Hva er årets kinofilm?

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Hva er/blir årets kinofilm?

King Kong
23
14%
Star Wars
24
15%
Sin City
31
19%
The Aviator
6
4%
War of the Worlds
3
2%
Ray
2
1%
Batman Begins
6
4%
Mr. and Mrs. Smith
9
6%
Charlie og sjokoladefabrikken
21
13%
En annen...
36
22%
 
Antall stemmer : 161

Innleggav NickFalk » søn 20.11.2005 20:44

Incrediboy skrev:Så war of the worlds på dvd i går... Og jeg må si makan til dårlig film er det leeeeenge siden siste jeg så...
Greit nok at dette har vært favorittboken til Steven hele hans liv,- men jeg hadde vært flau over å sette mitt navn bak en slik produksjon...


"No they are from somewhere else..."
"From where? From Europe....? "

...er en fin oppsummering av filmen

Ho hum.
Ikke det beste manuset Spielberg har filmet, det skal jeg være enig i. Allikevel artig å se i hvor stor grad både David Koepp og Spielberg faktisk har valgt å være tro til boka. Uansett så er det en ganske suveren fortellerteknisk oppvisning i min bok og demonstrerer hvorfor Spielberg har den stjernen som regissør som han faktisk har. Det er faktisk ikke effekter og hype som er årsaken.

Jeg kan ikke huske å ha sett en påkostet moderne Hollywoodsommerblockbuster (laaangt ord) hvor man så ekstremt har valgt å følge individenes synsvinkel fremfor å la kameraet vise all verdens spetakkel. Det vi som kinoseere opplever er det samme karakterene i filmen opplever. Allikevel synes ikke jeg den når helt opp i år, da det er en ganske usannsynlig lykkelig bit på slutten. Dessuten kunne man godt ha fjernet seg litt mer fra Wells orginal slik at man i det minste bygget opp mot "løsningen" på problemet. Deus Ex Machina er et sløvt dramatisk virkemiddle uansett. Karakteren til Cruise er jo heller ikke noen spesielt sympatisk kar og derfor litt vanskelig å sympatisere så veldig med...

Ellers synes jeg det var et vanskelig valg i år. Star Wars var i mine øyne plutselig tilbake for fullt. Noen små småflauheter selvfølgelig, men plutselig fenget den filmserien meg slik den gjorde da jeg var liten. Faktisk synes jeg nå Return Of The Sith er den beste i serien. Dét hadde jeg ikke ventet!

Sin City, sorry funka aldeles ikke for meg. Interessant cinematografisk eksperiment men ble ikke på noen måte involvert følelsesmessig i det som skjedde på lerettet. Er heller ikke så glad i overbruk av voice-over noe jeg synes filmen er ekstrem til...

Batman Begins var den største positive overraskelsen i mine øyne. Har aldri vært noen stor fan av Lynvingen men regnet med et par timers teit men underholdende tidtrøyte. Så var det jaggu meg en god film! Slik kan det gå når folk faktisk tørr å fokusere på karakterer og storyline fremfor svisjbanggloretekaoseksplosjoner! Da kan man dessuten nyte litt svisjbanggloretekaosesplosjoner når de dukker opp også.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav noeb » ons 07.12.2005 1:51

Sin city!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Judas » ons 07.12.2005 1:58

Crash var ein J***ig bra film på kino.
Men denne pollen mangler jo vår alles lillebror, trollmannen Harry Potter. Den hadde nok fått min vote

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav ameneon » ons 07.12.2005 2:07

War of the worlds var en gedigen skuffelse. Når man snakker om regi, så SKAL ikke drevne folk som Spielberg gjøre så mange tabber i forhold til logiske brister. Det er bare helt utrolig. Og i slutten klarer de jo å knekke alt som heter konflikt. Vanvittig krise. Harry Potter er nok en av de beste i år. Men som mange andre her gleder jeg meg til King Kong. :)

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Haaland » ons 07.12.2005 2:21

Tror jeg holder en knapp på Walk the Line, filmen om Johnny Cash. Vet den bare har blitt vist på filmfestivaler hittils, men... må bare med på "årets beste"-lista for å år.
Maken til skuespill tror jeg det går lang tid før man får se, i alle fall fra Hollywood.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav ameneon » ons 07.12.2005 3:03

Åh Jaaaaa! den gleder jeg meg til. :) men den har visst ikke norsk offisiell premiere før i mars så den tenkte jeg ikke på.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Macca » ons 07.12.2005 3:04

Jeg gleder meg nå mest til "The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch, and The Wardrobe" og "King Kong" (mest til den førstnevnte).

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav gunnarmex » ons 07.12.2005 3:21

Største filmopplevelse i år har uten tvil vært Der Untergang. En utrolig sterk film som jeg gjerne ser om igjen.

War of the Worlds var et sammenrør uten like, totalt mislykket og med en patetisk slutt uten sidestykke, en film som gikk i glemmeboken rimelig fort, på tross av imponerende effekter.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Sparoey » ons 07.12.2005 6:19

Helt enig i at Crash var en sykt bra film! Helt klart årets beste til nå! Gleder meg mer til neste år jeg da er det Munich og TheDa Vinci Code :-D

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav NickFalk » ons 07.12.2005 8:41

ameneon skrev:War of the worlds var en gedigen skuffelse. Når man snakker om regi, så SKAL ikke drevne folk som Spielberg gjøre så mange tabber i forhold til logiske brister.

Så var det dette med å ta ballen og ikke mannen da...
Logiske brister er vel i vel så stor grad David Koeps skyld, kanskje til og med Wells selv, da disse står for henholdsvis manuskriptet og boken manuskriptet er [relativt tett] baset på. Regisøren Spielberg har derfor liten skyld i dette. Produsenten Spielberg derimot burde jo tatt fatt i disse problemene før filminnspillingen ble laget.

Forøvrig så er det da visserlig ikke mange logiske brister, foruten en totalt uforklarlig superhappy slutt lar da det meste seg forklare fra et vitenskapelifiksjons (science fiction) ståsted?

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav noeb » ons 07.12.2005 15:10

Største filmopplevelse i år har uten tvil vært Der Untergang. En utrolig sterk film som jeg gjerne ser om igjen.

Så sant

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav ameneon » ons 07.12.2005 17:54

NickFalk skrev:
ameneon skrev:War of the worlds var en gedigen skuffelse. Når man snakker om regi, så SKAL ikke drevne folk som Spielberg gjøre så mange tabber i forhold til logiske brister.

Så var det dette med å ta ballen og ikke mannen da...
Logiske brister er vel i vel så stor grad David Koeps skyld, kanskje til og med Wells selv, da disse står for henholdsvis manuskriptet og boken manuskriptet er [relativt tett] baset på. Regisøren Spielberg har derfor liten skyld i dette. Produsenten Spielberg derimot burde jo tatt fatt i disse problemene før filminnspillingen ble laget.

Forøvrig så er det da visserlig ikke mange logiske brister, foruten en totalt uforklarlig superhappy slutt lar da det meste seg forklare fra et vitenskapelifiksjons (science fiction) ståsted?


en regissør får ikke et manus i hånda og sier "akkurat sånn skal vi gjøre det". Det er Spielberg som må stå for filmens store svakheter fordi etter min mening kunne de vært håndtert i regien.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Fredolf » ons 07.12.2005 18:28

Narnia blir sikkert bra...
medlem i 226 måneder
 

Innleggav mdanielsen » ons 07.12.2005 18:35

King Kong (l)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav The_Answer » ons 07.12.2005 18:58

Sin City er utrolig bra :)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere