Ønsker tilbakemeldinger fra Linux-brukere!

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Ønsker tilbakemeldinger fra Linux-brukere!

Innleggav Napp » lør 16.04.2011 2:48

Hei,
Frilansinfo.no (portal med info for kreative frilansere) har vært med på å utvikle et gratis fakturaprogram på nett, og i den forbindelse ønsker vi litt input fra dere Linux-brukere. Vi har tenkt å la videreutviklingen være brukerstyrt, og trenger derfor tilbakemeldinger fra dere som bruker tjenesten for å gjøre den best mulig. Det er 100% gratis og ikke noe lureri, så det er bare til å skaffe seg en brukerkonto asap :D. Tjenesten heter Conta Faktura, ta en kikk på http://www.conta-faktura.no. Hyggelig om dere gidder å komme med tilbakemeldinger her eller på e-post. Er spesielt interessert i å høre om dere som sitter på Linux føler at UX er bra og smooth, og om dere finner noen feil på utseendet el. l.
medlem i 181 måneder
 

Re: Ønsker tilbakemeldinger fra Linux-brukere!

Innleggav omaha » lør 16.04.2011 9:31

Beklager, men jeg kan nok ikke gjøre dette og det skyldes i første omgang denne artikkelen som jeg fant oppsiktsvekkende da saken rullet:

http://e24.no/lov-og-rett/la-inkassosak ... tt/3630948

Daglig leder i Conta Inkasso, Jonny Lium, hadde dette å si om glippen:

"- Et slikt innbrudd på vårt system forutsetter at man kjenner til en helt spesifikk adresse som må skrives inn i nettleserens adressefelt. Det er også slik at dersom man åpner innhold på nettet og vet at det inneholder sensitive opplysninger så regnes det som et innbrudd."

Da jeg sjekket Conta inkasso fant jeg:
- Conta systemer (eier) er utenlandsregistert
- Kontoradresse i Skien hvor tlf nr er fortsatt registrert mens selskapet er flyttet til Hoston (Orkdal)
- Daglig leder Jonny Åge Lium er ikke listet med privat nr og addresse hos 1881
- Teknisk ansvarlig Ravndal holder til på Klepp/Sandnes
- Styrets leder og webansvarlig holder til på Os.
- Regnskapshjelp holder til i Ålesund.

Såvidt jeg kan se holder dere til rundt omkring i landet og driver et utenlandsregistrert selskap. Det er i og for seg greit nok. Men når det gjelder regnskap, faktura og inkasso stiller jeg helt andre krav til ryddighet, stabilitet, struktur og eierskap osv.

"Glippen" sett i kombinasjon med utenlandsregistret selskap og stor geografisk spredning av de som er oppgitt som aktive gjør at ihvertfall jeg styrer langt unna.
medlem i 204 måneder
 

Re: Ønsker tilbakemeldinger fra Linux-brukere!

Innleggav Napp » lør 16.04.2011 22:37

Jeg setter pris på at du har tatt deg tid til å google alle partnerne i firmaet samt telefonnummeret vårt, det er rørende (og viser at du er en meget grundig mann med fritidsproblemer, muligens). Sist jeg sjekket var poenget med nettbaserte tjenester at man kan logge inn fra hvor som helst. Dermed spiller kommuner, fylker eller adresser meget liten rolle for alle involverte, brukere, kunder, ansatte og partnere. Det er litt oppsiktsvekkende at du stiller andre krav til "ryddighet" enn Skatteetaten og den norske stat gjør. Vi driver selvfølgelig helt i tråd med alle regler og lover, og hvis det er problemer i forhold til dette så vil de rette instanser ta det opp med oss. Hvis du vet om noe vi burde vite om ber jeg deg melde fra til oss eller til den gjeldende kontrollmyndighet.

Men nå var det ikke dette som var var temaet her, det var brukertesting og tilbakemeldinger ang. den nye tjenesten. Det skulle slik jeg oppfatter det ikke ha noe med min personlige skattekommune å gjøre. I Brreg er forretningsadressen i Sør-Trøndelag, jeg aner ikke hvor du har det fra at "kontoradressen er i Skien"?

Noen som har testet tjenesten som har noe å tilføye?
medlem i 181 måneder
 

Re: Ønsker tilbakemeldinger fra Linux-brukere!

Innleggav omaha » søn 17.04.2011 0:11

Når konseptet dreier seg om regnskap, faktura og inkasso osv, er det rimelig viktige tjenester som må være i orden og plettfri.

Evt lekkasjer og sikkerhetsbrister er særdeles ugunstig. Sikkerhetsbrist, ferskt selskap, eierskap utenlands, flytting av forretningsadresse, de impliserte spredd osv (jeg vet godt hvor Hoston er) er for meg en rimelig god indikasjon på risiko.

Saken jeg lenket til synes jeg er rimelig alvorlig, og ettersom dere ser ut til å være ganske sterkt tilknyttet skylder jeg mine linuxvenner å gjøre dem oppmerksom på dette ettersom jeg var kjent med saken.

Eller bør man holde kjeft? Tror ikke det.

Når det gjelder formaliteter regner jeg jo selvsagt med at disse er i orden. Men regnskapsføreren til Oslo Taxi hadde jo også formalitetene i orden - og vi vet jo utmerket godt at gigantiske revisonsselskaper har gjort mye rart selv om formalitetene er i orden. Jeg sier IKKE at det er slik hos dere - men formaliteter er ikke annet enn - nettopp - formaliteter. Det er ingen garanti for noe som helst.

Jeg synes til og med at det er litt oppsiktsvekkende at du ikke signerer forespørselen din med ditt navn og din rolle siden dette ser ut til å være en forespørsel fra noen som har en formell rolle i et kommersielt foretak - og dette synes å ligge til grunn for forespørselen.
medlem i 204 måneder
 

Re: Ønsker tilbakemeldinger fra Linux-brukere!

Innleggav Napp » fre 22.04.2011 6:41

Det er ingen som har bedt deg om å holde kjeft angående noe som helst.

Det jeg kommenterte var at jeg syntes det var underlig at kommunetilhørighet og kontoradresse skulle ha noe å si for forespørselen om tilbakemeldinger på gratistjenesten. Det var ingen som ba deg om å ta tjenesten i bruk. Hvis du ville testet kunne du ha laget deg en testkonto.

Det er rimelig spesielt å insinuere at firmaet vårt driver med ulovligheter à la enkelte taxisjåfører hos Oslo Taxi osv. Det får da være måte på. Jeg sa ikke noe om at vi kun hadde formalitetene i orden, jeg sa at vi driver i tråd med lover og regler, noe som betyr at vi driver lovlig. Det bør være unødvendig å påpeke at man betaler skatt og moms med glede for å få lov til å be Linux-folket om tilbakemeldinger? I svertingen din av utenlandsregistrerte foretak tar du også med deg mange titalls tusen andre norske NUF-selskaper, deriblant Skandiabanken. Jeg har også problemer med å skjønne hvorfor det skulle indikere risiko at et firma flytter formell bedriftsadresse fra Sted A til Sted B. Dette skjer jo rutinemessig for de fleste selskaper i landet.

I saken du henviser til ble vi hacket og utbedret svakheten 5 minutter etter at vi fikk vite om den, men noen hadde interesse av å sende saken til media først (man kan kanskje forestille seg til hva motivet var). Sikkerheten er selvfølgelig på topp etter dette. Sitatet om innbrudd som du viser til kan du sjekke med en jurist. Det var en direkte gjengivelse av uttalen fra advokaten vår. Det er åpenbart ulovlig å ta seg til rette med sensitivt materiale man finner på nettet, spesielt når det tilhører et privat firma og ikke er i fellesskapets interesse å lekke men bare skader enkeltpersoner. Det er ulovlig å åpne andres post, eller å stjele eller videreformidle et pass man finner på gata til andre enn politiet eller eieren, og det er selvfølgelig like ulovlig å stjele dokumenter man tilegner seg på nett. Du har ingen disposisjonsrett over andres digitale materiale bare fordi det er digitalt.

(beklager, ikke meningen å bumpe tråden. Klikket på feil lenke...)


Sist flyttet til topp av Napp den fre 22.04.2011 6:41
medlem i 181 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]