Jazz, tips?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav jp_tix » man 11.12.2006 3:02

Hehe, mange tips her, noen gode, noen ikke like gode. Kan bare gi min fulle støtte til Kalles innlegg, og peke på to plater som ofte er standard-svaret når man skal kjøpe sine første jazzskiver og som vil egne seg meget godt under juletreet:

Miles Davis - «Kind of Blue»
John Coltrane - «A Love Supreme»

Det er ikke de to beste skivene til hverken Miles eller Coltrane, men egner seg glimrende som startpakke. Kan også slenge til Pat Metheny på noe av sitt mest jazzete: «Question & Answer».

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav HyggeligKar » man 11.12.2006 3:24

Bilde

Jeg kan trygt anbefale Gordon Goodwin's Big Phat Band, søk etter dem på den amerikanske iTunes Store og besøk http://www.gordongoodwin.com

Dette er hva mange mener er et av USAs beste storband for tiden, og har en helt unik spillestil som balanserer på grensen mellom, funk, tradisjonell jazz, rock, storband, samba og blues.

Felles for alle sangene er at det er ekstremt virtuose arrangement, hvor folk kommer inn med en presisjon og styrke som er beundringsverdig.

Sjekk spesielt ut "The Jazz Police", "Get in Line", "Count Bubba" og "Samba del Gringo", men her er det ingen dårlige sanger. Gordon Goodwin har til nå gitt ut tre album med hans storband.

Anbefales på det varmeste![/img]
Sist endret av HyggeligKar den tir 02.01.2007 12:33, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav PoisonID » man 11.12.2006 3:26

Ellers så er allmusic stedet når du trenger alle essensielle opplysninger om band/artist/låt osv.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Judas » man 11.12.2006 3:27

kallestudioklovn skrev:Hilsen gitarlærer Kalle
p.s. Det er faktisk blitt anbefalt ganske mye dårlig jazz på denne tråden, spesielt blant en del norske navn som er nevnt.
Visste ikke at så mange jazzmusiker-mødre frekventerte dette forumet o_O

Hehe. No er heldigvis musikk ein subjektiv sak og ingen sit med fasiten på kva som er god/dårleg musikk. :-)

Eg var litt travel då eg skreiv fyrste posten min i denne tråden. Eg nemnde Keith Jarrett som eg synes er ein veldig fin introduksjon til jazzens mangefasetterte verd.
Då det gjeld gitarmusikk innan jazz, så må eg få nemne Kenneth Sivertsens to ugivelsar «Remembering North» og «One day in October». På desse platene har han med seg eit stjernelag med nokre av verdas mest framtredane, samtidige musikarar, som Michael Brecker; Bob Mintzer; Mike Mainieri; John Patitucci; Marc Johnson; Tony Levin; Peter Erskine; Danny Gottlieb. Noko av det beste innan norsk jazz etter mitt syn.

Her kan du ta ein lytt på plata «Remembering North». Lytt på låta «Rain» gitarspel i ypperste klasse.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav iMacGyver » tir 19.12.2006 22:46

jp_tix skrev:standard-svaret når man skal kjøpe sine første jazzskiver

Miles Davis - «Kind of Blue»
John Coltrane - «A Love Supreme»

Det er ikke de to beste skivene til hverken Miles eller Coltrane, men egner seg glimrende som startpakke. Kan også slenge til Pat Metheny på noe av sitt mest jazzete: «Question & Answer».

Amen.

Og hvis du vil ha noe snillere av Coltrane, så start med Blue Trane. Ligner litt på Kind of blue, som du kjøper først. Men altså: Miles og Coltrane må inn fort.

Og Pat Metheny og hans Pat Metheny Group er et must for oss gitarister. Spis alt, men ta åttitallet med en klype salt. Dog er Still Life (Talking) fra 1987 en flott sak.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Cryptography » tir 19.12.2006 22:52

Bugge Wesseltoft er ein strålande musikar.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Judas » ons 20.12.2006 2:57

Eg shoppa den nye plata til Al Jarreau og George Benson i veka som gjekk. Veldig fin plate, med det ypperste innan musikarar i backingbandet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav gulltanna » ons 20.12.2006 4:25

Har nå lest gjennom hele tråden å sitter her med bakoversveis over hvor mange her i forumet som sitter inne med fine erfaringer de gjerne deler. Og da snakker jeg ikke om Mac. Jeg er ingen stor 'jazz fan' sjøl og kjente kun til et fåtall av nevnte artister, men Dæven no skal jeg sjekke ut mye av dette! :-)

MEN -Ingen har nevnt franskmannen Erik Truffaz en brilliant trompetist -utrolig spennende musiker. Han har jobbet i mange forskjellige 'prosjektgrupper'. Prøv f.eks låten Wilfried eller The Walk Of The Giant Turtle fra liveutgivelsen Face A Face -smooth og deilig. Forøvrig en meget variert plate i stil. Jeg liker best hans rolige mer melankolske greier.

Var så heldig å oppdage Truffaz m. band på Jazzfestival i San Sebastian (Baskerland -Spania) da jeg bodde der en tid. Magisk konsert -på stranda -midt på natta -vannvittig stilig lyssatt og med trompeten hans gjennom alle mulige snazzye effektboxer -en fat bass og en Sinnsyk trommis!!!
...og alle (utenom meg) satt der med en feit porro og koste seg...



Jeg var solgt!
http://www.eriktruffaz.com/francais/indexanglais.html 8-)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » ons 20.12.2006 7:40

piratkopiering skrev:Bugge Wesseltoft er ein strålande musikar.

Som gir ut grusomme skiver.
Virkelig 5 på topp dårligste skiver noensinne.

Men hør han en gang han spiller akustisk piano.

Han er faktisk utrolig bra!
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Judas » ons 20.12.2006 10:56

Nightsongs plata til Bugge og Sidsel Endresen er også ei nydelig plate, der spelar Bugge kun ak. Piano. Og Sidsel synger oppimot det vakraste ho nokonsinne har gjort på plate.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav larshk » ons 20.12.2006 11:10

Judas skrev:Eg shoppa den nye plata til Al Jarreau og George Benson i veka som gjekk. Veldig fin plate, med det ypperste innan musikarar i backingbandet.


Å huff!
Noen nevnte topp-lister...
Denne plata tilhører utvilsomt bunn 5-lista mi fra 2006.... ;)

Kom innom platebutikken Bare Jazz i Oslo, så skal jeg gi deg noen gode tips, så kan du høre litt også...

Et lett utvalg gitar-sjefer:
Bill Frisell
Wes Montgomery
Pat Metheny (noen av platene ihvertfall)
Pat Martino
Nils Olav Johansen
Grant Green
Eivind Aarset
[...]

L
medlem i 222 måneder
 

Innleggav sungame » ons 20.12.2006 11:37

Tord Gustavsen kan jo absolutt anbefales som pianojazz det er umulig å mislike. Og når det gjelder piano har jo Egil Kapstad gitt ut mye bra. Ellers kan jeg på det varmeste anbefale den danske bassisten Nils Henning Ørsted Pedersen (nhøp). Spesielt plata "To a brother" er gull. Her har han blant annet med seg den svenske gitaristen Ulf Wakenius, som er ekstremt dyktig. Den norske bassisten Terje Gewelts samarbeid med pianisten Christian Jacob på plata "Duality" er også ekstremt bra saker. Vil du ha noe mer moderne, kan du jo sjekke ut Blokk 5 på http://www11.nrk.no/urort/. Vesentlig bedre enn oppskrytte Jaga Jazzist, spør du meg.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Judas » ons 20.12.2006 11:45

larshk skrev:Kom innom platebutikken Bare Jazz i Oslo, så skal jeg gi deg noen gode tips, så kan du høre litt også...

Herregud :rolls eyes:
Trådstartar ba om tips innan jazz. Ikkje ein haug med bedrvitande, ovanfrå og ned kommentarar. Musikk går på smak >:-o
Og Al Jarreau er ein fantastisk vokalist. La meg synast det, og som profesjonell sangar har eg relativt god kompetanse på å lytta meg fram til kva eg synest er bra. ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Macaroni » ons 20.12.2006 11:51

Ingen musikkelskere burde gå glipp av Acker Bilk
medlem i 229 måneder
 

Innleggav larshk » ons 20.12.2006 16:13

Judas skrev:
larshk skrev:Kom innom platebutikken Bare Jazz i Oslo, så skal jeg gi deg noen gode tips, så kan du høre litt også...

Herregud :rolls eyes:
Trådstartar ba om tips innan jazz. Ikkje ein haug med bedrvitande, ovanfrå og ned kommentarar. Musikk går på smak >:-o
Og Al Jarreau er ein fantastisk vokalist. La meg synast det, og som profesjonell sangar har eg relativt god kompetanse på å lytta meg fram til kva eg synest er bra. ;)


hehe, jøss! Det var da voldsomt til reaksjon...
Ja, musikk går på smak, og i mitt forrige innlegg fikk du min mening. Skrev ikke noe om noe annet.
Oppfordringen til å stikke innom butikken var naturligvis til trådstarter og ikke til deg... Selv om du gjerne må ta en tur du og.

Hva som var "ovenifra og ned kommentarer" forstår jeg ikke desverre.
Forøvrig; helt enig i at Al Jarreau er en bra vokalist, men den omtalte platen ville jeg aldri anbefale.
Ingen som rakker ned på dine evner og kunskaper Judas.
Sorry om det hele var dårlig formulert...
medlem i 222 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]