The Saints are coming - Amatørnisse med meninger

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav ameneon » lør 25.11.2006 18:38

Prøv å hold denne tråden til det den handler om. Start heller egne tråder om dere har behov for å diskutere Maiden eller AC/DC. :)

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav MacMT » lør 25.11.2006 18:49

Er vi/jeg ikke ganske on topic?? Det som skjer her er jo at vi diskuterer musikk og hvordan eventuelt argumentere/anmelde den... Vil ikke si at så mange av svarene har dreid seg om akkurat det Twinrehz startet med.
medlem i 210 måneder
 

Innleggav ameneon » lør 25.11.2006 18:59

Jeg vil påstå at en oppramsing av hvilke heavy band du liker og hvilke kvaliteter de besitter befinner seg off-topic. Bare en vennlig påminnelse om hva tråden dreier seg om. ingen grunn til diskusjon. :)

edit:
Det stemmer at en del av svarene har dreid seg mye om Twinrehz "approach" til musikkanmelding. Ingen grunn til å dra det lengre ut på viddene.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Jalmar » lør 25.11.2006 19:10

Har ikke lest gjennom alt, men må bare si ifra om at en "musikkanmeldelse" ALLTID vil være følelser og egne preferanser (med mindre du anmelder noen som faktisk ikke kan spille).

For å toppe det hele med et eksempel har jeg funnet fram nyeste Scream-magazine (forøvrig norges mest solgte musikkblad). I hvert nummer er det flere album som får fellesanmeldelse, dvs at en redaksjon på 9 mann skriver hver sin anmeldelse av plata. Dette er 9 personer som lever av å (bokstavelig talt) høre på musikk.

Det albumet som varierer mest denne gangen er Paul Stanley med "Live To Win". Det har fått karakterer fra 1-5 (på en skala fra 1-6).

Moralen er at ingen har rett eller galt uansett hvor mye musikk de har hørt i løpet av livet sitt... O:-)
medlem i 222 måneder
 

Innleggav ameneon » lør 25.11.2006 19:18

Les hele tråden. Alle her skjønner at musikk er en objektiv opplevelse. Poenget er at det blir feil når objektiviteten blir til usaklighet.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Re: The Saints are coming - Amatørnisse med meninger

Innleggav epifant » lør 25.11.2006 19:28

Twinrehz skrev:I tillegg har jeg et sitat fra et review som ikke deler mitt syn på saken:
Sadly, the studio version pales in comparison. Aside from the lack of brass, the song’s production courtesy of the normally reliable Rick Rubin (Beastie Boys, Johnny Cash) suffers from too much compression and no dynamic, with The Edge’s spiky lead guitar stripped of its authority by Billie Joe’s bullish rhythm, Adam Clayton and Mike Dirnt’s duelling bass work cancelling one another out, and Tre Cool’s rolling drums rendering Larry Mullen’s input futile.

Jeg kan virkelig ikke si jeg hører noe galt med musikken i sangen, og fatter ikke hva denne personen snakker om.


Det personen snakker om er nok hvordan innspillingen er mastret. Kompresjon og dynamikk er noe det syndes mye mot, men et "utrenet" øre vil oppfatte en innspilling med lite dynamikk som nivåmessig høyere enn tilsvarende innspilling med mye dynamikk. Laster du lavdynamikks-innspillinger inn i f.eks. Audacity vil du se at grafen omtrent ser ut som en murstein (nederst på bildet):

Bilde

Her er hele tråden på HifiSentralen med nedlastbare eksempler med og uten komprimering for de som skulle være interessert.

Klassisk musikk er ofte gode eksempler på innspillinger med mye dynamikk, det oppfattes som veldig lavt og "forsiktig". Helt til de heftige utblåsningene kommer, da straffes du for å ha skrudd opp lyden for å kompensere for det ellers lave nivået ;)

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Twinrehz » man 27.11.2006 10:06

Jaha, ja, det må jeg si var interessant. Har vært borti en del sanger som ser ut som en murstein i Audacity, men har aldri skjønt hva det egentlig skal bety, og hvorfor det blir sånn. Men da lærte jeg noe nytt i dag og! :-D Trodde det bare var sanger med lavt lydnivå som dukket opp som dynamiskie sanger i det bildet du viser.

BTW: Slike klassiske "utblåsninger" har jeg vært borti selv. Kjæmpegøy! <_< Ikke bare i klassisk musikk forresten...

Minner meg om når jeg spilte inn noen plater her i sommer. Ganske kult å se på spekteret når det kom mye lyd! Hihi!
medlem i 218 måneder
 

Forrige

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron