Gitarforsterker, noen forslag?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav chb » søn 22.10.2006 23:15


Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav MacMT » søn 22.10.2006 23:45

Vil nok ikke anbefale deg den ampen der... Jeg mener at samme hvor lenge man har spilt så kan man kjøpe seg en god forsterker. Da er det mye mer inspirerende å øve samme hvor flink man er!!

Jeg begynte å spille på gode røramper relativt tidlig i karrieren min, og det mener jeg virkelig at jeg har igjen for mtp. hvordan man håndterer gitaren...
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Erla » man 23.10.2006 0:12

Skal du bare spille coverlåter eller lager du/dere egne sanger?
Selv ville jeg gått for den brukte fender ampen. Jeg ville mye heller gått for en billig modell av fender i stedet for en roland/line 6/ kustom eller noe lignende selv om det er samme prisen.

Men nå er jeg av den typen som ikke skjønner meg på folk som kjøper prs gitarer, line 6 gitarer/forsterkere o.l. Fender har meget lang historie på å lage gitarer og forsterkere, og ingen gjør det så bra som dem. Min personlige mening. Spiller i band med to som har hver sin HotRod DeVille 212 og 410, den 212fm forsterkeren er jo ikke helt samme prisklasse men låter helt bra til den prisen! Bare finn ut om det faktisk er forsterkeren som støyer er gitaren til fyren som selger...
medlem i 218 måneder
 

Innleggav MacMT » man 23.10.2006 0:32

Er temmelig uenig med deg Eria, selv om jeg selv om Fender har laget veeeldig mange gode amper opp gjennom tidene... Slik er det ikke lenger, dessverre, sett bort i fra noen virkelige gullkorn som '54 Tweed Twin RI og Vibro-King...

Når det gjelder den transistorampen er det nok ganske sikkert at den gutten har en jordingsfeil i gitaren... Virket ut i fra annonsen som en som ikke hadde så veldig peiling på det. Han visste i allefall ikke om det var gitaren eller ampen som støyet noe som ikke er noe problem å finne ut av...

Men jeg mener fortsatt ikke at den ampen er noe å satse på hvis du er litt seriøs. Akkurat i gitarampverden får du nesten utelukkende hva du betaler for. Slik trenger det ikke nødvendigvis ikke å være med gitarer. Det er derfor jeg bruker gitaramper til titusener, men bruker også relativt billige gitarer som låter helt konge på bra amper...

Eks:
Fender US Strat + Kustom etterellerannet = bæsj
Squire Strat + Matchless ol. = himmel
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Erla » man 23.10.2006 11:49

Vi er tydeligvis uenige MacMT ;-) Enig i at en dyr gitar låter dårlig på en billig fosterker. Men det kommer så an på hva en er ute etter. Jeg er veldig fan av fender forsterkere, jeg mener de har mye mer sjel enn amper i titusenkronersklassen. Er en grunn til at Ryan Adams og utallige andre artister bruker slike amper ;-) Selv er jeg bassist, har bl.a. en rickenbacker fra 74, ampeg kabinett og top. Det støyer litt ja, men for en lyd :-D Og det er jo fortsatt slik at lyden ligger i fingrene.

Fyren som skulle selge fenderen hadde jo ikke engang prøvd med en ann ledning mellom amp og gitar, noe som er første bud ved ulyder da ledninger ofte er forbruksvare hvis en ikke har dyre kabler en tar godt vare på.
Er vel også begrenset hvor seriøs man er når man vil bruke maks 3000 på en gitaramp i forhold til MacMT som bruker titusener. Men tilbake til saken, så ville jeg gått for fenderen fordi jeg liker fender. Poenget er at det går veldig på en liker selv, hør på tipsene her chb. Se om du kan få testet noe amper, finn ut hva du liker og gå for det :-)
medlem i 218 måneder
 

Innleggav kriff » man 23.10.2006 11:54

Er vel strengt tatt det beste tipset som har blitt gitt så langt ;-)

Smaken er som kjent som baken og vel så det, så den eneste måten å finne ut hva du vil ha, er å teste de forskjellige alternativene. Hvis du har noen som helst måte å få tak i mer penger enn 3K, vil jeg anbefale deg det - det kjennes bedre å spille på en amp til litt mer kronasje enn de billigste alternativene.

Personlig spiller jeg (som tidligere nevnt) på en Fender Hotrod DeVille 212 med en eldgammel Ibanez Musician, og det låter knall for min del. De merkeligste kombinasjoner fungerer aldeles ypperlig ;-)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav MacMT » man 23.10.2006 21:24

Erla skrev: Jeg er veldig fan av fender forsterkere, jeg mener de har mye mer sjel enn amper i titusenkronersklassen.


Jeg er selv så fan av Fender amper, og kan etterhvert såpass mye om de at jeg helt klart mener at Fender ikke er hva de var... dessverre. De aller fleste av dagens Fender re-issues kan IMHO ikke sammenlignes med originale Fendere, da de ikke er laget på samme måten lenger. Da er det faktisk andre merker som lager Fender modeller bedre enn det Fender gjør i dag, sånn som Victoria, Cornell og Headstrong. Hvis dere ser etter er det faktisk veldig ofte "Fender" amper fra disse produsentene som står bak kjente gitarister som Eric Clapton, John Mayer, Buddy Guy, Keith Richards osv. :rolls eyes: Disse ampmakerne har altså spesialisert seg på å lage Fender Amper slik de egentlig skal bli laget!

Sier ikke at dagens Fendere er direkte dårlige. Det kan jeg jo ikke som Fender-mann si. Men at de var flere ganger bedre før mener jeg helt seriøst, og det har jeg vel stort sett alle skikkelige entusiaster med meg på. Også Fender selv som nå har begynt å lage en "riktig" versjon av '54 Tweed Twin'en !! :-)


Erla skrev:Selv er jeg bassist, har bl.a. en rickenbacker fra 74, ampeg kabinett og top. Det støyer litt ja, men for en lyd :-D Og det er jo fortsatt slik at lyden ligger i fingrene.




Gromlyden forsvinner ofte med støyen mener jeg, så litt støy må en leve med! ;) Nekter selv å bruke humbuckere eller noiseless pickups på Fender gitarene mine da jeg føler at gitaren "dør" og alle gitarister høres likt ut på den... (satt litt på spissen)


Uff... tar av litt dette. Skal gi meg med å diskutere musikkutstyr her også..! Det får jeg gjort nok som det er... o_O
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Erla » man 23.10.2006 21:42

Skjønner at vi ikke egentlig er så uenige likevel og du har tydeligvis mer inngående peiling enn meg! :-)
medlem i 218 måneder
 

Innleggav chb » ons 01.11.2006 20:04

Jeg har funnet ut av jeg kjøper meg effektbrett osv. så jeg trenger ikke tenke på effektene, men få en høy, men god lyd. Noen tips til amp??

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav chb » ons 08.11.2006 15:19

Ingen tips til en amp med god clean lyd? Til ca 2k-3k?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Munin » ons 08.11.2006 15:29

Når det gjelder forsterker så dra til en god musikkbutikk og prøv litt forskjellig. det er enkelt å anbefale, men når det kommer til stykket så kan det hende det ikke var den lyden du var på utkikk etter. prøv og feil metoden er det letteste.

Men når det gjelder bytting av micker så er det veldig lett. det du trenger er skrujern, tynn loddebolt og loddetinn.

Vil du ha en mer utførlig beskrivelse, så send meg en pm med hvilken gitar du har.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav haartufs » ons 08.11.2006 15:50

Jeg har hørt de nye rør-ampene til epiphone ikke skal være så værst. Stilige er de også.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav chb » ons 08.11.2006 15:53

Ja har sett på de, men de har saiko lav watt..

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav KuaJmC » ons 08.11.2006 16:44

Jeg veit ikke hvor seriøs du er når det gjelder musikk, men det tipset jeg kan gi deg er: kjøp en forsterker som er kjent og ligger som minimum ligger i midtsjiket når det gjelder pris. Ikke fordi den nødvendligvis gir bedre lyd fra et ukjent merke, men det blir lettere å bli kvitt den også når du en gang vil selge den. Sitter her på en vox valvetronix AD120VTX som jeg lager ikke så veldig søt musikk sammen med og som jeg håper jeg aldri kommer til å selge :)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav showdown » ons 08.11.2006 17:01

Har ikke noen spesielle anbefalinger (jo, forresten... Laney LC15 - KANON lyd). Men sjekk bruktmarkedet, du kan gjøre en veldig god handel på en 3-5 år gammel forsterker.

http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann/
medlem i 229 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron