Vel , da avanserer jeg.

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Vel , da avanserer jeg.

Innleggav serviset » tir 21.09.2004 21:14

Jeg har fra før brukt Red Hat 8.0 og Fedora Core 2.
Nå avanserer jeg over til Slackware 10.0 (Kompis har med CD. Han har vært Linux-bruker i 3 år).
Noen markante endringer jeg burde legge merke til?
Jeg blir selv fortalt at jeg skal takle Slackware fint , men det kan være kjekt å vite noen "triks" ;)
medlem i 232 måneder
 

Innleggav minno » tir 21.09.2004 21:24

Kort sagt: Slackware prøver å være en erstatter for UNIX, mens Fedora og Red Hat ligner mer på Windows (basert på Linux seff).

Installasjonen er vanskeligere enn Red Hat og Fedora sine. Den er tekstbasert. Du må partisjonerer harddisken selv, med cfdsik eller fdisk. Du har ikke mulighet til å installere like mange pakker/programmer under installasjon som i Red Hat eller Fedora.

I Slackware får du ikke hjelp til alt mulig slik som i mange andre distroer. Første gang du starter opp slenges du rett inn i en tekstbasert loginskjerm. Når du logger inn vil du fremdeles være i "ren" bash helt til du starter X manuelt. I Fedora og Red Hat gjøres dette for deg med alle mulige verktøy som er lagt til.

Du installerer selvfølgelig ikke pakkene slik som du gjør i Fedora og Red Hat. Fedora og Red Hat bruker rpm, mens Slackware-pakker er i tgz-format (?).

Jeg vil også si at Slackware er mer strømlinjeformet enn Fedora og Red Hat. Du får ikke slengt alle mulige jallaverktøy (userdrake etc.) slengt i trynet, her må du jobbe litt selv.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]