Hvordan fjerne sollys?

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Hvordan fjerne sollys?

Innleggav andrenos1987 » man 17.07.2006 13:15

Noen som vet en effektiv metode for å fjerne sollys fra bilder?
Poster et bilde her som et eksempel på hva irriterende sollys er

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav anton82 » man 17.07.2006 13:26

Prøv å ta bilde med blitz.....selv om det er lyst ute.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav tiiim » man 17.07.2006 13:34

man kan jo alltids prøve seg litt i photoshop... men hvilken effekt det er har jegingen anelse om

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Astronaut » man 17.07.2006 13:40

Blitz er nok tingen, ja. Ellers er det mantraet "Shit in, shit out" som gjelder.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav satyr » man 17.07.2006 13:40

Hva med å skaffe seg en sammenleggbar diffusor? Det er et slags filter som du holder mellom motivet ditt og sollyset for å bryte opp det skarpe lyset som sola ofte gir på bilder. (Merk: dette må du gjøre når du tar bildet)

-b

her er et eksempel på hvordan det kan bli: http://i1.no/02k9/
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ErikJustus » man 17.07.2006 13:43

Har ditt kamera manuelle funskjoner? Kan du prøve deg frem med forskjellige blenderåpninger og ISO settinger? Kan du stille inn eksponering?

Et tips er å unngå bilder midt på dagen der kontrast mellom bakgrunn og forgrunn er så stor. Hadde ikke den mørke bakgrunnen vært i bildet kunne du justere lysstyrke og kontrast lettere.

Både i Photoshop og tom i iPhoto kan du justere både eksponering, kontrast og lysstyrke, samt levels. Nøyaktige settinger må selvfølgelig variere fra bilde til bilde. Jobb alltid med kopier når du redigerer ett bilde.

Har du mindre kontroll over settinger på kamera: prøv å ta bilder tidligere og senere på dagen når solen avgir ikke fullt så sterkt lys.

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav andrenos1987 » man 17.07.2006 20:18

Takk for alle svar :) Hvis diffusor er en sånn svær tøygreie, er nok det uaktuelt.. Bruker bare kameraet til å ta bilde av broren min når han løper i parken. Hadde vært litt av et syn å sett meg løpe etter med kamera i den ene hånden, og et svært stativ i den andre :P

Kameraet jeg har er Canon 350D, som har en hel bråte med funksjoner jeg ikke har anelse om :P
Jeg har prøvd å fikse opp sollyset i iPhoto og i Photoshop, men får det ikke slik jeg vil.. Det finnes ikke noen fargeeffekter lignende de i iPhoto som gjør jobben med å fjerne sollys ved bare et klikk? O:-)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav ameneon » man 17.07.2006 20:44

Vil også anbefale deg å bruke blitz når du fotograferer i motlys. Ellers vil du alltid ende opp med slikt uheldig lys på bildene.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Funkaholic » man 17.07.2006 20:45

Grunnen til at du ikke får det vekk i Photoshop er muligens fordi bildet er "utbrent" i høylyset (sola). Dvs at det ikke er noen informasjon der fordi det ble for lyst da du tok bildet.

Om det er et 350D du bruker har du noe som heter Fill blits (noe alla det), denne legger på litt blits for å mykne opp de største kontrastene.

Photoshop kan nok ikke hjelpe deg så veldig mye her, men det er heller når du tar bildet du må redigere. Se på motivet, eventuellt flytt deg så lyset ikke faller så direkte. Og kjør på med høyere iso, da tar du inn mindre lys i kameraet.

Synd det skjedde med dette bildet for det var veldig fint :-) Flott uttrykk!

En måte jeg har lært meg å ta litt bilder er å ta en dag og ta maaasse bilder av samme ting med masse forskjellige instillinger på kameraet. Så åpner du de på maskina og ser hva de forskjellige effektene gjør i praksis. Jeg klarte ikke lese meg til det så jeg prøvde meg heller fram, hehe.

Ok, nå skal jeg stoppe :-D

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav geagle » man 17.07.2006 21:02

Hva med å prøve å ta ned exposure i iPhoto? er ikke helt sikker på om det virker da.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav deepcore » man 17.07.2006 21:07

Solskinns dager egner seg dårlig til portretter utendørs, pga det harde lyset (og skyggene).

Diffusor, reflektor og fill-in blitz som nevnt her er løsninger, eller vente til det er overskyet ;)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Castor » man 17.07.2006 21:08

Funkaholic skrev:Photoshop kan nok ikke hjelpe deg så veldig mye her, men det er heller når du tar bildet du må redigere. Se på motivet, eventuellt flytt deg så lyset ikke faller så direkte. Og kjør på med høyere iso, da tar du inn mindre lys i kameraet.


Joda, dersom du har litt peiling på photoshop kan du fikse dette i etterkant ved å maske området som du ønsker å få lysere (det som blitsen hadde gjort for deg....) og deretter øke lysstyrken kun i dette området.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Govva » man 17.07.2006 21:09

Problemet ligger derhen at den delen i kamerat som fanger opp lyset, ikke klarer det i samme omfang som øyet. Derfor må kontrastene, dvs der det lyser mest, og der det lyser minst være så litet som mulig. Helst ikke mer en 3 blendersteg. Partier som er utbrendt, eller totalt sotet igjen kan man ikke gjøre noe med, hverken i photoshop eller noen andre billed behandlingsprogram. der er det ingen informasjon, så er det kraftig solys, så bruk blits. det hjelper mye.
En generell målsettning må være at når man tar bildet, så får man ikke lov til å tenke at dette redder jeg i photoshop. Hva er det dem sier. Skit inn, skit ut....

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » man 17.07.2006 21:15

Du bruker en 350D, hvis den har en RAW format du kan ta bilder i. Så ta alle bildene du tar i RAW. Hva er RAW? Et digitalt motstykke til filmnegativen ... Et bildeformat som du kan enkelt og greit gjøre mirakler med når det gjelder å redde overeksponerte eller for mørke bilder uten kvalitetstap eller stygge områder. (Noen ting kan ikke engang RAW redde, men mye kan den.)

Så:

1) Ta i RAW.
2) Ved mye lys så undereksponer bildet ditt så at det er litt for mørkt. (Les gjennom håndboka som kom med kameraet, du lærer mye der.)
3) Ta det undereksponerte bilde inn i et program somm håndterer RAW, iPhoto, Preview, Aperture, Bibble, eller lignende og: Juster eksponeringen (exposure) oppover til bildet er så lyst som du vil ha det. (Men husk, det går ann å justere det for lyst, men du finner ut av det.)
4) Les videre om de forskjellige sidene av digital fotografi bla. her ogher.

Så,håper dette kan være litt til hjelp! Og angående fotoet du har nå, du kan prøve hvis du har photoshop eller en photoshop lignende alternativ å justere på kurvene. (Egen valg under en meny i de fleste programmene.)

Er det noe mer så bare spørr.
-SJ[/url]
medlem i 236 måneder
 

Innleggav deepcore » man 17.07.2006 21:27

Bildet det henvises til har utbrente områder, dvs områder uten informasjon/detaljer, eneste måten å fikse disse spottene på er å bruke f.eks patch tool og kopiere inn fra andre områder (mao en sikkelig knote jobb i dette tilfellet).

RAW gir mere rom enn JPEG ja, men husk at man får mye mere støy og posterisering i skygger når man justerer opp undereksponerte bilder.

Det finnes ikke noen hokus pokus løsning for dette problemet. Solskinns vær gir harde kontraster som i mange tilfeller går over det dynamiske område kameraet klarer å fange, da må man prioritere om man enten vil undereksponere eller overeksponere bildet, ta flere forskjellige eksponeringer (bracketing) og sette sammen i post (krever stativ, lite egnet for portretter), prøve å jevne ut konstrastene mens man tar bildet (diffusor, reflektor, blitz), eller skyte i bedre egnete lys forhold.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Neste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]