DRM bør tydelig merkes!

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Bør DRM-beskyttede DVD/CDer merkes?

Ja!
76
94%
Nei.
5
6%
 
Antall stemmer : 81

DRM bør tydelig merkes!

Innleggav Moldarin » søn 13.08.2006 16:47

Oppdatering Underskiftskamanje

Målet for denne tråden er å oppnå noe for å sikre vår digitale fremtid. Vennligst ta saken alvorlig.

Digital Rights Manager (DRM), eller Digital Rettighets Håndterer, er et system film- og musikkindustrien prøver å presse ned over hodene våre. DRM vil i kortre trekk hemme hvilke enheter du kan bruke de digitale mediene du har kjøpt og betalt på. Det hemmer deg å se den nyeste, kule DVDen du nettopp kjøpte på iPoden din, det hemmer deg å legge inn musikken du kjøpte i iTunes Music Store på din Creative Zen. - kopiere CD-plater inn i iTunes? Glem det! DRM stetter grenser på din håndtering av digitale medier og det blir stadig mer utbredt.

Første steg for å bekjempe DRM er å synliggjøre det. Per dags dato står det et ørlite symbol neders på baksiden av DVDer som sier det er «Copy Protected.» CDer har ofte ikke merking fø du setter den i datamaskinen og den installerer programvare som gir musikkbransjen ekslusiv tilgang til innhold på maskinen din.

For å gjøre forbrukere observante over DRM ser jeg for meg at DVDer og CDer som benytter denne teknologien må merkes skikkelig. Et godt synlig merkelapp med påskriften «DRM - Spør ekspeditør om du kan benytte mediet til ditt bruk» bør festes på alt som har slik teknologi. Oppslag om hva DRM er bør også være tilgjengelig i buikk.

Slik at den vanlige forbruker kan bli gjort klar over at han faktisk ikke kan bruke denne DVDen eller CDen til det han vil. Og at hans avspillerenhet faktisk ikke kan lese den i det heletatt!

Formålet med denne tråden er å diskutere hvordan vi kan få satt igang slik merking på de største plate, film og spillbutikkene i Norge.

Har du noen idér eller tanker? Har du forslag til hvordan dette kan foreslås ovenfor butikkjedene? - Legg inn din mening!
Sist endret av Moldarin den lør 19.08.2006 22:46, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 13.08.2006 16:49

Digital Rights Management. Manager er en person som gjør ting for deg...

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav limbo » søn 13.08.2006 16:52

Helt enig, syns det bør være en ett tyelig merke av noe slag.

Kanskje noe av det samme som er på Cd'er som inneholder grove ord og slikt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav ch_knapp » søn 13.08.2006 17:18

Problemet er bare at de du vil skal merke CD/DVD'ene, også er de som ønsker at CD/DVD'ene skal ha denne DRMen. De er ikke interessert i å skremme bort potensielle kjøpere ved å sette svære advarsler.

Det vi i såfall må gjøre er å gå veien om Storinget. Få det lovpålagt at digitale medier som i særlig grad har begrenset funksjonalitet, i forhold til det en forventer av det gjeldende mediet, skal merkes deretter. Forbrukeren skal kunne forvente at dersom ikke annet oppgis fungerer en CD som en CD.

Forresten er DRM-beskyttede CD'er ikke ekte CD'er, de får ikke lov [av Toshiba] å ha CD merket på seg.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Moldarin » søn 13.08.2006 17:49

Jeg mener dette er noe butikkene bør gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav segrov » søn 13.08.2006 17:51

DRM er topp - det hindrer piratkopiering!
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Jalmar » søn 13.08.2006 18:08

segrov: DRM som BARE hindrer piratkopiering er bra.

Dessverre hindrer det (som trådstarter sier) som regel også vanlig bruk. Da skjønner jeg ikke at noen kan se noe positivt med det.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav admin » søn 13.08.2006 18:15

ch_knapp skrev:Forresten er DRM-beskyttede CD'er ikke ekte CD'er, de får ikke lov [av Toshiba] å ha CD merket på seg.


Er vel Phillips som "eier" CD-merket?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav scottoiler » søn 13.08.2006 18:16

Bra innspill Moldarin

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » søn 13.08.2006 18:36

segrov skrev:DRM er topp - det hindrer piratkopiering!


Jasså? Har du et eksempel på en plate som har DRM og ikke blitt piratkopiert? DRM ødelegger kun for de som er ærlige og betaler for musikken - desverre.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav EinarJ » søn 13.08.2006 18:42

segrov skrev:DRM er topp - det hindrer piratkopiering!


Politivold er topp, det hindrer kriminalitet.
Dødsstraff er topp, det reduserer antallet mordere.
Total overvåkning er topp, det fjerner kriminalitet.
Satelittovervåkning er topp, det vanskeliggjør revolusjon.
Kommunisme er topp, det hindrer ulikheter.

Å kanskje ha litt perspektiv er kjekt, og, nei, man behøver ikke være pirat for å hate DRM. Firmaene flest har godt av å begynne å stole på kundene sine, istedenfor å prøve å temme dem, for i praksis er det de lovlydige kundene som får problemer med DRM, ikke lovbryterne, å si noe annet er vås. Så og si all DRM som finnes i dag, kan omgås, noe som fjerner behovet for dens eksistens.

Dersom jeg ønsker å rippe en DVD eller CD med DRM eller annen kopisperre, er det i de aller fleste tilfeller utviklet enkle løsninger for å bryte sperren, og kopien jeg lager, vil da være sperrefri, og det er slike kopier som florerer rundt i piratmiljøene, DRM-utgavene finnes kun hos lojale kunder, som i en del tilfeller irriterer seg så grønn på DRM-pisset at de til slutt gir faen i å kjøpe produktet, fordi de kan få et overlegent produkt fra piratkilder (SIC!). Burde ikke leverandørene av produktet være de som kan gi kundene den beste dealen, burde det ikke være andre ulemper enn de lovmessige med piratkopiering?

DRM fungerer ikke, og angriper bare lovlydige brukere som betaler for det de bruker.

Kan paste diverse støff fra EFN når jeg får tid, men intill videre får du tygge på denne.

Forøvrig, siden vi har hatt en noe lignende diskusjon i TPB-tråden: Jeg snakker for meg selv, dette innlegget er mine personlige meninger, og har ingenting med Mac1 som organisasjon å gjøre. Legg forøvrig merke til at jeg ikke nevner noe som helst om at jeg ikke eier de CDene eller DVDene jeg ripper, såvidt meg bekjent er ikke-effektive sperrer per i dag lov å knekke.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Lingping » søn 13.08.2006 18:50

Hva med å levere CDene tilbake til butikken hvis man finner ut at de har DRM etter at man har kjøpt dem? Det gir i hvertfall butikkene beskjed om at det er mange av oss som ikke er interessert i å kjøpe produkter vi ikke kan bruke på de (helt lovlige) måtene vi ønsker, og hvis butikkene selger færre av disse CDene merker kanskje produsentene noe også?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Moldarin » søn 13.08.2006 19:28

Lingping skrev:Hva med å levere CDene tilbake til butikken hvis man finner ut at de har DRM etter at man har kjøpt dem?

Butikkene vil ikke ta de igjen på det grunnlag.

Det har jeg erfart.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav MindTooth » søn 13.08.2006 19:29

Burde legge til alternativet: "Fjerne DRM helt!". Da jeg synes egentlig DRM er noe dritt. Kommer aldri til å hindre piratkopiering, bare irritere ærlige kunder.

Birger :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Moldarin » søn 13.08.2006 19:31

Det første steget Birger er å gjøre den vanlige forbruker klar over at DRM er der.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Neste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron