Koble Roland piano til mac

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Koble Roland piano til mac

Innleggav Truls Waage » søn 17.12.2006 20:39

Hei,

Jeg har et Roland piano stående her, og lurte på hva jeg trenger for å koble den til macen (eller om det om det går an i det hele tatt).

Bilde

Til venstre er det jo midi out, så det burde vel være mulig. Kan dete isåfall brukes fint til garageband?

Takk ;)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Bolt1 » søn 17.12.2006 20:41

Burde gå bra, det...Da trenger du en Midi-interface, en boks som går mellom pianoet og macen med usb-porten.

Denne, for eksempel.
Apple Store

Lars

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Truls Waage » søn 17.12.2006 20:50

Ok, takk. Prisen var ikke så høy som jeg hadde fryktet ;)


apple.com skrev: System requirements
• MacOS X v.10.2 or 10.3


Vil dette være ett hinder, eller er det bare ikke oppdatert?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Truls Waage » man 18.12.2006 16:21

Jeg vet jeg etter reglene ikke har lov til å bumpe denne, men jeg trenger bare å få svar på dette så kan jeg kjøpe nu .

Hvis jeg kjøper dette MIDI - USB overgangen, kan jeg da i Garageband velge hvilket instrument pianoet mitt skal være, som f.eks. bass eller gitar?

Og har noen her erfaring med Edirol UM 1EX ?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Bolt1 » man 18.12.2006 16:24

Ja, i Garageband velger du hvilke instrumenter som skal være på ulike spor. Og du kan spille alle disse instrumentene fra din Roland. Har ikke selv erfaring med denne midi interfacen.

Lars

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Filip » man 18.12.2006 16:32

Så lenge du får signalet fra keyboardet inn som midi-signal i Garageband, kan du velge hvilket som helst programvareinstrument. Til det trengs en midi-usb overgang eller en midi-interface. Selv bruker jeg en Edirol UA-4FX, og den gjør jobben.

Skal du bruke lydene fra keyboardet, må du bruke signalet fra linjeutgangene. Her er det jack/phono-plugger som gjelder. Da tar du opp sporet som et "ekte instrument" i Garageband.

Fordelen med midi, som du sikkert vet, er at du enkelt kan skifte lyd, fjerne og legge til toner og justere anslagsnivå, etc.

Lykke til :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav kriff » man 18.12.2006 16:34

Linken tidligere på siden fungerte ikke, så jeg fikk ikke sett hvilket interface det var snakk om. Men som en regel trenger du knapt å punge ut et tresifret beløp for å få et helt greit lite søtt interface. Det du derimot må ta hensyn til her, er at du antakeligvis kommer til å få litt forsinkelse i lyden hvis du skal bruke de interne instrumentene i GarageBand. Det beste du gjør er å betale noen hundrelapper ekstra for å kjøpe et eksternt lydkort med mulighet for lav latency (forsinkelse). Trenger ikke all verden for å kunne kjøre ganske mange spor med bare noen få ms forsinkelse...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Truls Waage » man 18.12.2006 16:46

Dette er den jeg har tenkt på:

Bilde


Apple Store skrev: UM-1EX’s MIDI Out kan også brukes som MIDI Thru, og er den ideelle 1x1 MIDI-grensesnitt for bruk med separate inn- og ut-enheter.
Den har direkte støtte for OS native drivere for Mac OS X eller Windows, så ingen installeringsdisk er nødvendig. UM-1EX er perfekt for små MIDI-studioer hvor bare en MIDI-enhet kobles til innen kort rekkevidde fra datamaskinen, og er også ideell for å koble et digitalt piano til datamaskinen.

Viktige funksjoner:

* Rask og stabil MIDI-dataoverføring gjennom FPT (Fast Processing Technology)
* 1 MIDI in, 1 MIDI ut
* MIDI Thru-bryter
* MIDI-signalindikatorer
* Gjennomført design som kabel fra dataenden til MIDI-enden
* OS Native Driver-støtte
* Får strøm via USB
* Plug and Play



Men med et eksternt lydkort så vil vel lyden være "ekte", så da er jeg vel begrenset til kun piano lyd?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav kriff » man 18.12.2006 16:50

Sikkert kjempegrei den der. Hvis du bruker de software-baserte instrumentene i GarageBand er du ikke begrenset til noen som helst lyd. Det er bare en fordel å ha et lydkort som kan behandle lyden litt bedre enn det interne, slik at du får minst mulig forsinkelse fra du trykker ned tangenten til du faktisk får lyd. Men hvis du begynner i det små er det jo heller ingenting galt med det :-)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Truls Waage » man 18.12.2006 16:52

Tenkte jeg også på, hvis jeg finner ut at dette var utrolig morro, og jeg får det til så går jeg for det mer classy og bedre lydkort ;)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mortlar » man 18.12.2006 16:57

Problemet med å svare deg er at du gir lite opplysninger om hva du skal bruke lyden fra pianoet til..

Hvis du vil ha lyden fra pianoet inn på mac må du ha et lydkort med jack inngang. (etv 2 jack inn)

Hvis du vil ha et trigger-signal fra pianoet inn på macen for så å kjøre et software-instrument trenger du kun midi-interface, men da kommer ikke noe av den faktiske lyden fra pianoet inn, kun et signal som sier hvilken tangent du trykker og hvor hardt.

Hvis du i tillegg skal kjøre lyden ut igjen fra macen trenger du et lydkort med utganger (evt bruke det interne lydkortet på macen)

Jeg anbefaler deg å kjøpe et lydkort med 2 innganger og midi-inngang fordi dettte er en fleksibel løsning som ikke kun tar for seg midi-behandling.

Mange her misliker m-audio 410, men det er et eksempel på et lydkort med midi-interface.

Mulig jeg misforstår hva du ønsker å gjøre med utstyret ditt, men kom gjerne med utdyping.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Truls Waage » man 18.12.2006 17:19

Vel, jeg vil at pianoet mitt skal fungere slik som tastaturet fungerer i Garageband når du legger til nytt instrument og bruker "musikktaster" i GB.

Og jeg vil ha muligheten til å forandre instrument, men fremdeles bruke pianoets tangenter. Men dette regner jeg med at jeg får til med UM-1EX’s.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mortlar » man 18.12.2006 17:22

Det stemmer. Da skal alt være knall med kun et midi-interface.
Husk at det kun er snakk om 1000 kr til for å få et lydkort i tillegg hvis du skulle ønske det.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Truls Waage » man 18.12.2006 17:23

Om jeg skullle bestemt meg for lydkort, trenger jeg noe mer enn bare lydkortet eller må jeg ha en slik midi greie som jeg skal kjøpe nå uansett?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mortlar » man 18.12.2006 19:32

Jeg har midi-input på mitt lydkort. Du får lydkort både med og uten midi-input. Hvis du kjøper usb-midi interface nå vil du fortsatt kunne bruke denne sammen med et lydkort (både med og uten midi-interface innebygget). Forskjellen er at det tar opp en usb-port ekstra. Jeg er for lengst i manko på usb-porter på min mbp 15", så må ha en 7-porters hub drassende rundt. Veldig irriterende.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Neste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron