DRM bør tydelig merkes!

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Bør DRM-beskyttede DVD/CDer merkes?

Ja!
76
94%
Nei.
5
6%
 
Antall stemmer : 81

Innleggav Truls Waage » søn 13.08.2006 20:00

Vi burde lage en tråd der vi skriver under på at vi vil ha vekk DRM, og samle alle i en e-post og sende til plateprodusente.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav segrov » søn 13.08.2006 20:24

Jeg foreslår en tråd hvor vi krever at alle må slutte å låse ytterdøra, for slik låsing er bare teit, og hindrer uansett ikke at folk bryter seg inn.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav MindTooth » søn 13.08.2006 20:39

@Moldarin: Uenig! Da DRM ikke skulle vært implantert i første omgang. Og det hjelper ingen forbruker, tvert imot, skaper heller flere problemer.

Birger :)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav hansi » søn 13.08.2006 20:48

“If you legally acquire music, you need to have the right to manage it on all other devices that you own” - Steve Jobs


-DRM er noe dritt!

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav hansi » søn 13.08.2006 20:54

segrov skrev:DRM er topp - det hindrer piratkopiering!


dummeste jeg har hørt!
hvis jeg kjøper en sang skal jeg få lov til å gjøre hva jeg vil med den. velger jeg å gjøre noe ulovlig med den som å dele den på nettet er det mitt valg.
DRM=Guilty until proven innocent

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Moldarin » søn 13.08.2006 21:04

Jeg vil påstå at DRM fremmer piratkopiering.

Jeg må jo alltid laste ned en kopi av DRM-beskyttet musikk jeg kjøper for å kunne nyttegjøre meg av den op iPoden.

Lenge leve OGG Vorbis!

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav EinarJ » søn 13.08.2006 21:41

Forøvrig kom jeg på at overskriften her egentlig bør endres til "DRM bør merkes tydelig!"

segrov skrev:Jeg foreslår en tråd hvor vi krever at alle må slutte å låse ytterdøra, for slik låsing er bare teit, og hindrer uansett ikke at folk bryter seg inn.


Irrelevant, ikke egentlig en god parallell, og forsåvidt noe merkelig, det er mange steder i verden mennesker som ikke låser dørene, rett og slett fordi de ikke føler noe behov for å gjøre nettopp det.

Uansett holder ikke parallellen vann.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Polymorph » søn 13.08.2006 21:46

Synes det er en selvfølge at den bør merkes.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav segrov » søn 13.08.2006 22:16

Alle har rett til å beskytte sin eiendom - DRM hjelper deg å beskytte deg DU eier!
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » søn 13.08.2006 22:42

Ja, på samme måte som dersom du selger en bil, men nekter å gi kjøperen nøkkelen. (:)

Det er ingen artister som ønsker DRM (bortsett fra Metallica). Det er plateselskapene i samarbeid med Apple, Microsoft og andre tredjeparter som ønsker DRM og har innført det.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Moldarin » man 14.08.2006 0:41

Ja det var et godt eksempel!

Det er akkurat som å ikke gi nøkkelen til en bil man har solgt om brukeren velger å kjøre på landeveien i stedenfor motorveien.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav EinarJ » lør 19.08.2006 17:08

DRM er ikke beskyttelse av noe du eier for svarte. Det er begresning på hva man selger til kunden, det kan egentlig sammenlignes mer med halsbånd på slaver, enn med nøkler til husdøra.

Og som jeg har sagt ørten ganger, DRM hjelper ikke mot piratkopiering, det hjelper mot salg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Moldarin » lør 19.08.2006 18:14

Femti brukere har svart det bør merkes.

Har noen noen konkrete forslag til hvordan vi skal få butikkene til å merke det?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav ondeper » lør 19.08.2006 18:19

Min erfaring med disse copyprotection cdane har vore bra. Cdane er somregel tilstrekkeleg merket (dog ikkje oppgitt når eg bestiller frå Amazon/nett) og har aldri hatt problemer med å kopiere sanger til min kjøre Macintosh -> iPod.

Trur det stortsett er MS brukere som lider under dårleg skrevet (feks Sony) copyprotection.

1. DRM er ok så lenge den ikkje innskrenker mine ønskede bruksmuligheter.
2. Men liker lite at bransjen kan forandre avtalen under kjøpt musikk.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav nick » lør 19.08.2006 18:24

segrov skrev:Alle har rett til å beskytte sin eiendom - DRM hjelper deg å beskytte deg DU eier!


Å "beskytte sin eiendom" betyr i dette tilfellet å herpe millioner av forbrukeres lovlig kjøpte produkter. Sony-skandalen er et godt eksempel. Om du velger å låse ytterdøra di er jo 100% opp til deg selv, DRM ligner mer på at et eller annet firma kommer hjem til deg og låser døra sjøl.

Nå kjenner jeg ikke så mange folk som eier plateselskap, men stort sett alle jeg kjenner har kjøpt digitalt innhold befengt med DRM. Personlig irriterer jeg meg grønn over ikke å kunne legge inn musikken jeg har kjøpt fra iTunes Music Store på telefonen min.

Syntes du der er rimelig at en håndfull firmaer skal redusere verdien av produkter som millioner av mennesker bruker?

Jeg tror problematikken rundt DRM kommer til å bli mer aktuelt med det nye DVD-formatet der, så vidt jeg har hørt, det skal være mulig for produsenter å deaktivere spillere hvis ikke DVD-mediet godkjennes.

Jeg syntes initiativet med å merke DRM-medier er et glimrende krav. Hva med å sette opp en norsk nettside med info om DRM? Kunne jo samarbeidet med EFN o.l.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere