DVDer fra USA, må jeg betale toll?

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav espenhogbakk » ons 22.03.2006 14:23

Dette avsporet jo litt fra det trådstarter spurte om.

Det er blitt nevnt tidlgigere men jeg kan bekrefte det. Nesten ingen dvd spillere du kjøper i Norge i dag er sonefri. Det er riktignok mulig å gjøre veldig mange av de sonefrie uten store inngrepet. På noen kan man gjøre det med den medfølgende fjernkontrollen på andre må man ha spesielt programmerte fjernkontroller.

Snakk med forhandleren der du skal kjøpe spiller, sansynligvis kan de i hvertfall gjøre Pioneer spillerne sonefri. Hvis ikke så gjør et google søk nytten hvis du skal gjøre den du har sonefri.

Når det gjelder tollen så fungerer det fint så lenge verdien er under 200 NOK, det kan fungere fint med dyrere varer også, men det er det ingen garanti for, da er du i såfall heldig.

bestilller du hos play.com f.eks så koster det meste under 200 NOK og der betaler du heller ingen frakt så blir ikke noe dyrere. De sender alt en og en..
medlem i 223 måneder
 

Innleggav jp_tix » ons 22.03.2006 14:53

Forøvrig lar VLC deg spille av hvilken som helst sone på Macen (uten å måtte bytte sone i «DVD-spiller»).

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Jon » ons 22.03.2006 16:18

Incrediboy skrev:Nettbutikker påfører alltid den summen man har betalt....


Snakk om å generalisere, dette er ikke tilfellet. Jeg har flere ganger mottatt pakker til med høyere verdi enn det som har stått på pakken. Mange nettbutikker (legg merke til at jeg ikke sier alle) gjør dette som en service når man bestiller. Noen gjør det av seg selv utfra hvilket land de sender til, mens hos andre må man spørre om de kan det når man bestiller. Pleier ofte å være et eget felt man kan fylle ut hvis det er noe mer man vil.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav EinarJ » ons 22.03.2006 16:43

Otsego skrev:Ingen DVD spillere som man kjøper fra større firmaer er sonefrie. På DVD spillere i datamaskiner går det ann å endre firmwaren på noen som gjør dem sonefrie, på vanlige DVD spillere har jeg ikke hørt om dette enda.


Tja, skavise, Sony sine DVD-spillere trenger man service-fjernkontroll for å fikse, Hitachi sine kan man fikse med vanlig fjernkontroll, PS2 må chippes for å spille import-DVDer. De aller fleste spillere kan settes til Sonefri.

Hvis det ikke er mulig, så kan du alltids benytte programvare ala DVDShrink (vet ikke om noen lignende Mac-sak ettersom jeg ikke har SuperDrive), og brenne plata Sonefri, generelt sett kan sonesperrer gå og ta seg en bolle.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Incrediboy » ons 22.03.2006 18:12

Jon skrev:
Incrediboy skrev:Nettbutikker påfører alltid den summen man har betalt....


Snakk om å generalisere, dette er ikke tilfellet. Jeg har flere ganger mottatt pakker til med høyere verdi enn det som har stått på pakken. Mange nettbutikker (legg merke til at jeg ikke sier alle) gjør dette som en service når man bestiller. Noen gjør det av seg selv utfra hvilket land de sender til, mens hos andre må man spørre om de kan det når man bestiller. Pleier ofte å være et eget felt man kan fylle ut hvis det er noe mer man vil.


Generalisere ja :D
Ikke vet jeg fra hvilke nettbutikker du handler, men alle store (legg merke til at jeg skriver alle store) som Amazon eller Play.com.... påfører direkte utskrift av faktura på utsiden av pakken. Dersom summen er lavere enn det du har betalt er det dog en hyggelig gest fra det nettstedet du har besøkt.


Andre erfaringer jeg har er fra bl.a eBay. Og det er her jeg har spart store kroner. Jeg har omkring 50 handler bak meg på eBay, 49 vellykkede, og 49 som har gått gjennom tollvesenet uten gebyrer og toll for meg. Tollvesenet har åpnet omkring 50% av pakkene, noe som informeres ved et klistremerke, men aldri noe mer.
Her snakker vi alt fra sko, bukser, iPod nano osv.... Varer med verdier til opp mot 2000 norske kroner. Samtlige pakker har vært merket "gift", og med en verdi som minst ligger 50% under pakkens verdi.

Men det er nå bare mine erfaringer... :)
Sist endret av Incrediboy den tor 23.03.2006 20:04, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav jp_tix » ons 22.03.2006 18:29

Jeg spør alltid om å få pakken sendt som gave med verdi $10 eller lignende hvis jeg handler fra steder hvor jeg via bestillingen / epost kommer i direkte kontakt med personen som skal sende det. Har faktisk opplevd å at eieren av en liten platebutikk satte sitt eget navn og hjemmeadresse som avsender på pakken for å være kul - da snakker man service...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav jaknudsen » ons 22.03.2006 18:46

Incrediboy skrev:Generalisere ja :D
Ikke vet jeg fra hvilke nettbutikker du handler, men alle store (legg merke til at jeg skriver alle store) som Amazon, DVDsoon, Play.... påfører direkte utskrift av faktura på utsiden av pakken.


Generalisere ja.
Så du er 100% sikker på at DVDSoon er en "stor nettbutikk" (hvor nå du har fått den definisjonen fra), og CD-WOW er det ikke? Imponerende at du har alle omsetningstallene i hodet … ;)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav PoisonID » man 27.03.2006 20:57

jp_tix skrev:Forøvrig lar VLC deg spille av hvilken som helst sone på Macen (uten å måtte bytte sone i «DVD-spiller»).


Det har jeg hørt andre si også, men gudene veit hvordan jeg gjør det der i praksis ... :-/

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav jp_tix » man 27.03.2006 21:02

Når du setter i DVDen, åpnes DVD-spiller automatisk, og spør om du vil bytte sone. Hvis du nå kjører VLC og velger «Open Disc»->DVD->OK, vil den spille av DVDen. Trikset er å ikke svare på dialogen om du vil bytte sone før du er ferdig med å se DVDen i VLC.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ameneon » man 27.03.2006 21:09

like greit å bare skru av det at DVD player åpnes automatisk når du setter i en dvd.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav phanerothyme_ » ons 12.04.2006 10:36

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner, samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil 1000 kroner, er toll- og avgiftsfrie med visse unntak.

Alle vareforsendelser med vareverdi på over 200 kroner må fortolles ved import. Det vil si at det alltid må betales merverdiavgift, mens de fleste varegrupper er tollfrie. For at fortollingen skal være så enkel og rimelig som mulig, har Posten laget en forenklet tollbehandlingsløsning for sendinger med verdi 200 – 1000 kroner til privatpersoner. Denne løsningen er godkjent av Tollvesenet og kan benyttes for de fleste varer.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav kassen » ons 12.04.2006 10:46

DrBraun skrev:
Kan du dokumentere at varen har en verdi under 1000kr ink frakt, slipper du moms.


Hmmm... det er den jo ikke, nærmere 3.000 vil jeg tro. Er det noen måte å omgå dette på?

Eks.: Hvis jeg bestiller en gitar i kasse fra en nettbutikk i USA - får den sendt til kompisen min i California, også sender han den videre til meg som en gave og setter verdien på pakken til under 1.000 norske kroner.

Må det da fremlegges dokumenter på hva den opprinnelig kostet? Den kunne jo teoretisk sett vært kjøpt brukt - med en verdi under 1.000... og kjøper man brukt får man gjerne ikke med så mye dokumentasjon.

Man vil jo selvfølgelig få et problem med erstatning hvis noe skulle skje under transporten.

Er det noen som har gjort noe lignende?


Kameraten din kan ta med seg gitaren på innførsel, da er grensen 6000 NOK.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Willygdraft » ons 12.04.2006 10:48

bestilte to komplette skateboard og t-shorter og lue og masse annet til over 2000,- fra en seriøs nettbutikk i usa. Har enda ikke betalt no toll på det. Har bestilt derfra flere ganger og aldri måttet betale toll. Men fra amazon har jeg måttet det. Vet ikke hva som gjør at det er sånn

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Forrige

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]