King Kong

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav Daniel » tor 22.12.2005 21:46

Jeg liker filmer som:
American Beauty
Garden State
Road to Perdition

og mange andre jeg ikke kommer på.

thomasb: Er enig i at det er for dumt å si den bare var dårlig og det er det. Men det jeg synes var negativt med den var at det var mange unødvendige scener som ble for lange og uten noen sterk mening. Filmen har flotte effekter og musikk, men det blir litt for mye av de lange unødvenige scenene. Det blir nesten som om P. Jackson på forhånd har bestemt seg for at filmen skal vare i 3 timer, samme hvor lange og kjedelige scenene blir. Han "fyller" nærmest opp.

Skal ikke si at hele filmen er søppel, det skal jeg ikke. For jeg synes den hadde fine scener, som da King Kong og Ann Darrow sitter på isen i Central Park. Det var morsomt!

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav ameneon » tor 22.12.2005 21:48

hvis du hadde kommet til å kjøpe en American Beauty matboks, så hadde det eksistert.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Snarf » tor 22.12.2005 23:44

Gledar meg som ein tulling til å sjå filmen i romjula, men eg syns enkelte tar litt av med Jackson-tilbedinga si.

Dei gamle "tullefilmane" hans er dritbra og gjorde han til ein tidlig favoritt.
Med LOTR har han gjort ein god jobb med casting (Bortsett frå ubrukelige Frodo - Sjå, eg har berre eit annsiktsuttrykk..., og molefonkne Legolas.).

Det verkelege minuset er at han har prøvd å gjere ei bok som berre appelerer til ein brøkdel av oss, til ein film som alle skal lika. LOTR bøkene er fulle av utanomsnakk, bihistoriar og ufatteleg masse info som egentlig ikkje er relevant for hovedhistorien. Men det er samtidig DET som gjer boka så bra. Du føler verkeleg at det er ei levande verd du opplever, og der er få forfattarar utanfor SCFI og Fantasy sjangrane som leverer slikt arbeid. NÅr han klipper vekk alt utanomsnakk, sitter vi att med ein veldig god eventyrfilm, (for all del, filmane i seg sjølv er kjempe), men ein heller dårleg "adaptation". Den einaste overgangen frå bok til film som er vorte meire oppskrytt, må vere Kubrick sin "The Shining".

LOTR hadde sansynligvis funka mykje betre som miniserie, der ein hadde betre tid til å få med alle bihistoriane. HBO beviste med Carinvale at det går fint an å bruke 100mrd dollar på 1 enkelt sesong med tv :). Eller sjå på Spielbergs "Taken".

Men kritikken til tross, Jackson har ennå til gode å lage ein dårleg film og eg gler meg enormt til "Kong".

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav ameneon » fre 23.12.2005 0:15

jeg mener jackson har så langt det er mulig fletta inn detaljene fra boka i filmen og fanget Midgard slik Tolkien så det. Nei, han bruker ikke mye tid på å fortelle alle de små bi-historiene. Allikevel har han brukt informasjon fra disse bitene av boka til å bringe liv til Tolkiens univers. Det ligger mer enn bare selve historiene der. F.eks. historiene brukes til å finne konklusjoner i spørsmål som dreide seg om f.eks. hva som var typisk for de forskjellige folkeslagene. Han bruker alle småting til å gi oss en følelse av at disse folkene har eksistert, at de har en historie. Tekstene til Tolkien er brukt flittig for å finne ut hvordan alt skulle se ut. Jackson har på en eller annen måte gått via bøkene for hver enkelt avgjørelse. Han leste alltid passasjen som skulle filmes på settet.

Herregud, det sier seg selv at skal man lage film av ringenes herre må man velge hvilke historier man skal fortelle. f.eks. ble Tom Bombadil valgt tidlig bort fordi han bare er en bifortelling som sier lite om Midgard og gir lite nytte i fortellingen om ringen. "appellerer til en brøkdel av oss" skjønner jeg ikke helt. Ringenes Herre har solgt i flere eksemplarer enn noe annet skjønnlitterært verk.

Jeg vil anbefale alle å studere ekstramaterialet på extended version-filmene. de gir veldig dyp innsikt i prosessen. spesielt hvordan man har gått fram for å oversette et så til de grader omfattende verk fra bok til manus. Det er utrolig interessante dokumentarer som gjør dette LOTR- extended edition til tidenes DVD-utgivelser spør du meg.

Jeg tror på ingen måte at LOTR hadde fungert bedre som miniserie. Da hadde man faktisk måttet gå mye fortere gjennom hendelser fordi alt skulle da passe inn i oppbygningen til episoder. Dvs. at man måtte ha minimum et gigantisk klimaks i hver episode. Det ville blitt en kjempeslitsom flyt i det hele. I tillegg fungerer måten å hoppe mellom karakterene i filmene veldig godt. Dette ville gjort en miniserie veldig vanskelig og man måtte kanskje valgt å la en episode handle om bare f.eks. Frodo og Sam eller Pippin og Munti. Måten det gjøres i filmene gir en lettfattelig oversikt over tidslinjen i historien.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav NuSkool » fre 23.12.2005 0:28

King Kong var ikke dårlig, men jeg syntes ikke den var fantastisk film.
Alle effektene er helt utrolige, men filmen er ikke helt min type.
Uansett hvor mye penger du bruker er ikke historien veldig bra...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Daniel » fre 23.12.2005 0:31

NuSkool skrev:King Kong var ikke dårlig, men jeg syntes ikke den var fantastisk film.
Alle effektene er helt utrolige, men filmen er ikke helt min type.
Uansett hvor mye penger du bruker er ikke historien veldig bra...


Helt enig! Historien er ikke som budsjettet.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Snarf » fre 23.12.2005 0:40

Syns filmane har for mykje hack`n `slash i forhold til boka, som absolutt ikkje var eit actioneventyr i mellomalder-setting, men heller ei forteljing om vennskap, og livet.

Men dette var ein King Kong tråd, så eg giddar ikkje skrive fleire lange innlegg om LOTR. (Då kunne eg ha blitt sitjanes heile natta.)
Du likar filmane og har lov til det, eg syns filmatiseringa er dårlig, og har lov til det.


Sååå, King Kong i romjula, ass. Gleder meg ;)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav toralfsen » søn 25.12.2005 23:38

Her er jo mange som er interessert så tenkte bare å si at tvn sender backstage King Kong klokken 22.45 i dag, søndag 25. desember 8-)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Forrige

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere