Jazz, tips?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav kjetil02 » tir 02.01.2007 16:55

sungame skrev:Likevel er musikken hennes (Diana Krall) i den "poppa" enden av jazzspekteret,


Hehe. Da vil jeg påstå at Cullum er i den "jazza" enden av popspekteret. ;)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav ErikB » tir 02.01.2007 17:15

Prøv katalogen til Bill Frisell. En skikkelig blå godteripose for gitarelskere. Ingen lager coverversjoner som Frisell.

Anbefalte skiver:

Good Dog, Happy Man (Aksutisk)
Nashville (småskeiv countryjazz)
Unspeakable (veldig variert)
Blues Dream (Musical rep.)

Liker du Frisell er veien kort til John Scofield, spesielt fra tildlig 90 tallet.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav krøllkrøllesen » tir 02.01.2007 18:43

kallestudioklovn skrev:Vitenskap og musikk hører iallefall ikke sammen.


javel?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav jp_tix » tir 02.01.2007 18:47

Den første til å finne en brukbar formel for utregning av musikkvalitet skal få heder og ære. Kunne vært fryktelig praktisk å vite hva som er bra eller dårlig av den musikken jeg hører på.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » tir 02.01.2007 18:55

(musikken jp hører som er bra)=(musikken jp hører)-(musikken kalle ikke liker)

Subjektivitet og vitenskap samlet. Juhu!
medlem i 216 måneder
 

Innleggav jp_tix » tir 02.01.2007 19:01

Hm, tror ikke jeg vil klare å nøye meg med å trekke fra bare det du ikke liker. I håp om å finne en objektiv sannhet må jeg trekke fra alle som mener noe om musikk, noe som både er praktisk vanskelig og sannsynligvis vil ende opp med at ingenting er bra. Noe vi vet ikke stemmer.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav sungame » ons 03.01.2007 13:21

kjetil02 skrev:Hehe. Da vil jeg påstå at Cullum er i den "jazza" enden av popspekteret. ;)


Støttes! :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav veparma » fre 09.02.2007 3:10

Nå som det har gått litt tid har jeg falt meg til ro med noen artister (utvikles gradevis). Pat Metheny er en klar favorit! Er også begeistra for weather report. Har nå samla en del album fra de artistene og liker det stadig bedre. Tror jeg skal bestille The Pat Metheny Song Book med alle notene, så kan jeg sitte ned med gitarlæreren (som forøverig er fan) og lære meg en masse snadder.

Takk for mange gode tips, denne tråden vil jeg komme tilbake til mange ganger.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Twinrehz » fre 09.02.2007 12:41

jp_tix skrev:Den første til å finne en brukbar formel for utregning av musikkvalitet skal få heder og ære. Kunne vært fryktelig praktisk å vite hva som er bra eller dårlig av den musikken jeg hører på.

Det er umulig å bestemme musikk-kvalitet ut i fra en vitenskapelig formel fordi musikk er 100% subjektivt.

Det en artist kan kasseres for er elendig sangstemme (synger falskt), elendig rytmikk, mangel på sans for musikkens sødme, osv. Tro meg, det er mange artister jeg ikke kan begripe at de faktisk har platekontrakt, men det finnes altså de som liker annen musikk enn meg.

Det som irriterer er når folk tror at alle har samme musikksmak som dem, og at deres mening om hva som er bra og dårlig er absolutt. Sånne typer skulle hatt bank.

Tilbake til emnet: Jeg vet ikke om hun har blitt nevnt ennå, men jeg har sansen for Norah Jones. Mener det er en slags jazz. (Kanskje mer pop-jazz). Men jazz er kult det og. Og liker du jazz liker du kanskje musikken fra Café del Mar og. (CD-serie). Mye av det er jazz-inspirert.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav sungame » fre 09.02.2007 14:15

Twinrehz skrev:Og liker du jazz liker du kanskje musikken fra Café del Mar og. (CD-serie). Mye av det er jazz-inspirert.


Nei. Café del Mar er ikke jazz. Og jeg liker det ikke.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Forrige

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]