presonus kaller "Low Latency Monitoring". Det vil si at du er prisgitt bufferstørrelsen og den latency det måtte medføre for å kunne lytte til signalet mens du tar opp. De gjør også oppmerksom på at du ikke vil kunne starte opp boksen via MacBook Pros interne FW-buss, men må bruke ekstern strøm for å kunne gjøre dette. Du kan imidlertid visstnok dra ut eksternstrøm etter denne tid, men poenget blir litt borte da...
Virker ellers som et helt ålreit lavbudsjettskort, noe jeg håper det også er ;-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Mortlar » ons 20.12.2006 21:43

Lydkvaliteten på presonus firebox skal være relativt bra i forhold til prisklassen i følge en jeg kjenner. Ellers er det "problemene" nevnt i forrige innlegg av kriff.

Vurder også ESI og M-audio sine lydkort i denne prisklassen, evt m-box

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Truls Waage » fre 22.12.2006 1:01

Har kjøpt en M-Audio midisport, men det følgte ikke med en midi-kabel. Hva heter kabelen og hvor får man kjøpt en? Pris?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere