Hvordan fjerne sollys?

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav ch_knapp » man 17.07.2006 21:45

Dersom du har Photoshop, åpner du bildet der, prøver å (dersom bildet er tatt i RAW) jevne ut, slik at balansen blir jevnest mulig mellom mørkeste og lyseste i ansiktet. (evt. kan du lage to versjoner, én hvor det mørke blir lysest mulig, og én hvor det lyse ser passe ut, og så legge de oppå hverandre og maske.) Så benytter du «Burn» og «Dodge» verktøyene, de er som pensler som gjør deg i stand til å «male» et område lysere og mørkere i det valgte dynamiske området (highlights, midtones and shadows). - Skal endel arbeid til for å ta bildet med tilsvarende uttrykk på nytt.

edit:
Dersom bildene er tatt i JPEG er det ikke håp for dem. jeg forsøkte på dette bildet, men halvparten av ansiktet er hvitt, så det er ingen informasjon å jobbe med i ansiktet.
Dersom du tok bildet i RAW kan det hende det fortsatt er håp. Ellers er det som så mange har nevnt over, juster lukkertiden til å passe med lyset, og bruk fill-flash for å fjerne skygger i ansiktet.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav ErikJustus » man 17.07.2006 22:00

Du må skaffe deg en polariseringsfilter (jeg tror 350D bruker 58mm). Du kunne også prøve en UV filter. Du burde også manuelt sette ned ISO til laveste setting (ISO 100 på en 350D?)

Når det gjelder blits i sollyset er det helt noldus å anbefalle det i forhold til bildeeksemplet vist i første post. Det er et triks som funker når du tar et bilde med lyskilden mer eller mindre foran kameraet, ikke direkte bak, som her.

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav ch_knapp » man 17.07.2006 22:03

No offense, men jeg tror kanskje det er litt overkill.. da er det flere ting som er bedre å gjøre i begynnelsen. Som å lese lysmåleren, og stille lukkertid manuelt. Å unngå å ta bilder under slike forhold, eller å bruke fill-flash effektivt.

Det er gratis virkemidler som gir bedre utbytte enn å stresse med et filter. Få det andre på plass først, så begynne med filter.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav deepcore » man 17.07.2006 22:05

Ehh hva hjelper polariseringsfilter og UV filter (som forøvrig ikke gjør noe annet enn å "beskytte" objektivet på dslr) i dette tilfellet ?

Vet du i det hele tatt et polariseringsfilter gjør ? Greit nok at det tar 1-1,5 stop i lys, men det er jo bare på kompensere med kortere lukkertid.

Ellers har du rett når det gjelder fill-in blitz.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 17.07.2006 22:18

Shadow/Highlights under Image->Adjustments kan være en liten løsning, men noe spesielt godt resultat gir det ikke.

Nærmeste jeg kom uten å bruke for mye tid, var dette:

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Forrige

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]