MC lappen, og sykkel: RÅD? Ny på sånt!

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

MC lappen, og sykkel: RÅD? Ny på sånt!

Innleggav artofdesign » tir 09.05.2006 19:49

Jeg er en gutt på 20 år... vet ingen ting om MC størlser.
Og heller ikke hva for noen regler det er.

Jeg er i alle fall på jakt etter lappen på noe som drar godt.
Men tror det meste drar godt når man tidligere har kjørt BMW 520?

Er mellomklasse noe for meg, eller holder det med lett motorsykkel?
Hvor mange CC er mellomklassen fra og til?

Og er litt på jakt etter å hvite hvor fort slike sykler akser.


Noe jeg bør vite?
Ca pris på å ta lappen?
Hva burde en sykkel maks ha gått? (på bil regner jeg rundt 200.000km, på sykkel har jeg ingen aning om hva som er langt)

Er på jakt etter et lignene utseende som MI2 sykkelen, den svarte (ducati tror jeg). Hva kalles slike modeller?


Mye teit her... men fulgt med på BMW biler jeg, og ikke MC.
Alle råd er gode

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Zyklon » tir 09.05.2006 20:02

Vet ikke med priser og sånt... Men en Yamaha R6, som er mellomklasse, drar noe helt hinsides. :-D

Edit; Glem det, den teller som tung.
Sist endret av Zyklon den tir 09.05.2006 20:12, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Even S » tir 09.05.2006 20:08

Du får nok noe som drar godt i mellomklassen.

Lett sykkel klassen går opp til 125 cck. (litt surt, siden fattern har en skilta 150 cck firjuling ).

Så da rekner jeg med mellom klassen ligger på 125 til ca 450 cck?
Er ikke sikker..

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Erlend.Avo » tir 09.05.2006 20:10

lettsykkel- inntil 125cc og 15 hk...
mellomklasse er inntil 34 hk, cc er jeg litt usikker.

jeg ville kjøpt en mellomklassesykkel, det er stooor forskjell fra lettsykkel både i aks og toppfart.

en ducati som du sier ligger vel i plastrakettklassen, uten kåpe eller Sport.

lettsykkellappen koster vel mellom 10 og 15k.
mellomklasse mellom 15 og 20k....

dette er det jeg fant ut i fjor sommer, prisene har vel muligens endret seg litt kanskje

good luck

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav artofdesign » tir 09.05.2006 20:15

Slik jeg forstår det kommer jeg i alle fall litt billigere ut av det.
Siden jeg har billappen fra før... slipper det grunnkurset etc på 17 timer.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav larshk » tir 09.05.2006 20:26

ta mellomklasse! :)
eller vent til neste år, og ta tung med en gang da... Etter hva jeg husker så kan du ta tung-lappen når du er fylt 21 år, eller når du har hatt bil-lappen i to år.

Lett motorsykkel er opptil 15 hk, 125cc
mellomklasse er opptil, 34hk, ingen grense på cc
tung motorsykkel er sjef... :)

Her ser du forøvrig min sykkel:
Honda VF750 Custom :)

Bilde
medlem i 223 måneder
 

Innleggav artofdesign » tir 09.05.2006 20:30

larshk skrev:ta mellomklasse! :)
mellomklasse er opptil, 34hk, ingen grense på cc


Fin sykkel ;)

Blir nok mellomklasse ;)

Teit spm men ca fort går en 34 hk sykkel i fart? (maks)
Og hvor fort akser den på for eksempel 0-100, sånn ca?

Har nettopp solgt min kjære BMW 520 med 150 hk, og synes ikke denne trakk godt nok. 0-100 på 10 sec. (Vet jo at vekt på en sykkel er helt annerledes)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav larshk » tir 09.05.2006 20:35

kommer jo veldig an på hvordan sykkel det er, men mer enn fort nok...
BMW er jo gjerne tunge seige sykler. Visse japan-sykler er jo lette som fjær, og trekker deretter...
Har ikke målt tid 0-100 på min sykkel, men den har 84hk, og er middels tung, men den gjør ihvertfall 0-100 på adskillig mindre enn 10sek
medlem i 223 måneder
 

Innleggav hadj » tir 09.05.2006 20:40

Siden du "bare" er 20 år kan du vel ikke kjøre noe større en mellomklasse, men som sagt tidligere er det ingen begrensning på cc, kun hk. Du kan med andre ord kjøpe deg en 1000 cc med 34 hk (dvs plombert). Og når du er gammel nok kan plomberingen fjernes. Rett meg om jeg tar helt feil. Leste også for et par dager siden at det er et forslag om å heve grensen for tung sykkel til 24 år. Du kjører ikke opp til mellomklasse. Du kjører opp til motorsykkel, men får ikke kjøre tung før du er gammel nok. Du må også uansett ha teorikurs selv om du har lappen på bil.

Bilde av min GSX 600 F. God tursykkel og billig forsikring.

Bilde

EDIT: Jeg brukte vel litt over 10 000 på lappen for 2 år siden. Kommer veldig an på hvilke ferdigheter du har fra før.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav njadve » tir 09.05.2006 20:45

larshk skrev:kommer jo veldig an på hvordan sykkel det er, men mer enn fort nok...
BMW er jo gjerne tunge seige sykler. Visse japan-sykler er jo lette som fjær, og trekker deretter...
Har ikke målt tid 0-100 på min sykkel, men den har 84hk, og er middels tung, men den gjør ihvertfall 0-100 på adskillig mindre enn 10sek


Det er vel bilen 520i han tenker på, ikke en BMW-sykkel...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav artofdesign » tir 09.05.2006 20:46

Den var lekker, men er for

Ja, må ha teorien.

Men slipper vel trafikalt grunnkurs som er på herligens mange timer?

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav larshk » tir 09.05.2006 20:47

AHA!!! :-! hehe.. ja da snakker vi nok ihvertfall stor forskjell ja...
medlem i 223 måneder
 

Innleggav artofdesign » tir 09.05.2006 20:47

njadve skrev:Det er vel bilen 520i han tenker på, ikke en BMW-sykkel...


Stemmer stemmer en 1994 mod E34, nydelig bil!


EDIT: Får mere hjelp her en på mc forumene jeg nettopp har spurt noen spm på. TAKK
Sist endret av artofdesign den tir 09.05.2006 20:49, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav iTom » tir 09.05.2006 20:48

Kan legge til at Ducati (Monster), som ble nevnt tiligere, påstås å ha hyppige serviceintervaller. Derfor kan de nok bli litt dyre i drift. Honda Hornet og Suzuki Bandit med flere, skulle være driftssikre alternativ, men man er kanskje litt mer betalingsvillige når det er snakk om en Ducati …

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav hadj » tir 09.05.2006 20:49

Nå har jeg aldri kjørt en mellomklassesykkel, men med bare 34 hk vil jeg ikke tro den har så mye aks at det er noe å skryte av. Spørs om ikke 520en tar en slik sykkel på 0-100. Når det gjelder toppfart kan du sikkert klare å kjøre raskere enn du har lov til vil jeg tro.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]