Soul

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Soul

Innleggav viking » tor 02.06.2005 12:51

Wow etter jeg oppdaget soul, har jeg ikke hørt på noe annet, derfor lurer jeg på om noen hadde giddet å lag en liste med deres 3 favoritt soul artister :-D
medlem i 228 måneder
 

Innleggav desafio » tor 02.06.2005 12:54

james Brown :D The godfather of soul. Ingen over, ingen ved siden

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav BareTom » tor 16.06.2005 17:54

Jeg liker ganske godt Isaac Hayes. Han har blant annet laget theme sangen til "Shaft" og spiller "Chef" i South Park.

James Brown er obligatorisk hvis du liker soul.. Å like soul uten å ha James Brown i samlingen din er det samme som å banne i kirka på en Søndag.

Uten om disse kan jeg ambefale noen soul sanger som er fantastisk bra:

-S.o.u.l. - Burning Spear
-Al Green - Let's Stay Together (Pulp Fiction Soundtrack)
-Dusty Springfield - Son Of A Preacher Man(Pulp Fiction Soundtrack)
-Labi Siffre - Got The.... (En liten del av denne sangen er brukt som hoved element i en Eminem sang)
-Lyn Collins - Think about it (GTA: San Andreas Soundtrack)
-Tom Scott & The LA Express - Sneakin' In The Back
-William De Vaughn - Thankfull For What You've Got (Massive attack har gitt ut en annen versjon av denne sangen, som jeg personlig mener er utrolig dårlig iforhold til orginalen)
-Grant Green - Sookie Sookie
-Fatback Band, The - Wicky Wacky
-Buddy Rich Big Band - The Beat Goes On
-Breakestra - Getcho soul togetha
-Badder than Evil - Hot Wheels (the chase)
-Aaron Neville - Hercules (Dusted bruker bassriffet i denne sangen i "Want U" fra albummet "when we where young")
-Spanky Wilson - Sunshine of Your Love
-King Floyd - Groove me
-Quantic Soul Orchestra, The - Pushin' on
-Marlena Shaw - Woman Of The Ghetto


Og så må jeg ambefale disse sangene som kansje ikke er soul, men har isåfall en del Soul elementer i seg.

-Ohio Players - Funky Worms(GTA: San Andreas Soundtrack)
-Groove Armada - Hands of Time
-Chef - Chocolate Salty Balls (P.S. I Love You) (South Park hit fra slutten av 90 tallet)
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Mmmarcus » tor 16.06.2005 18:56

Ganske fersk kar, John Legend. Det navnet han har tatt, tror jeg han lever opp til i løpet av kommende år.
http://oslopuls.no/cityguides/nav/news. ... id=1006407
Ganske enkelt veldig bra.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav viking » tor 16.06.2005 18:58

hørt noe av han "money blows" veldig bra

et spørsmål, regnes jackson 5 som soul?
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Blomvik » tor 16.06.2005 19:15

Mmmarcus skrev:Ganske fersk kar, John Legend. Det navnet han har tatt, tror jeg han lever opp til i løpet av kommende år.
http://oslopuls.no/cityguides/nav/news. ... id=1006407
Ganske enkelt veldig bra.


John Legend er bra :-)
hører litt på han av og til, selv om jeg ikke er så stor fan av soul.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav TFUFKAP » tor 16.06.2005 20:32

.................................................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 18:00, endret 1 gang
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Moldarin » tor 16.06.2005 21:17

Søk og mor deg litt i R&B/Soul seksjonen på Amazon.com.

Noe av det kan du høre på forhåndsvisninger av også.

iTunes Music Store Norge har en tilsvarende kategori. Ikke så omfattende som Amazon sin, men hos iTMS kan du høre forhåndsvisninger av alt.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav releazme » tor 16.06.2005 21:22

Sommermusikk:

Stevie Wonder - talking book og songs in the key of life.
The Isley Brothers - 3+3
Anthony Hamilton - Coming from where i'm from
King Curtis - Live at the fillmore west (er strengt tatt ikke soul, men sinnsykt kult!! det kan muligens kalles intrumental soul i mangel på en bedre beskrivelse. det er backingbandet til Aretha Franklin som varmer opp for Aretha før en konsert i San Fransisco. Utrolig kult!!)
Curtis Mayfield er også kult...
medlem i 233 måneder
 

Innleggav viking » tor 16.06.2005 21:29

jeg syntes amazon sin var mye bedre en itunes, fant mye bra der, fant ut at det er philly soul the ojays er
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Moldarin » tor 16.06.2005 21:31

viking skrev:jeg syntes amazon sin var mye bedre en itunes, fant mye bra der, fant ut at det er philly soul the ojays er
Fordel med Amazon.com er at det er billig og at manb får et fysisk produkt.

Bestiller du 3+ CD-er om gangen så kan de til og med forsvare prisen for porto.

NB: Amazon.co.uk gir kortere leveringstid, men er vesentlig dyrere.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav iZappa » tor 16.06.2005 22:43

patashnik skrev:Bobby Womack har noen perler: "Across the 100th Street" og "California Dreamin'" blant andre.


Ahh.. Jackie Brown

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Snarf » tor 16.06.2005 22:44

Jackson 5 er Motown. Motown er nesten synonymt med soul (sjølv om motown også blir brukt som eigen sjanger; jackie wilson, diana ross og the supremes, the temptations, rettogslett kul svart musikk frå 40-tallet og utover.. ) Så med tanke på motown backinga og den fantastiske stemma vesle michael hadde på den tida, så kvalifiserer det til soul, ja.

Bobby womack er forresten dødsbra. såg han nevnt i ein post. Kudos til tarantino får å gjere soul og motown tilgjengelig for nye generasjonar via filmene sine. jackie brown er vel kanskje det beste eksempelet. Mykje soul og motown. Brothers Johnson`s "Strawberry Letter 23" bør også nevnast.

Personlige favorittar innan soul og motown er vel rettogslett samtlige eg har nevnt ovanfor + eit par andre såpass sjølvsagte at eg knapt giddar nevnde dei.. Brown, Fitzgerald, Franklin.

Synd at der er så få artistar idag innan desse sjangrane. Svart musikk er veldig fokusert på Rap, HipHop og RNB, som har ein tendens til å flyte ut i ei einaste stor pop smørje. Syns Joss Stone er ganske bra og veldig "Old School", sjølv om jenta som syng er kvit :)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Snarf » tor 16.06.2005 22:54

Play.com har ganske bra utvalg også. I tilleg har dei ingen porto, så du kan bestelle mange småordrar (så unngår du toll). Med amazon.com pakkar dei alt i færre pakker for å spare deg porto, så kryssar du heller den magiske 200 grensa, og plutselig går vinninga opp i spinninga...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav BareTom » fre 17.06.2005 11:36

hvorfor ikke kjøpe cder brukt fra ebay? Jeg har kjøpt utrolig mye derfra, og har ike hadt så mange problemer. :).. prisen kan variere fra 35kr til en hundre lapp på cdene :)
medlem i 226 måneder
 

Neste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]