Hvordan te seg på mac1

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav Mr. Data » søn 24.09.2006 16:16

Presisering: Jeg så for meg brukere som gjennomgående og over tid slenger nedlatende kommentarer, sjikane og er generelt sett kranglete og har lite positivt å bidra med.

Mente ikke folk som slenger litt med leppa eller er litt "på hugget" i enkelte diskusjoner. Mer folk som jamnt og trutt er ubehagelige mot andre.

Jeg må også presisere at dette var hypotetisk. Jeg har ikke lagt merke til at noen brukere er med bare for å lage H...
Tenkte mer at dersom medlemsveksten fortsetter med samme tempo og mac1 tiltrekker seg elementer som ønsker å lage kvalm à la It- avisen bør de utestenges.

Kort sagt: La oss være venner og vise at vi har litt oppdragelse
O:-)
medlem i 223 måneder
 

Innleggav torgbren » søn 24.09.2006 19:07

Her var det mange gode forslag. Jeg ønsket å skape en debatt om utfordringene Mac1 forumet står ovenfor nå når det kommer til så mange nye brukere. En av utfordringene er en vesentlig økning i brudd på Mac1s regler. Det har kommet mange gode forslag og det ligger nå informasjon på forsiden av Mac1.

Så langt har forumet kommet frem til følgende:

- At det ikke er så lett å vite når man skal opprette en ny tråd: "Tror det kan være lurt å lage en ny post om dette jeg, i steden for å vekke liv i denne. Omtrent ingen som gidder å gå bakerst i en tråd og lese der..." (eirikaav)
- At "[v]i må bli flinkere til å gi nybegynnerene beskjed om regelene." (viking)
- At Jon "har merket en jevn øking av feilposting, dårlig formulerte titler, samt spørsmål som er tatt opp mange ganger før." (Jon)
- At "kanskje det skulle lages en liten teoritest." (arveT)
- At "strenge, konsise og rettferdige moderatorere er (...) det mest effektive for å holde en god dressur på forumer generelt." (tactus)
- At "moderatorer og admin er flotte folk." (limbo)
- At det er "litt merkelig at denne tråden som handler om hvordan nye brukere blir møtt blir til en tråd som nesten utelukkende handler om hvordan nye brukere bør oppføre seg." (Betti)
- At noen "etablerte brukere er forferdelig uhøfflige." (Betti)
- At "[k]anskje en prøve-periode er tingen." (mr)
- At "[a]dministrasjonen har allerede tenkt gjennom dette." (Åsmund)
- At det er "(b)ra dette temaet ble tatt opp." (Mr. Data)
- At man kan "[t]a i bruk poeng-systemet til noe nyttig." (Arne-Daniel)
- At Mr. Data "[h]åper det ikke går med mac1 som andre forum, at de vokser seg store og stygge og hatinnlegg og skittkasting florerer." (Mr. Data)
- At "[d]et har allerede blitt blocket/hevet ut et par brukere herfra. " (smacmac)
medlem i 214 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 24.09.2006 19:22

simen skrev:Seig heil. Sorry uttrykket. Men det er min mening om saken. På tide å få en konkurrent :) Fremdeles masse hyggelig folk og moderatorer her. Men syns moderatorene i det siste har blitt litt diktatoriske og strenge.

Man burde for eksempel ha mulighet for å velge hva som vises av nye poster i "Siste fra forumet: " tabellen og slikt. Opptrette en kategori for UNIX/Mac OS X Server og ha mulighet til å velge hvilke tråder man vil ha nyeste av fra hvilken kategori. Umulig for meg å finne interessante tråder lengre. Også i "Vis nye innlegg" tabellen burde dette være mulig. Slik man har i andre forum.


ikke det at jeg tar meg nær av det du sier, men vi har faktisk en jobb å gjør med å holde orden her. Ingen tvinger deg til å være bruker her. Hvis du føler deg mer til rette på anarkistisk hardware.no-forum, så værsågod.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav iAperture » søn 24.09.2006 19:24

når det gjelder det med tone og "teite" saker.

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=35433&highlight=
medlem i 211 måneder
 

Innleggav rebop » søn 24.09.2006 19:45

Et forslag kan være å begrense litt nye brukere slik at de ikke har lov å opprette 10 tråder i løpet av den første dagen de er innmeldt.

Formet begynner vel kanskje å bli så stort set det bør inndeles i underdeler i en eller annen form?

Karma-poeng (som er sagt at det skal komme med neste versjon av phpbb) løser forhåpentligvis mye av dette.

Ser for meg at forsiden til forumet kan endres endel. Trenger ikke å få opp liste av de forskjellige kategoriene slik det er nå. En burde heller fått en mer brukertilpassa side hvor en fikk de siste 10 innleggene i de temaene(underforum) som en selv har en viss interesse for.

Men samtidig må en ikke gjøre ting så vanskelig at det blir for vanskelig for nybegynnere.

Lage en form for standard-tekst som dukker opp for folk når de skal poste. Eks: Har du søkt i forumet og på google før du poster? har du lest igjennom reglene til mac1? Dette er det fordeler og ulemper med, det vil skremme vekk noen, men gi moderatorene mindre arbeid.

Jeg ser helt klart en utfordring her for mac1 fremover. Skal forumet være interessant for brukere så må brukerne finne det som er interessant. Hva som er interessant er jo helt individuelt, så hvordan dette kan løses på best mulig måte finnes det sikkert like mange oppskrifter som brukere her på.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav arveT » søn 24.09.2006 19:54

torgbren skrev:
- At "kanskje det skulle lages en liten teoritest." (arveT)


bare en liten spøk fra min side det der
medlem i 229 måneder
 

Innleggav smacmac » søn 24.09.2006 20:02

ameneon skrev:ikke det at jeg tar meg nær av det du sier, men vi har faktisk en jobb å gjør med å holde orden her. Ingen tvinger deg til å være bruker her. Hvis du føler deg mer til rette på anarkistisk hardware.no-forum, så værsågod.


Her synes jeg du delvis viser den mentaliteten som jeg skjønner at Simen reagerer på. Du gir inntrykk av at det forventes av deg og andre moderatorer at dere skal moderere, slik at dere bærer en byrde. Om jeg ikke husker feil så er det ingen her som har blitt moderator selv uten å spørre om å få bli det...

Men for all del, jeg er egentlig fornøyd med 90% av moderasjonen her, men jeg ser at en del av holdningene til moderatorene og måten moderasjonen blir gjort på kan virke noe streng på noen.

Ellers ble jeg litt fristet av å sjekke ut mer på hardware.no-forumet siden det skulle være så fint og fritt:
Din bruker er midlertidig utestengt. Utestengelsen oppheves 06/06-2280 : 21:54.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg gjorde feil, men jeg tror ikke noen har blitt utevist fra mac1 for så lang tid. :-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav macfjott » søn 24.09.2006 20:03

Hva er brukernavnet ditt på hw? Så kan jeg sjekke ut hvorfor du er utestengt og sende deg en PM om det
medlem i 231 måneder
 

Innleggav mr » søn 24.09.2006 20:09

rebop skrev:Lage en form for standard-tekst som dukker opp for folk når de skal poste


Detter nok en god ide...finnes allerede i en del andre forum. Burde kanskje også ha med link switche-guiden, Apple.no og....ja, lista kunne blitt lang. God tanke i hvertfall!

Kanskje til og med inkludere en "jeg har lest informasjon/vilkårene"-knapp, ala den man må trykke på ved installasjon, før man kan trykke "legg inn"... Omstendig, men det gir jo tid til å tenke seg om.

Tror Administrasjonen vil komme opp med noen kloke løsninger snart!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » søn 24.09.2006 20:09

smacmac skrev:Om jeg ikke husker feil så er det ingen her som har blitt moderator selv uten å spørre om å få bli det...

Nå skal du vel være litt mer restriktiv når det gjelder å påstå noe slikt. Det skal vel vanskelig gjøres at du skal huske hvorvidt en moderator har blitt spurt eller selv har spurt om å få bli det. Spesielt siden slike ting taes i PM-er du overhodet ikke har tilgang til. I mitt tilfelle ble jeg selv spurt, og jeg vet om flere som også har blitt spurt. Deriblant en som faktisk har sagt fra seg vervet på grunn av det som skjedde forrige påskeferie, og som til dels har droppet å være i nærheten av forumet rett og slett på grunn av enkeltes oppførsel.

Skjønner ikke hvordan i all verden du skal kunne vite om folk ble spurt eller ikke, med tanke på at det skal litt til at du skal huske hva andre får på PM.
aargh skrev:
Mr. Data skrev:(...)
Jeg er så enig. Så hjertens enig.
a
Synes det er merkelig at du er enig, med tanke på hva du selv har postet den siste tiden.

Kjenner jeg blir litt provosert her nå, og trekker meg derfor tilbake fra forumet for kvelden.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav smacmac » søn 24.09.2006 20:40

Jeg er lei for måten jeg formulerte meg, siden den tydelig vis var direkte feil.

Mitt ønske var ikke å rakke ned på moderatorene som jeg synes, som jeg sa it forrige post, i 90% av tilfellene er veldig bra. Og i de resterende er de heller ikke ille. Jeg ville bare sette fingeren på det som jeg tror oppfattes som den diktatoriske og strenge mentaliteten. Som om noen modererer fordi det forventes at de skal gjøre det og ikke fordi de ønsker å gjøre det selv, enten for å skape et bedre og mer oversiktlig forum eller for å få orden på en diskusjon som f.eks har gått litt av hengslene.

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å helt se forskjellen, men jeg håper du (NiHon) kan se på innlegget mitt som det det var; et dårlig formulert innlegg for å prøve å gjøre forumet bedre. Dvs. for å ta vare på både nye og eldre brukere. Jeg kunne nemlig ikke se at Simen gjorde noe så galt. Selv om han med et slikt generelt utsagn ikke akurat setter fingeren på noen eksempler, noe som gjør det til litt enkel klaging, så må han jo få lov til å si sin mening. Derfor ville jeg prøve å si hva, med mentaliteten i noen få moderasjoner som jeg kunne ha blitt irritert over hvis ikke jeg hadde vært vant med betydlig strengere moderatorer fra andre forum.

Det at du bringer fram saken med "han som på grunn av det som skjedde forrige påskeferie..." synes jeg ikke er helt rettferdig gjort uansett. Jeg har ikke slengt dritt, jeg har bare prøvd å sette fingeren på en enkel mentalitet som noen kan bli irritert av.

Jeg er nå i hvertfall glad for at han har kommet tilbake og skriver nye poster her rett som det er.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav simen » man 25.09.2006 10:22

Det er ganske enkelt alt sammen. Syns du det er et teit spørsmål? Ikke svar. Kunne man valgt hvilke kategorier man ville sett siste fra kunne man bare valgt unna de standard nybegynner kategoriene. Dette fungerer meget fint på større forum enn mac1. Jo mindre en moderator gjør, jo bedre er forumet erfarer jeg som regel. La ordet være fritt. Er ting for dumt? Ikke svar. Så enkelt :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav EinarJ » man 25.09.2006 11:21

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, er det noe som er for dumt, sjekk om det er i Switch-guiden, hvis ikke, si ifra, så havner det der. Det er jo det den er til for.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Andunge » man 25.09.2006 13:31

DynomiteG skrev:når det gjelder det med tone og "teite" saker.

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=35433&highlight=


Jeg lurer på om du, ut fra innleggene i tråden, mener det er dårlig tone _eller_ en teit sak det er snakk om i den tråden? For det virker som det på en måte er to helt ulike måter å se ting på. Den ene fordrer at dette er et "proff-forum" med jobbformidling osv, den andre at forumet er til for å be om hjelp og råd og eventuelle tjenester. En tredje måte er selvsagt den mest uakseptable - at subjektivt dumme spørsmål bare er springbrett for dritt og sarkasme fra visse brukere.

Nå har jeg ikke brukt forumet så mye selv (lest mest), men det er jo et faktum at mange av spørsmålene man får svar på her er noe man enten måtte brukt penger på ved å ringe diverse support-telefoner, kjøpt bøker om programvare og kanskje måttet prøve og feile ved uheldige hard- og softwarekjøp før man fant det man faktisk trengte.

Når det eksisterer underfora hvor man kan spørre om mer spesifikk hjelp til grafisk-, video- og lydting, er det vel ikke rart noen ber om hjelp til å utføre arbeid man selv ikke kan gjøre pga manglende programvare eller -kunnskap. Noen av oss (også jeg) som bruker forumet er riktignok profesjonelle innen et eller flere aktuelle felt, og ønsker derfor ikke å gjøre gratisjobber, mens mange sysler med sånt for moro skyld og gjør det gjerne både for å lære og for å være greie. Det er jo sånn forumet fungerer!

Dersom visse typer tråder ikke er ønskelige, at det roter til forumet, er svart på hundre ganger eller er ekstremt dårlig formulert, er det opp til administrasjonen å stenge eller flytte slike tråder og påpeke hvorfor. Det blir fort dårlig tone om en større andel av brukerne påberoper seg retten til å hobbymoderere via sure innlegg. La nå moderatorene ta seg av den saken.

Hm tja. Jeg synes stort sett forumet her er veldig bra, jeg. Men som nokså ny bruker, med erfaring fra at man gjør ting annerledes i andre fora, kan det være litt vanskelig å gli rett inn. Jeg har sett endel strenge og litt "sure" modereringer av ting som er vanlig praksis andre steder. Så moderatorene kan kanskje prøve å være hyggelige og saklige når de modererer - de fleste gjør jo ikke feil med vilje, og med såpass streng praksis som det er her forutsettes det faktisk at brukeren både har forumerfaring og over gjennomsnittet språkforståelse, noe ikke alle har.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav ameneon » man 25.09.2006 14:12

simen skrev:Jo mindre en moderator gjør, jo bedre er forumet erfarer jeg som regel. La ordet være fritt. Er ting for dumt? Ikke svar. Så enkelt :)


Jaha? Vis meg ett forum med en brukermasse lik mac1, hvor kvaliteten holder seg god fordi moderatorene gjør minst mulig... Du liker tydeligvis ikke filosofien som det jobbes utfra her på mac1, og det virker ikke som du skjønner den helt heller, men for å si det slik: mac1 kommer aldri til å bli internetts svar på midtøsten.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere