Koble Roland piano til mac

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav Mortlar » fre 22.12.2006 2:42

Den heter midi-kabel og du får kjøpt den i alle musikkbutikker. Enkelt og greit. Koster vel mellom 30 og 100 kr et sted avhengig av hvor du kjøper og i hvilken kvalitet.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Truls Waage » fre 22.12.2006 22:26

Kjøpte én midikabel idag, men får det ikke helt til. Må man ha to stk. ? Trodde man bare trengte en til "Out" jeg :-)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mortlar » fre 22.12.2006 23:33

Du trenger en midikabel fra out på keyboard og til inn på midi-interface. Ikke noe mer for å få lyd inn på macen. Åpne garageband og sjekk midi-settings.
Husk at du må ha riktige midi-settings på keyboardet.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Truls Waage » lør 23.12.2006 1:41

Det er et Roland HP136, og jeg finner ikke ut om man må gjøre noe med pianoet for på en måte "akrtivere" midi. M-Audio'en står og blinker på A-in og vet om pianoet er av eller på (lyset indikerer), men jeg klarer ikke å få det til å kontakte maskinen. Den står på USB (kan også velge midi-thru, men det står i manualen at den skal stå på USB), men GarageBand og lyd og midi-oppsett i programmer -> verktøy finner den heller ikke...

What shall I do?



:-)

edit: Har installert alt som fulgte med.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mortlar » lør 23.12.2006 2:13

Finner den ikke midi-inputen? eller finner den ikke signalet fra keyboardet?
Hva får du opp på antall midi-inputs under preferences i garageband?
Hva skjer når du åpner garageband med midi-interface koblet til, og deretter napper det ut? står det at antall midi-outputs/inputs har endret seg?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Truls Waage » lør 23.12.2006 2:18

Midi-inputs står på 0 uansett hva jeg gjør!

Edit:
Det kommer ikke frem noe som helst når jeg kobler til eller fra USB'en. Virker som boksen fanger opp signalet fra pianoet (står og blinker på A-in, skal det gjøre det?).
Sist endret av Truls Waage den lør 23.12.2006 2:20, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mortlar » lør 23.12.2006 2:20

hmm. har du en annen maskin du kan teste utstyret på da? var det m-audio midi-greia du har? nyeste drivere?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Truls Waage » lør 23.12.2006 2:22

Vel, brukte bare dem som fulgte med. Har andre maskiner, men pianoet står i stua, og maskinen i loftstua, så jeg bruker Macbooken. I morgen kan jeg dra ned minien eller powermacen og prøve på dem med nye drivere lastet ned fra nettet.

Tenkte først jeg skulle se om det var noe jeg har oversett :-)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mortlar » lør 23.12.2006 2:28

med en gang du kobler den til skal det dukke opp "the number of midi-etellerannet has changed" uavhengig av keyboardet. så problemet ligger nok i at maskinen ikke kjenner igjen midi-saken din.

Lykke til! :)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Truls Waage » lør 23.12.2006 2:30

Godt å vite.

Takk for all hjelp hittil ;)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mortlar » lør 23.12.2006 18:14

Mente forresten at det er i garageband denne meldingen skal dukke opp, ikke i osx. ;) bare så jeg ikke forvirrer deg

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Truls Waage » tir 02.01.2007 14:10

Ok, ingenting kom frem på Mac Minien heller, helt frem til jeg installerte den -nyeste- driveren. Da funket det med en gang! :-D

Bilde

Da ble med et pianoet mer atraktivt igjen!

Takk for hjelpen :-)

Edit: lurte på en ting: er det mulig å lagre notene som en fil i Garageband? Altså, lage notene som en separat fil som kan eventuelt printes ut.Etter man har spilt inn midi kan man jo se notene.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Mortlar » tir 02.01.2007 20:08

Jeg har vært gjennom funksjonene i garageband og søkt i "help", men får ikke opp noe som tilsier at det skal være mulig. Alle andre programmer jeg har vært borti har hatt mulighet til dette, så jeg synes det er rart, men jeg finner det ihvertfall ikke. Lykke til.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav macos » tir 02.01.2007 20:35

Hei, tar det her. Har sett noen bruke mac når de er på konsert. Den står opp på keyboardet. Men hva brukes det til?
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Mortlar » tir 02.01.2007 20:40

Hva alle andre bruker det til er jo aldri noen som vet. Noen ser sikkert på noter, noen har spille-programmet sitt der, noen ser på bilder av blomster og bier, mens andre igjen bruker den som en midi-synth (kjøre midi in og lyd ut) for å få andre lyder enn de som ligger på synthen de bruker fra før. Ellers kan den også gjøre opptak av det som blir spilt. Kanskje noen også bruker de får å manuelt spille av egenlagde effektlyder/playback/komp enten manuelt, automatisk eller med midi-trigger.

Noen andre forslag til hva vi rare musikere bruker macen til under konsert?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]