Diskuter religion!

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Re: Diskuter religion!

Innleggav User » tor 02.12.2010 23:02

Det er synd folk ikke er ved bevissthet ett par sekunder etter sin død, akkurat lenge nok til at de får tid til å tenke "Å...Pokker..." The End.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav alexo89 » tor 02.12.2010 23:24

hehe. liksom oh shit Gud fantes. .... vært for sent da desverre.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav User » tor 02.12.2010 23:51

Balat som om du ikke tok poenget mitt.

Det er forresten en snill gud som dømmer folk til evig pine fordi de ikke tror på at han eksisterer, når ingen bevis tyder på at han gjør det...

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav Etwas » fre 03.12.2010 0:06

User skrev:Balat som om du ikke tok poenget mitt.

Det er forresten en snill gud som dømmer folk til evig pine fordi de ikke tror på at han eksisterer, når ingen bevis tyder på at han gjør det...


Ok, skjønner tankegangen, men bli med på et lite tankeeksperiment, men hvis du ikke kommer til å godta visse premisser vil du selvsagt heller ikke være enig i tanken/konklusjonen min.

Sett at vi mennesker er skapt med en sjel som er ment til å leve evig, altså at vi i tillegg til å være materielle vesener er åndelige vesener som lever videre etter at vår materielle kropp er død (skjønner at det er mye her som nok allerede skrider mot din oppfatning av tilværelsen). Han som skapte disse vesene er perfekt, og tåler derfor ikke det onde. Alle mennesker er onde, derfor tåler Han i utgangspunktet ikke å være i nærheten av noen av de. Derimot er det noen som har blitt vasket rene (nok en gang, dette er ikke et forsøk på å skjult få deg til å godta kristendommen, mer bare et forsøk på å vise hvorfor det ikke er så ulogisk at noen ender opp med evig pine), og disse får leve sammen med Gud i evigheten. De som ikke er blitt vasket rene, får ikke det, og må oppholde seg på et sted hvor Gud er totalt fraværende, altså blir det et totalt fravær av godhet: helvetet?

Ikke en så veldig god forklaring, ser den, men hvis du legger godviljen til tror jeg du skjønner poenget mitt. Helvetet var ikke i utgangspunktet et sted hvor de menneskene som ikke trodde på Jesus skulle havne, det var et sted for djevelen og hans engler, hvor de skulle leve i en evighet i pine. Desverre, slik jeg forstår bibelen, blir dette også konsekvensen for de som Gud ikke tåler å være nær: de må leve en evighet hvor Gud er totalt fraværende, og så er jo spørsmålet om også godheten forsvinner med Gud?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav alexo89 » fre 03.12.2010 0:39

Bra skrevet :)

Det som er at Gud vil heller ikke tvinge deg til å leve med han i en evighet. Så god er han at han ikke påtvinger seg på deg. Om du ikke valger å tru på han og hva hans sønn gjorde så får du ikke leve med han.

Uanett hvor snill og god du er så hjelper det ikke. Lyver du så er du ikke snill nok...

For det er ved oss mennesker premisser vi er snille? nei, Guds premisser gjelder. For han vil ikke ha det urene inn i himmelen. Derfor sendte han hans sønn Jesus til jorden så enhver den som trur kan bli freslt og komme til himmelen.

Så spørsmålet er: Er du villig til å leve evig med Gud? Er ikke vasnkligere enn å si ja og be frelsesbønn. Er ikke en regelbok du må følge, be hver time, ned på kne. Aldri se tv eller spille! Det eneste Gud krever av deg er at du trur på hans sønn Jesus!

Den største synd som IKKE er tilgivelig er å ikke tru på Guds sønn Jesus. Det er eneste synden som ikke er tilgivelig. Alt annet er tilgitt.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav apple boy » fre 03.12.2010 1:12

Jeg er helt enig med deg, Alexo89, mann må komme med de harde faktaene også. Selfølgelig...
Folk må jo få vite alt...
medlem i 193 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav User » fre 03.12.2010 10:18

Hvis han ikk tåler å være nær det, hvorfor skapte han det da? Angrer han, mon tro?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav Etwas » fre 03.12.2010 10:28

User skrev:Hvis han ikk tåler å være nær det, hvorfor skapte han det da? Angrer han, mon tro?


Som jeg er sikker på at du allerede vet, var det ikke Guds plan at vi mennesker skulle leve i synd, men han ville skape oss for å kunne ha et gjensidig kjærlighetsforhold til soss, og måtte derfor gi oss fri vilje, og vi valgte da det som Gud ser på som ondt. Og, nei, jeg tror ikke at Gud angret, han visste om faren for at dette kom til å skje, og det er også grunnen til at han allerede før han skapte oss hadde planlagt en plan B, Jesus, for at han kunne opprette muligheten for at vi kunne ha et forhold til Gud.

Uansett om man tar Bibelen veldig bokstavelig eller ikke, så tror jeg de fleste vil være enige i at Gud hadde et mye nærmere og mer direkte forhold til menneskene før vi valgte det onde, det står bland annet "Da hørte de Herren Gud som vandret i hagen i den svale kveldsvinden." (1. Mos. 3,8)

Men det forutsetter jo at man tror på et syndefall og kanskje også en skapelse etc. Men uansett kan man si det sånn at alt er verdt det for Gud, han elsker oss så høyt at han gjorde alt for muligheten til å gjenopprette forholdet til oss.


Bare på generell basis tror jeg ikke det skader om saklighetsnivået stiger et par hakk :)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav User » fre 03.12.2010 13:44

Hvem er ikke saklig?

Gud skal være allvitende, som også innebærer at han ser fortid, nåtid og fremtid. Så derfor MÅ det ha vært hans plan. Hvis ikke måtte han gjort noe anderledes.

Hvis du vet alt, og er allmektig, så trenger du ingen plan B.

Siden gud skapte alt, også slangen, så var det ham selv som skapte ondskapen.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav apple boy » fre 03.12.2010 14:52

Før menneskene var det Gud og masse engler. Satan, altså djevelen (slangen som du nevnte) var en engel. Kanskje en ganske stor engel. Gud skapte englene, men du kan ikke tenke at engelene er som mennesker, men det er ett annet tema. Uansett så ville Satan bli lik Gud, større enn Gud og han var kanskje misunlig på Jesus. Han gjorde opprør mot Gud, og fekk med seg flere engler. Derfor sendte Gud han ned på jorda, bort fra der Gud er. Alle onde ånder er altså de englene som var med Satan. Helvette er som sagt tidligere laget for Satan og hans engler, ikke for menneskene. Det var ikke Guds plan at Satan skulle gå i mot han, det var Satan som ville det. Men det blir umulig å sette seg i Gud sinn plass å forstå hva han tenker... Han vet garantert best. (skjønner at du er imot hele tankegangen) Det var ikke han som skapte ondskapen, Gud er kjærlighet. Hva er fravær av kjærlighet? Ondskap...

Se denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=rby5itnDloI
medlem i 193 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav User » fre 03.12.2010 15:08

Noe Einstein skal ha sagt når han fremdeles var en liten gutt, påvirket av foreldrenes tro og skremselspropaganda.

Han tok til vettet når han ble voksen, og ble da ateist.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav alexo89 » fre 03.12.2010 15:47

Du har rett, Gud viste hva som kom til å skje. Han vet alt som kommer til å skje, fordi han lever ikke i tid som vi kjenner den.

Men Gud skapte oss med fri vilje. Han ville ikke skape roboter som sier takk gud på kommando. Han ville vi skal ha fri vilje til å ta egne valg for våre liv.

Men Gud sendte sin eneste sønn Jesus for at hver den som tror på ham skal ikke gå fortapt

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav apple boy » fre 03.12.2010 16:11

Ærlig talt, tenk på det som ble sagt i filmen da, og ikke folka i den. Vi kan vell holde oss til en diskusjon i stedet for å begynne en ny diskusjon om Einstein?
Poenget mitt med filmen var det han sa, skjønner du ikke det?

Ja, Gud vet alt og alt som kommer til å skje. Han er ikke fanga i tiden som vi. Derfor det som alexo98 skrev ovenfor...
medlem i 193 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav User » fre 03.12.2010 16:28

Og hvis han vet alt og alt som kommer til å skje, så har vi ikke fri vilje.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav alexo89 » fre 03.12.2010 16:33

Jo vi har fri vilje, du og jeg tar egne beslutninger hver dag. velger om vi vi tro eller ikke og masse mere.

Gud vet alt som kommer til å skje med deg og meg. Det påvirker ikke om du har fri vilje eller ikke. Husk han er ikke i tiden som vi er.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]