HHGTTG-trailer

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav Bendik » ons 16.02.2005 16:16

Hehe, den boka må jeg lese!

Håper bare ikke de fyller filmen med for mange effekter og for lite dialog og handling.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Spill

Innleggav hakon » ons 16.02.2005 16:49

Den finnes faktisk som spill til macos9... det visst lages ett mer omfattende spill til osx..

Har lest alle bøkene :D

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Rev » ons 16.02.2005 16:55

Les boka først!!!! De bildene du skaper deg overgår alltid det som er på film. Det er derfor filmene (så og si) aldri når opp til bøkene. Boka er helt helt helt helt helt helt genial!!! Jeg er redd for at absurditeten i boka vil falle litt igjennom i filmen. Så MacRules: Hør på TorbX.


Jeg ber fortsatt hver kveld om at Terry Gilliam skal lage filmatisering av Good Omens, en Terry Pratchett/Neil Gaiman bok som er vanvittig morsom. Gilliam har hatt boka som prosjekt i mange år nå, men det trekker ut.....
Sist endret av Rev den ons 16.02.2005 17:01, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » ons 16.02.2005 16:58

Boka (eller - bøkene, som det egentlig er) er knallbra. Men tung å lese. Jeg ville anbefalt å se filmen, for så å høre BBC-hørespillet som boka er bygd på. Det er kanskje det beste science fiction-hørespillet til dags dato, og har topp kvalitet både på lydeffekter og skuespillere. Hørespillet har en mye lavere terskel for å komme igjennom, og kan høres gang på gang på gang uten at man blir lei. Det blir ihvertfall ikke jeg.

Når man har sett filmen og hørt hørespillet, er boka fin å lese. Da blir den som et supplement til de andre, og man klarer faktisk å få med seg alle de morsomme detaljene som boka er stappet full av. :o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Jeever » ons 16.02.2005 17:17

litt offtopic (eller kansje ikke): men er det noen som har, eller vet hvor jeg kan få tak HHGTTG i e-bok format?


Ikke som e-bok men har samlet radioversjonen fra BBC...

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Fantomas » ons 16.02.2005 17:50

høhø... det er jo Tim fra "the office" ....kunne jo ikke vært noen andre til å ta rollen som Arthur egentlig...

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » ons 16.02.2005 18:30

rev: det er jo helt bakvendt det du skriver... man bør lese boka først, fordi man vil få en følelse av at boka er "dårligere"?

om man leser boka først, blir jo filmen muligens skikkelig røten i forhold til boka, det er sant. men på grunn av det bør man lese boka først?
hvorfor ødelegge filmopplevelsen når du kan se filmen først (og få en positiv opplevelse av den), for så å lese boka (og få ENDA en fin opplevelse).

eksempel:
LOTR del 1 - bok først, bok bra. film etterpå, film irriterende mangelfull.
LOTR del 2 - bok halvveis, bok bra. film i mellomtiden, film grei. resten av boka etterpå, resten av boka bra.
LOTR del 3 - film først, film konge (om enn noe treg på slutten). bok etterpå, bok konge.

hvilke av eksemplene ga best opplevelser overall? det var ihvertfall slik jeg opplevde det.
er redd filmen blir skikkelig irriterende om jeg leser først.

(merk: det er sef. ikke alle som oppfatter ting på samme måte som meg)

sitater:
- faen, filmen var så ræva i forhold til boka, 'ass!
- kongefilm! jeg kan ikke vente med å lese boka!
- når filmen er så bra, så må bare boka være bra...

alle disse hørt på vei ut av kinoen etter å ha sett harry potter med dama.

men for all del. om dere vil lese boka først, så var så goda.
Sist endret av Nikoraisan den ons 16.02.2005 18:36, endret 1 gang

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Bendik » ons 16.02.2005 18:32

Problemet da er at du får et bilde av alt - steder, mennesker osv. Disse bildenen kan bli ekstremt mye dårligere enn i fantasien din :)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Eventh » ons 16.02.2005 19:05

Hooloovoo skrev:Boka (eller - bøkene, som det egentlig er) er knallbra. Men tung å lese.

Smertelig uenig. Jeg leste den første boka på norsk, men kjøpte den samlede, engelske utgaven senere -- lettere, mer kreative og dansende setninger skal du lete lenge etter. Eneste problemet er vel kanskje latterkulene som stykker opp lesinga. :P

Jeg er redd at filmen så klart ikke er lik scenene jeg selv forestiller meg, men å lese bøkene først skaper et unikt bilde av historien. På samme måte blir bildet i hodet farget dersom du ser filmen først.. misfarget, muligens?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav NuSkool » ons 16.02.2005 19:14

Eventh skrev:
Hooloovoo skrev:Boka (eller - bøkene, som det egentlig er) er knallbra. Men tung å lese.

Smertelig uenig. Jeg leste den første boka på norsk, men kjøpte den samlede, engelske utgaven senere -- lettere, mer kreative og dansende setninger skal du lete lenge etter. Eneste problemet er vel kanskje latterkulene som stykker opp lesinga. :P

Jeg er redd at filmen så klart ikke er lik scenene jeg selv forestiller meg, men å lese bøkene først skaper et unikt bilde av historien. På samme måte blir bildet i hodet farget dersom du ser filmen først.. misfarget, muligens?


Jeg stod ved Majorstuen stasjon og leste en gang (og det var fjerde gang jeg leste bøkene), men jeg måtte bare stoppe for jeg lo så høyt at alle begynte å stirre på meg som om jeg var gal!

Jeg tror filmen blir bedre hvis du ikke har lest boken først, men jeg foretrekker å danne mine egne bilder i hodet når jeg leser. Hvis du har sett filmen først så blir de ofte påvirket av det du har sett. Utifra det jeg så i traileren så tror jeg jeg kommer til å bli utrolig skuffet! Ingen ting så ut som jeg har forestilt meg! :cry: Buhu!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav arnefismen » ons 16.02.2005 19:26

det var jo hørespillet på bbc som kom først... så det er jo evtl. denne man bør høre først om man skal være originalitetsfriker.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Fantomas » ons 16.02.2005 19:49

er filmen basert på alle 5 bøkene eller bare den første??

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav macrules » ons 16.02.2005 20:40

Ok, hvis jeg skal lese boka først så vil jeg sikkert ikke rekke å gjøre det før endel av dere har fått sett filmen. Så da må jeg enten holde meg unna internett, venner og folk slik at ingen røper handlingen, eller jeg må be alle om å holde kjeft! :?

Leser jeg boka først så vil fantasien min danne bildet. Dette bildet blir da selvfølgelig farget av alle science fiction filmene jeg har sett. (Favoritt sjanger)
Er f.eks midt inni sesong 3 av Star Trek Voyager.

Eller jeg kan se filmen først. Er filmen dårlig så gidder jeg selvfølgelig ikke å kaste bort tiden på å lese boka. :wink:

Ellers har jeg enda ikke fått lest siste bok i Wheel of Time. Håper forresten at det blir laget film av denne serien! :idea:

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » ons 16.02.2005 21:11

macrules: Jeg håper virkelig IKKE at det blir laget et film av WOT! Det hadde ødelagt alt.. Serien er altfor kompleks og fantasirikt til å kunen skvises inn i tre timer.. Det hadde blitt som å sette hele LOTR inn i en og en halv timer. Ikke pent. (Og ti ganger verre med WOT mener jeg..) Tror heller vi burde håpe på at serien avsluttes, før Robert Jordan dør .../gir opp ...

Artig trailer, blir artig å se filmen, men den vil aldri måle seg med boka. :D

-SJ
medlem i 236 måneder
 

Innleggav macrules » ons 16.02.2005 23:33

Måtte vel blitt en serie da.... enig i at det vil bli vanskelig å fange alt, men slik er det jo alltid?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]