Toll og mva. på forsendelse fra utlandet

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Toll og mva. på forsendelse fra utlandet

Innleggav Lbjhanse » fre 07.09.2012 21:23

Hei..

Jeg skal kjøpe meg espressomaskin, og ser at det er en del penger å spare på å bestille fra f.eks Danmark.

Jeg er litt usikker på reglene i forbindelse med forsendelser:

Eks:
Jeg bestiller varen fra en nettbutikk (http://www.rigtigkaffe.dk/semi-automati ... ilvia.html) til en bekjent i Danmark. Jeg får henne til å sende pakken videre til min adresse i Norge.

Hva skjer med pakken når den kommer hit? Må jeg betale en hel del i fortolling og mva?

Noen som har erfaringer rundt dette?
medlem i 183 måneder
 

Re: Toll og mva. på forsendelse fra utlandet

Innleggav Bchika » fre 07.09.2012 23:16

Hold deg unna java-kaffe. Hører at det er farlig for tiden.
medlem i 150 måneder
 

Re: Toll og mva. på forsendelse fra utlandet

Innleggav ch_knapp » lør 08.09.2012 0:30

25% av salgspris inkl. frakt– pluss et forenklet tollbehandlingsgebyr fra posten på 100-200kr

Mao. ca. 1000,-

-
Alle pakker som kommer inn til Norge blir kontrollert av Tollvesenet. Hvis det ikke er tolldeklareringsskjema på forsendelsen tror jeg de enten åpner og tipper, eller baserer seg på vekt, noe jeg tror kan bli dyrt for en kaffemaskin.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Toll og mva. på forsendelse fra utlandet

Innleggav Lbjhanse » lør 08.09.2012 12:08

Java bekymrer meg ikke lengre :-P

Da går jo vinninga opp i spinninga. Enn om jeg får denne dama til å ta den med seg til Norge når hun skal fly hit i November? Er det samme opplegget uansett?
medlem i 183 måneder
 

Re: Toll og mva. på forsendelse fra utlandet

Innleggav Torbel » man 02.12.2013 15:50

Angående dette temaet lurer jeg på hvordan det er med nettsider som http://chrono24.no/, som er en norsk nettside, men hvor varene som legges ut sendes fra hvor enn i verden selger bor? Betaler man da toll etter hvem selger er, eller finnes det unntaksregler?
medlem i 124 måneder
 

Re: Toll og mva. på forsendelse fra utlandet

Innleggav Torbel » ons 04.12.2013 13:09

Altså, et eksempel blir å bestille Breitling-klokke (http://www.chrono24.no/breitling/index.htm). Til eksklusive klokker å være er de 'billige', men om man må betale 25% toll på varen av originalprisen blir det allikevel snakk om en del tusenlapper. :-(
medlem i 124 måneder
 

Toll og mva. på forsendelse fra utlandet

Innleggav Superhai » ons 04.12.2013 14:50

Klokker er tollfritt, så du betaler bare MVA på 25%. Det eneste unntaket er om beløpet er under 200,- NOK. Men, utenlandske selgere kan forhåndsbetale MVA til fraktselskap som skal fortolle på vegne av importøren (som kan være deg eller firma du kjøper hos). Det er slik Apple gjør f.eks. Det beløpet skal stå spesifisert når du kjøper, hvis det ikke gjør det så må du regne med at MVA er i tillegg.
medlem i 131 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron