Diskuter religion!

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Re: Diskuter religion!

Innleggav User » man 13.12.2010 7:51

@ David: er det lov å si DUST? jeg sier ikke at den IKKE ER AVANSERT! Jeg sier at den har en haug med feil. Den er IKKE PERFEKT.

Tenk over hva du selv leser, før du svarer på det!

Jeg blir sur når folk kritiserer uten å tenke seg om selv FØRST!

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav Davidisak » man 13.12.2010 9:45

Jeg vil si at du svarer litt spessielt. Du går etter ordet jeg bruker og ikke det jeg skal frem til. :-/

Dette skrev User:
Som det er blitt sagt tidligere i denne tråden: Hverken du eller jeg er perfekt. hverken kroppslig eller fysisk. Det finnes så mange skavanker på de relativt dårlig konstruerte kroppene våre at dersom den er designet, så er designeren... vel... ikke særlig flink for å si det mildt

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav Dorkfish » man 13.12.2010 10:35

Har ikke tenkt å velge noen side her, men tenk på dette.

1.000 år siden hadde man også vitenskapsmenn. De hadde sin "vitenskap" som var helt klart den hele og fulle sannhet.

Religionen mente noe annet.

Idag har vi vitenskapsmenn som mener at deres "vitenskap" er den hele og fulle sannhet. Men det er ikke den samme "vitenskap" som for 1.000 år siden.

Religionen mener det samme som den gang.

Om 1.000 år vil den "vitenskap" vi har idag anses som en vits.

Religionen vil ha det samme utgangspunktet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav Ovit82 » man 13.12.2010 22:47

Jeg må nok ta deg på det argumentet ditt Dorkfish.

Du mener at vitenskapen utvikler seg i takt med tidene men det gjør ikke religion. Dette er ganske så feil. Etterhvert som mennesker utvikler seg, mye takket være vitenskap, men også av andre grunner, så utvikler også religioner seg.

Bare ta islam som et eksempel, islam oppsto som religion rundt århundreskiftet 500-600 når Muhammad levde og tolket guds ord. Et argument er at islam ikke oppsto da islam hele tiden har vært, men først ble forstått når Muhammad kom som profet.

Det samme ser vi med kristendommen, det kommer nye tolkinger hele tiden, for eksempel livets ord, mormonere, amish, baptisme, calvinisme, metodisme, og mange mange fler. Den største "splittelsen" kom når protestantene ble opprettet, når Martin Luther så seg lei av blandt annet at kirken krevde penger for syndsforlatelse slik at det bare var de rike som kunne komme til himmelen.

Videre finnes det eksempler på hvordan kirken har utviklet seg, gjennom en slags evolusjon kan man si. Dersom man holder seg til den kirken vi kjenner her i dag kan man jo se på hvordan det pleide å være, før var det helt ok å drepe bare det var i guds navn. Korstogene er ett eksempel, et annet er at Norge ble kristnet i blod, at man voldtok noen av hedningene mens man holdt på var nok også helt greit siden de allerede var gudsforlatt. Et av de beste eksemplene på evolusjon i kirken er høytidene. De fleste av høytidene er lagt opp på gamle "hedenske" høytider. Julen er et meget godt eksempel på dette. Julen var en god tid å feire Jesus sin fødsel siden det allerede var en stor feiring på den tiden, Jol, eller solsnu. Men flere kilder peker på hvor feil det var at han kunne bli født da, mest sannsynlig skjedde dette på en varmere tid av året.

Så for å konkludere selv om jeg kan komme med flere argumenter, så er det store forandringer i hva religionen "mener" igjennom tiden. Det er kanskje ikke like store endringer som i vitenskapen, men en vikgtigere forskjell er at i vitenskapen innrømmer man at man har tatt feil. Religion på den annen side påstår at man alltid har hatt rett selv om man har hatt en annen mening før.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav apple boy » fre 24.12.2010 19:24

Det er vell folkene som tolker skriftene som skifter mening på det de tolker... Guden er og blir den samme...
Men God Jul!
medlem i 193 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav han.har.hals » fre 22.07.2011 21:59

En nær barndomsvenn "Vi kaller han Trond" fortalte meg en historie om da han gikk på barneskole og ble oppfordret av kristendomslæreren til å komme med spørsmål.
Trond spurte da læreren om Adam og Eva. To mennesker som ifølge bibelen skulle formere seg og bosette planeten vår. Dette var helt greit for Trond. To mennesker som var glade i hverandre, og utførte "Hot love" for så å bli gravide.

Men hva skjedde så? Adam og Eva hadde etter 9 hormonfylte måneder og flere sure sammenstøt fått seg en unge. Trond lurte på hvordan disse tre skulle bemanne vår planet videre. Et rederlig og nøysomt spørsmål fra en nysgjerrig 11 åring.

Svaret var enkelt. Trond måtte ut på gangen resten av timen, opp til rektor mens de andre ungene hadde friminutt.

Trond er selvsagt ikke kristen i dag. Ikke en sterk motstander av kristendommen heller. Men jeg synes ikke det er merkelig at dagens foreldre er kritiske til læren av relegion.

Kristendommen er en flott histore. Fortalt og skrevet av mange forskjellige synspunkter.
Bibelen har blitt tolket flere ganger. Og er nok den mest leste boken i verden. Men det er skremmende at noen mennesker stoler blindt på ALT som står skrevet i bibelen.

Det er mye vitenskapen kan bevise. Jeg er mer en vitenskapens mann enn en relegiøs og overtroisk mann. Og hadde det ikke vært for en stor stein som falt fra himmelen i kritttiden, hadde nok ikke bibelen blitt skrevet.
medlem i 168 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav Qaztex » lør 23.07.2011 2:17

Jeg kunne ikke blitt mer enig.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav han.har.hals » lør 23.07.2011 14:55

quadra800 skrev:Denne tråden er stenket med sterkt subjektive uttalelser. :(

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så viktige på dette med religion. Jeg, for min del, gir blanke. Jeg har funnet ut at det er det enkleste og mest effekive.
Den eneste loven som gjelder er uansett det norske lovverket. Religionslover er man ikke tvunget til å overholde.


Nå må man huske på at det Norske lovverket er delvis basert på Relegionsloven. De ti bud er fornuftige og skrevet for å holde orden på jorden. Slik at vi alle kan leve i fred og orden. Om vi ser bort fra brennende busker og fjell som prater med dyp stemme, er det helt sikkert mye i bibelen som er basert på sanne øyeblikk. Ser man bort fra alle magiske mirakler og usannsynlig, uforklarlige hendelser, ville bibelen blitt kjedelig og uengasjerende. Svare var vel å sprite opp historiene? Ja...hvorfor ikke? Hollywood gjør det hele tiden;)
medlem i 168 måneder
 

Forrige

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron