DRM bør tydelig merkes!

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Bør DRM-beskyttede DVD/CDer merkes?

Ja!
76
94%
Nei.
5
6%
 
Antall stemmer : 81

Innleggav EinarJ » lør 19.08.2006 18:26

A) DRM-CDer er ikke CDer per definisjon.
B) ondeper: Hva er så vitsen med DRM om den ikke har noen innvirkning på deg, dvs, du kan fint rippe den?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ondeper » lør 19.08.2006 19:00

zpeidar skrev:Hva er så vitsen med DRM...


Poenget med DRM er ganske enkelt: Å maksimere profitten til plateselskapet. I deres verden ønsker dei at du kjøper ein kopi til stereo, bil og pc.

Godt lesestoff frå Courtney Love rundt dette tema.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav hansi » lør 19.08.2006 19:23

som Zpeidar sa så er CDer med DRM pr def ikke CDer. har coveret Bilde merket på seg kan du være trygg på at den ikke inneholder DRM

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » lør 19.08.2006 19:56

Flott initiativ!

Moldarin skrev:Femti brukere har svart det bør merkes.

Har noen noen konkrete forslag til hvordan vi skal få butikkene til å merke det?


Det må jo være noen som har litt peiling på dette. Hvordan fremmer mannen på gata for eksempel et lovforslag? Eller kan vi få forbrukerombudet med på dette? En underskriftskampanje kan vel i det minste være en god start?

Jeg vet ikke om butikkene er veien å gå. De går nok neppe med på noe sånt frivillig.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Truls Waage » lør 19.08.2006 20:21

Som mange har sagt tidligere, vi mac1 brukere burde starte en eget politisk parti :-D

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav smacmac » lør 19.08.2006 22:13

Jeg er enig i at DRM ikke stopper nedlastining, dvs. musikken/filmene vil havne på nettet uansett. Men vanlige folk vil finne det vanskeligere å laste ned å skaffe seg den. Så noen (slik som folk med over middels datakunnskap (les: alle her på mac1)), vil kunne laste ned minst like lett som før om de ønsker. Men flertallet vil forhindres. På den måten vil kanskje piratkopieringen skje i like stor grad som før (i anntall GB/TB), men siden det er færre som vil stå for nedlastingen vil den i mindre grad skade CD/DVD-salget... Det vil i hvert fall jeg tro.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Moldarin » lør 19.08.2006 22:48

Oppdatering

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1125

Underskriftskampanje! - skriv under, alle som én!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav onefivesix » lør 19.08.2006 22:58

Underskrevet :)

Jeg er gjerne med på å opprette en enkel informasjonsside om DRM. Helst med et simplet domene som drm.info eller drm.no...

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Moldarin » lør 19.08.2006 23:00

http://merk-drm.no/ er ledig om noen tar initiativet.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav onefivesix » lør 19.08.2006 23:40

Om vi skal lage en informasjonsside så er det viktigste å forfatte en saklig og informativ tekst uten for mange tekniske uttrykk og med mange gode argumenter.

Jeg har gjort en litt fri oversettelse fra wikipedia for å starte :)

*kremt*

Hva gjelder dette?

Digital Rights Management (ofte forkortet til DRM) er teknologi som lar utgivere kontrollere tilgangen til digitale medier slik som programvare, musikk og film. DRM er et kontroversielt tema. På den ene siden er plateselskapenes advokater som mener at DRM er nødvendig for åndsverksinnehaver for å hindre ulovlig kopiering av deres verker. På den andre siden sitter forbrukerne som ikke lenger har mulighet til å bruke materiell som er kjøpt og betalt for slik de kanskje måtte ønske. Et eksempel kan være at en ikke har mulighet til å legge musikk en har kjøpt på cd over til mp3-spilleren sin.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav simeik » søn 20.08.2006 0:02

Underskrevet. :-D


Edit: har tipset Vg netts it/mac fyr om han kan reklamere for kampanjen i vg nett. ;)
 

Innleggav segrov » søn 20.08.2006 0:13

En dårlig oversettelse. Jeg har gjort en ny:

Digital Rights Management (ofte forkortet til DRM) lar eiere av digitale åndsverk - som f.eks programvare, musikk og film - håndeve rettighetene sine. DRM er et kontroversielt tema. På den ene siden finnes det musikere, programerere, filmskapere, kunstnere etc. som er avhengig av DRM for å hindre lettvint massespredning av deres verker. På den andre siden sitter forbrukerne som kanskje ikke kan bruke materiell slik de kanskje måtte ønske. Et eksempel kan være at en ikke har mulighet til å legge musikk en har kjøpt på iTunes over på en sør-koreansk mp3-spiller.
Sist endret av segrov den søn 20.08.2006 11:59, endret 1 gang
medlem i 250 måneder
 

Aktivisme eller egoisme....

Innleggav Erlend Larsen » søn 20.08.2006 0:31

Jeg kan ikke unngå å tenke tanken at drivkraften til mange av de som er så voldsomt imot rettighetshaverens mulighet til å forvalte sine rettigheter er angsten for at man plutselig ikke kan laste ned "gratis" musikk i hytt og pine. Det kunne jo derfor vært interessant med en parallell avstemming over hvor mange som laster ned opphavsrettsbeskyttet materiale. Jeg har en teori om at man kan finne en viss korrelasjon...
Jeg blir litt klam av hykleriet i denne debatten, men for all del - viva la revolusjon!
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Moldarin » søn 20.08.2006 0:40

Dette er ikke en sak for eller imot DRM!

Dette er: bør den vanlige forbruker gjøres klar over hvilke begrensninger som ligger på CDene og DVDene man kjøper?

Eller skal den vanlige forbruker, som min far, tro det er noe galt med DVD-spilleren sin da DVDen han kjøpte ikke ville spilles der?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav onefivesix » søn 20.08.2006 1:22

Takk segrov, din ble bedre :)

Offtopic: Hvor mange underskrifter kan det tenkes av vi trenger for at noen i det hele tatt skal gidde å løfte et øyenbryn for å se på de?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]