iCider

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

iCider

Innleggav Brakkvatn » fre 20.05.2011 8:15

Hei!

Håper ikke denne tråden havner på feil plass.

Jeg har kjøpt meg selv et bryggesett på Europris til 188kr, så nå skal det laves sider til den store gullmedalje. Til å gjære i kjøpte jeg et gjæringskar i samme butikk. Det jeg fullstending glemte å kjøpe er noen form for anretning som skal settes i hullet på lokket av gjæringskaret. Er det noen vet om det er "farlig" at jeg har utelatt en sånn sak. Er det dette som er gjæringslås?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: iCider

Innleggav dundee » fre 20.05.2011 8:41

Det er en gjærlås ja, og den er en ganske vesentlig del. Nøyaktig hva som skjer hvis du ikke har den er jeg ikke helt sikker på, men mistenker at gjæringen kan gå for fort eller stoppe opp.
medlem i 174 måneder
 

Re: iCider

Innleggav Sunden » fre 20.05.2011 11:21

Gjærlås
Gjærlåse er et lite bøyd rør i plast, som er fylt med vann. Den settes på ballongen igjennom en gummipropp/foring. Ballongen skal være helt tett utenom åpningen i gjærlåsen. Gjærlåsen har følgende funksjoner:
*Den hindrer at insekter og andre forurensingskilder kommer i kontakt med vinen.
*Den holder karbondioksyden på et "gunstig" nivå. D.v.s. at den holder karbondioksyden på plass inne i beholder, slik at den beskytter vinen mot påvirkning fra oksygenet i luften. Samtidig slipper den ut en del slik at ikke trykket blir for stort.
*"Blopper" det i gjærlåsen vet vi at vinen gjærer.
*Det er også en indikator for hvor i gjæringsprosessen vi er, når det blir lengre og lengre mellom hvert "blopp" betyr det at gjæringen avtar, og vinen begynner å bli ferdig.
medlem i 173 måneder
 

Re: iCider

Innleggav Brakkvatn » fre 20.05.2011 18:14

Det får bare briste eller bære da...

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: iCider

Innleggav josi » fre 20.05.2011 18:51

Eller du kan ta turen til butikken å kjøpe en gjærlås :)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]