Avsteming: Hvordan får du tak i musikken din?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Hvordan får du musikken din?

Kjøper CDer i butikk(platekompaniet o.l.)
63
24%
Kjøper og laster ned fra internett butikk(itunes o.l.)
53
21%
Laster ned pirakopiert musikk
140
54%
Hører ikke på musikk(type Drillo o.l:p)
2
1%
 
Antall stemmer : 258

Avsteming: Hvordan får du tak i musikken din?

Innleggav wigen » tor 12.10.2006 22:01

Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan de på forumet her får tak i musikken sin. Liker man å kjøpe musikken via butikk eller itunes o.l eller laster man ned "ulovlig."

Edit: noen gjør kanskje noe av hvert, men kan si hva man gjør mest

redigerte poll-teksten.
~ameneon
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » tor 12.10.2006 22:10

jeg kjøper platene, for så å rippe de i iTunes etterpå. Da har jeg cover i hylla, og jeg har musikken i det filformatet jeg ønsker uten irriterende DRM.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav wigen » tor 12.10.2006 22:13

Samme her.. Liker å ha noe fysisk
medlem i 222 måneder
 

Innleggav WZot » tor 12.10.2006 23:03

Nå for tiden kjøper jeg det meste på iTS. Av og til jeg kjøper CDer også. Når jeg derimot ikke kan få tak i noe på iTS eller på en CD-sjappe i nærheten bruker jeg andre tjenester vi ikke snakker om her...:) Jeg vil estimere at ca 70% av musikken jeg har i spillelisten min er rippa fra CDer jeg eier.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Luri-Fax » tor 12.10.2006 23:10

Kjøper "kvalitets-cder" originalt, og laster ned mye på nett (torrents for det meste)..
Liker jeg det jeg laster ned ender jeg som regel opp med å kjøpe plata - og ripper den (ofte i bedre bitrate enn nedlastings-versonen..)

Synes forøvrig det er genialt å laste ned "ukjente" cder og plutselig komme over en ny yndlingsgruppe :: D

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Mr.Hofslett » tor 12.10.2006 23:10

Er enig med at det er greit å ha den fysiske CDen på plass i CD-hyllen. Men jeg låner også CDer bra bibiloteker, hvor jeg bare ripper CDen, og leverer den tilbake.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Daniel » tor 12.10.2006 23:11

Her går det mest i kjøp fra iTunes, samt noe ripping fra CD.

Liker iTunes veldig godt faktisk. En sang tar ikke mer enn 5-6 sekunder så har jeg den på maskinen. iTunes er rett og slett genial :-D

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav stian h » tor 12.10.2006 23:12

Mr. Hofslett:

d e genialt :-) har også gjort det mange ganger :-P

anbefaler deg å lese gjennom reglene våre (igjen). Denne posten bryter med §2.3. Hold deg til norsk skriftspråk her, så blir alle glade og fornøyd.
~ameneon
Sist endret av stian h den tor 12.10.2006 23:12, endret 1 gang
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Tobiash » tor 12.10.2006 23:12

Jeg liker å eie cdene fysisk selv. Men skal innrømme at jeg kanskje laster ned ett par sanger/albumet for en teaser.
-Er det ikke lov å laste ned til eget bruk i Norge forresten? (Har ikke peiling på dette)
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 12.10.2006 23:14

Det jeg har brukt mest er, øhh... (Hvordan kan jeg ha 2800 sanger i biblioteket og samtdig være usikker på hvordan jeg faktisk fikk tak i det?? (:) (:) )

Ja, stemte på det som jeg foretrekker, nemlig å kjøpe CDer å butikken, for så å rippe dem inn i biblioteket.

Det jeg har gjort mest er at jeg har fått musikk av andre, (i form av MP3-CDer, enkeltvis o.l), jeg har lånt CDer på biblioteket som jeg har rippet, og jeg har lastet ned en god del sanger. Har også fått låne en del original-CDer av venner og familie, som jeg har rippet fra. (Vangelis i Apple Lossless anyone? Kjmepgreier! :-D )

Men liker best å eie CDene selv (om det er musikk jeg faktisk vil ha da), og rippe dem inn i biblioteket til iTunes. Dette med musikk er i grunn en sær ting...

BTW: Hva skal man med et musikkbibliotek på over 40 000 sanger??
medlem i 218 måneder
 

Innleggav kaspartu » tor 12.10.2006 23:25

jeg laster ned en god del, men det jeg ikke finner på den måten finner jeg stort sett i en av københavns bibliotekers hyller..

skal jeg kjøpe musikk, så er den på vinyl.. det er den eneste fysiske musikksamlinga i huset som vokser!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav kajac » tor 12.10.2006 23:26

Mr.Hofslett skrev:Er enig med at det er greit å ha den fysiske CDen på plass i CD-hyllen. Men jeg låner også CDer bra bibiloteker, hvor jeg bare ripper CDen, og leverer den tilbake.

Du er genial :-)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav DarkAngel » tor 12.10.2006 23:27

Det er markant forskjell i kvalitet på nedlastet mp3 i forhold til å rippe med standard aac koding! Derfor liker jeg å rippe originalcder, men det går mye i nedlastet. Noen som mener at det er vits å bruke høyere bitrate enn 128kbit/s?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav elacin » tor 12.10.2006 23:28

jeg kjøper kun cd om jeg ikke får fingra i albumet jeg vil ha på noen annen måte, det er bare mas å måtte gå omvei om å rippe, laste ned albumart osv..

enten bruker jeg emusic.com, eller bittorrent. jeg brukte iTMS en stund, men det er blir for plagsomt i det lange løp å ikke få spilt ting på linuxmaskina...

og kunne ikke vært mer fornøyd :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav larshk » tor 12.10.2006 23:32

medlem i 222 måneder
 

Neste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]