Diskuter religion!

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Diskuter religion!

Innleggav Qaztex » tor 22.07.2010 15:46

God dag!

Det ble en liten diskusjon i tråden Lanserer nosk bibel-app, så jeg fikk beskjed av Admin om å flytte den over i dette forumet.

Siden ingen tok hintet, oppretter jeg nå denne tråden hvor dere kan diskutere nettopp dette med religion.

Og som i alle andre tråder; God gammaldags folkeskikk medfører trådens eksistens :)

Utover det kan man få lov til å si sin mening akkurat slik den er, hvis man har noe på hjertet, syng ut!

Jeg kan begynne:
Personlig skyver jeg alt dette med religion langt fra meg.
Hvorfor?
Enkelt. Jeg har ingen som helst behov for å gå rundt og tro at det en gang var en mann ved navn Jesus(eller hva nå enn han ble kalt på denne tiden) som kunne gå på vannet, gjøre magiske ting som ingen andre kunne osv osv.

Dette virker også ganske absurd for meg:
Denne høyt elskede personen ble korsfestet(som jeg forsåvidt kan tro på) og døde.
Etter dette begynner det å skurre litt. Hvordan er det mulig at man kan bli stengt inne i en hule, plutserlig våkne opp fra de døde, flytte på den digre steinen og flakse opp til himmelen som en levende "person" igjen?
(rett meg hvis jeg tar helt feil her nå)

Dette virker meget ulogisk for min del.
I tillegg finnes det jo ikke noe bevis for dette?
Hvordan skal man kunne tro på noe sånt?

Hva mener dere?
Diskuter!

-Fredrik

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav TheRealChristoffer » tor 22.07.2010 15:51

er enda mer ulogiskt at jorda ble laget av et smell og det regnet på steiner som det begynte å gro gress på.

menneske kan ikek bli så perfekt laget av et smell. vi er ingen tilfeldighet

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav Qaztex » tor 22.07.2010 15:55

Så isteden mener du at det var en fyr i himmelen som brått fant ut at han skulle finne opp noe som het "jorda", smekke inn litt vann, noen fjell, dyr og to personer kalt Eva og Adam som etter en stund fant ut at de skulle få barn så de kunne sørge for at menneskeheten kunne bli skapt? :P

EDIT: Og i TILLEGG gjorde Gud dette fra himmelen, med magiske krefter som ikke eksisterer på denne jord?
Det er noe som ikke helt stemmer her føler jeg..
Sist endret av Qaztex den tor 22.07.2010 15:57, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav TheRealChristoffer » tor 22.07.2010 15:57

Så du mener det ikke er noe etter døden? hva er vitsen med å leve da? pointless

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav Qaztex » tor 22.07.2010 15:58

Så det du mener er at man ikke bør stresse med å få opplevd alt i dette livet nå da, for når man dør blir man sendt opp i skyene hvor man kan spasere fredfullt rundt og se ned på det yrende livet her nede?

Virker ganske så kjedelig for min del.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav TheRealChristoffer » tor 22.07.2010 16:01

nei, hva er vitsen for DEG å oppleve alt på jorden om du skal dø og det ikke er mer etter. livet blir pointless

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav MrTos » tor 22.07.2010 16:02

Vel, verden er ikke logisk, så at religion er ulogisk er ingen bombe.
Er ikke selv religiøs på noen som helst måte, og kjenner meg vel mest igjen i den buddhistiske tankegangen om jeg skulle bli tvunget til å velge noe som helst.

Jeg tror at mennesker allitd har hatt et ønske om å vite én ting: hva pokker gjør vi her?
Resultatet, og svaret, ble religion.

Noe som er viktig innen religion, er at i Kristendommens verden, likeså i Islam, Jødedommen, etc, har det vært liten utvikling siden Jesus tid, Mohammeds tid, osv. Verden vår har utviklet seg, både teknologisk og sosialt, men religionen vår følger mange regler som er over 2000 år gamle.

Vi må huske at denne gangen dette (kall det gjerne et eventyr, en fabel eller en myte) skjedde, trodde verdensk forskere at Jorda var flat, hadde null peil på hverken evolusjon, astrologi eller andre viktige forskningsemner vi vet mer om nå. Menneskene som ga grunnlag, og skrev for. eks. Bibelen hadde ikke de samme kunnskapene som det vi har i dag.

Så hvorfor tror vi da, i 2010, på de samme tingene som før vi fant ut at Jorda går rundt Sola, og ikke omvendt? Hadde kristendommen sett dagens lys i dag, ville nok Bibelen sett mye annerledes ut, men fortsatt om 2000 år kunne man sett tilbake med latter, og tenkt på hvor uvitende de var den gangen, i 2010.

Men, glem ikke at alle mennesker har behov for å tro på noe, ha noe som gir livet mening. Vi kan diskutere religion til vi blir grønne, uten noe å ha kommet spesielt mye lenger.

Spennende tema er dog: hvordan kan Gud, Allah og hinduistiske guder ha skapt den samme verden? Kristne tror på den kristne versjonen, muslimer på den islamske og hinduer på deres versjoner. Men alle kan ikke ha rett, kan de vel? :bitchin:
medlem i 188 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav User » tor 22.07.2010 16:27

Det finnes ingen Gud. Det ER ingen mening med livet.
Du bør leve livet du har nå, for det finnes ikke noe liv etter døden. Døden = slutten på din eksistens.

Anbefaler boken The God Delusion av Richard Dawkins.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav TheRealChristoffer » tor 22.07.2010 16:32

Det er en gud, det er liv etter døden. annbefaler boken bibelen, nye testamentet

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav runegang » tor 22.07.2010 16:47

Personlig er jeg kristen, jeg tror på Gud.

Jeg lurer på hvordan verden ellers kan eksistere?
Tiden, dersom alt har en tid, dersom tid i seg selv eksisterer, må jo alt hatt en start en gang?

Jeg tror Gud skapte meg, skapte verden. Det er mange som tror de er utviklet fra en sten (som videoen nedenfor tar for seg...)

Vil anbefale en video her. Her er det en som viser til diverse ting som forskere mener de har bevis på, men som de faktisk ikke har bevis på. Han er forsker selv, om jeg ikke helt forstår feil.
http://www.youtube.com/watch?v=KLCsd0MZ ... PL&index=8


Alle tegnene det står om i Bibelen som har skjedd, skjer i dag, og kommer til å skje....

Gud velsigne dere alle. :D
medlem i 217 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav alexo89 » tor 22.07.2010 16:48

Dere kan ikke si at Gud ikke eksisterer da dere ikke kjenner ham. Det gjør jeg. Sett mange blitt frelst, helbredet for kneproblemer, lam og videre.

Jeg vet 100 % at Gud eksisterer ;) Er som å si at følelser ikke finnes! Vi vet følelser finnes fordi vi føler det. Det samme er med Gud. Vi vet han er der. ;)

BTW kommer ikke til å svare noens kommentarer da dette ikke er en diskusjon! ;)

Gud velsigne dere alle :) God <3 you all ;)

Til han over meg, så er det sant. Mange forskere og slikt klarer IKKE å bevise at det bibelen sier er tull. Men de finner mange svar i bibelen om ting osm skjer og at mange forskere vet Gud eksisterer fordi de vet at verden kan ikke bli så perfekt skapt av en tilfeldighet!

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav magnesa » tor 22.07.2010 18:12

Skeptisk til at du har sett en som er "lam" bli kurert... var nok neppe lam da.. virker ganske naivt.

Har sett mange troende som har død av grusomme sykdommer. Er nok en trøst å ha en religion, men den "magiske" helbredelsen, det er meget sjelden.

At du "vet" at gud eksisterer det får du stå inne for, men religionens premiss, nemlig tro, gjør at en slik "viten" aldri vil være absolutt. Så du kan tro så meget du vil, fint å ha noe man brenner for i livet
medlem i 211 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav segrov » tor 22.07.2010 18:55

Jeg så et interesant gudsbevis som jeg gjerne vil høre motforestillinger på:

Hvilke to påstander er korrekt:
a) Det finnes en naturlig forklaring for eksistens.

b) Det finnes ingen naturlig forklaring for eksistens.

Utsagn b impliserer dermed at det må være en overnaturlig forklaring for vår eksistens, ergo et bevis for at det kan finnes en Gud.
medlem i 250 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav User » tor 22.07.2010 19:04

Ett par absurde "fakta/meninger" i kristendommen

Jordens og universets alder.
Avfeiing av evolusjon.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Diskuter religion!

Innleggav Joker » tor 22.07.2010 19:04

Min mening om religion:
Jeg syntes at religion kan være med å hjelpe andre, jeg tror at det er greit hvis noen føler seg nedenfor og har noe som de føler at kan pushe de opp igjen. Det kan også være en fin retningslinje for mange for å komme igjenom livet

Det jeg jeg ikke kan fordra med mange som følger en religion er at de ofte pusher på sin religion på andre og ikke klarer å respektere andres tro og lifsyn. Dette iriterer meg grenseløst!!

Selv er jeg humanetiker :)

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Neste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron