DVDer fra USA, må jeg betale toll?

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Re: Gitar fra USA...

Innleggav ask » ons 22.03.2006 11:39

BareTom skrev:
DrBraun skrev:Så tollgrensa er 1000 hvis det er gave fra en privatperson også? Vurderer å bestille gitar fra USA, og få en kompis som bor i California til å sende den videre til meg som gave... vil det ha noe for seg? Eller ender man opp med å må betale moms og toll uansett?


Kan du dokumentere at varen har en verdi under 1000kr ink frakt, slipper du moms.

Hvordan bestemmes en gjenstands verdi? For eksempel om gitaren hadde vært flere år gammel.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Gitar fra USA...

Innleggav BareTom » ons 22.03.2006 11:45

eivindask skrev:Hvordan bestemmes en gjenstands verdi? For eksempel om gitaren hadde vært flere år gammel.


Verdien i denne sammenheng er hva du betalte for varen. Det er hvertfall sånn jeg tolker det.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav bleu » ons 22.03.2006 11:50

tenk så utrolig mye arbeid det må være å sjekke hundretusener om pakker om dagen for hvilken verdi som er skrevet på. noen har lappen klistret på de merkeligste steder og med en håndskrift som knapt kan tydes. det er klart mange slipper igjennom uten moms. skulle bare mangle ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Otsego » ons 22.03.2006 12:03

Det er ulovlig å skrive noe annet enn sannheten på tolldeklareringen. Om du skriver det er verdt 1000 kr og er en gave, men det er egentlig verdt 3000 kr og er ikke en gave kan du komme i en god del trøbbel om de faktisk velger å sjekke den ene pakka.

Ingen DVD spillere som man kjøper fra større firmaer er sonefrie. På DVD spillere i datamaskiner går det ann å endre firmwaren på noen som gjør dem sonefrie, på vanlige DVD spillere har jeg ikke hørt om dette enda.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav DrBraun » ons 22.03.2006 12:15

Det er ulovlig å skrive noe annet enn sannheten på tolldeklareringen. Om du skriver det er verdt 1000 kr og er en gave, men det er egentlig verdt 3000 kr og er ikke en gave kan du komme i en god del trøbbel om de faktisk velger å sjekke den ene pakka.

Poenget mitt var bare om dette lot seg gjøre; å dra en hvit løgn og late som f.eks. gitaren er kjøpt brukt - selv om den er kjøpt ny - i USA og blir sendt hit til Norge som en gave, med en fiktiv verdi under 1.000 spenn.
En verdi som slett ikke er urealistisk hvis den var brukt...

Hvor sannsynlig er det at de kan finne på å sjekke opp dette? Er det noen som har testet dette ut med instrumenter, Macer e.l.?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Otsego » ons 22.03.2006 12:17

Dersom pakken er meget liten tviler jeg på at de sjekker. Det er vel store forsendinger de er mest interresert i.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Ivrige tollere

Innleggav piri » ons 22.03.2006 12:26

Tollerne kan være svært så ivrige i tjenesten. o_O

Jeg bestilte en film fra play.com som ble ca 205,- kr omregnet fra pund. Den måtte jeg betale 52,- kr i toll og 78,- kr til Posten for fortolling. >:-o

Jeg syns det er idiotisk når det koster mer i gebyr for å fortolle enn det koster i tollavgift.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Dj hamy » ons 22.03.2006 12:39

det spiller ingen rolle om det er gave ellei ei.. grensa er på 200nok det som er over det blir det toll av. (jeg snakker erfaring) det som går ann er å be de skrive den totale verdi til feks 200 nok da går det gjennom :-)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Otsego » ons 22.03.2006 12:41

Dj hamy skrev:det spiller ingen rolle om det er gave ellei ei
Dersom det står på tolldeklareringen det er en gave, er grensa 1000 kr. Det er loven.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav NuSkool » ons 22.03.2006 12:42

Otsego skrev:
Dj hamy skrev:det spiller ingen rolle om det er gave ellei ei
Dersom det står på tolldeklareringen det er en gave, er grensa 1000 kr. Det er loven.


Tru.dat

Otsego skrev:Det er ulovlig å skrive noe annet enn sannheten på tolldeklareringen. Om du skriver det er verdt 1000 kr og er en gave, men det er egentlig verdt 3000 kr og er ikke en gave kan du komme i en god del trøbbel om de faktisk velger å sjekke den ene pakka.


Det er sikkert ulovlig, men når du henter pakken er det sannsynligvis ikke du som har sendt den. Altså du får ikke problemer.
Jeg fikk en pakke en gang jeg fikk en sikkelig smell på. (Sendt den til meg selv fra USA) Verdien var satt til under tusen og sendt som gave, men den ble tydeligvis stoppet og jeg fikk en lapp i posten om å vise en kvittering, eller så blir den sendt tilbake. (Dum som jeg var tenkte jeg ikke på å stå på at det faktisk var en gave og at jeg selvfølgelig ikke har kvitering på noe jeg får som gave!!!) Så jeg dro opp dit med kviteringen, som var på næremere 10 000, og måtte pent betale 25% moms! (Faen!!!) Men bortsett fra det fikk jeg ikke problemer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav jaknudsen » ons 22.03.2006 13:03

Incrediboy skrev:
jaknudsen skrev:
owik skrev:eg har handlet fra England mange ganger uten å betale toll. Har da betalt på fprskudd og cdéne har kommet rett i postkassa. Uten toll selv om prisen var over 200


Incrediboy skrev:ikke noe problem. Selv når jeg handler heles sesonger (som 24 eller The OC) fra dvdsoon.com, har de kommet rett gjennom tollen uten det minste spørsmål... Selv med en pris på 60-100 USD


Poenget er ikke hva man betaler, men hvilken verdi som er skrevet på pakken. På pakker jeg har mottatt med påskrevet verdi over 200, har jeg uten unntak måttet betale moms.


Nettbutikker påfører alltid den summen man har betalt....


Som regel ja, men ikke alltid … En tråd her som diskuterer ulike dvd-butikkers praksis: http://dvdarkivet.no/phpBB/viewtopic.php?t=8507

http://www.cd-wow.com setter for eksempel ingen verdi på pakkene, etter hva jeg har erfart.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Gitar fra USA...

Innleggav Judas » ons 22.03.2006 13:29

DrBraun skrev:Så tollgrensa er 1000 hvis det er gave fra en privatperson også? Vurderer å bestille gitar fra USA, og få en kompis som bor i California til å sende den videre til meg som gave... vil det ha noe for seg? Eller ender man opp med å må betale moms og toll uansett?

Eg og fleire av mine venner, har rett og slett reist bort til California og handla gitarar sjølv. For så å reise heim igjen, tatt de med gjennom tollen og sagt at ein har vert på ein jobb. I mitt tilfelle tjente eg 2000,- på det, inklusive reise og opphald. Men det er jo ein gitar som kostar skjorta i norge. Kjøpe billlig gitar frå statene og la den bli sendt med post er IKKJE å anbefala. Eg skal nesten garantere at halsen har slåttt seg då den kjem fram.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav DrBraun » ons 22.03.2006 13:54

Kjøpe billlig gitar frå statene og la den bli sendt med post er IKKJE å anbefala. Eg skal nesten garantere at halsen har slåttt seg då den kjem fram.

Tenkte å kjøpe med en skikkelig flightcase av denne typen:
http://www.sweetwater.com/store/detail/GPELP/

...tror det skal går greit

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Judas » ons 22.03.2006 13:58

DrBraun skrev:Tenkte å kjøpe med en skikkelig flightcase

Eg misforstod. Trudde det var akk. gitar du skulle kjøpe. Ein el. gitar er enklare, MEN få kompisen din til å pakke den inn med eitpar laken eller noko inni kassen. Den må absolutt ikkje bevega seg.
Me er litt off topic no. Send meg ein PM om du lurer på noko om desse tinga.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Loke » ons 22.03.2006 14:14

Jeg har en venn i USA som sender meg ting nå og da som gave og verdi markert under 1000kr. Men det hender faktisk at pakkene blir stoppet og at de krever tollbehandlingsgebyr+mva.

Dette skjedde bl.a. sist, og jeg brukte ca 1 time på telefonen med ei dame i Postens utenlandsavdeling samt assistanse fra lokal post-dame. Vi sendte fakser i hytt og gevær, og det endte til slutt med at vi måtte åpne pakken på postkontoret mens vi hadde hu ivrige tolldama på tråden. (Og det etter at tollen selv hadde vært med sine lange fingrer nedi pakken og grafset...) Siden de ikke fant noe kvittering fra nettbutikker el. så måtte de pent nødt til å utlevere pakken uten mva+toll (som rett var).


Spørsmålene fra dama i telefonen var mildt sagt morsomme. Hun lurte bl.a. på hvorfor gaven ikke var pakket inn i gavepapir, om hvorfor emballeringen var så profesjonell, om det fulgte med kabler/instruksjonsbok osv. I tillegg hadde han kompisen min bare skrevet etternavnet sitt som avsender og det mente hun var et firmanavn.

Så det ble ganske komisk etterhvert - det syntes faktisk hun lokale post-dama også. All honør til henne som i det hele tatt gadd å bruke 1 time på dette tullet.

Mao: De som jobber i tollen er ikke dumme. De skjønner som regel når noen bløffer. Spørsmålet er om de klarer å ta deg i bløffen innenfor det regelverket de har. I mitt tilfellet regner jeg med de "prøvde seg" og håpet at jeg ville betalt og tenkt "fanken, den kom ikke igjennom tollfritt".

I tillegg er det nok litt Lotto om hvilke pakker som blir kontrollert også.
medlem i 224 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]