Hvordan te seg på mac1

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav Judas » lør 04.03.2006 23:41

njadve skrev:Litt av vitsen her på Mac1 er å ha et hyggelig "samfunn", bruker samfunn i mangel av et bedre ord, der man utveksler meninger. Dersom man ikke får inn nye brukere kan det bli ganske kjedelig i lengden ettersom at man kjenner alle og vet omtrent hva de kommer til å si om noe.


Samfunn er det heilt korrekte ordet.
Frå ordboka: «Fellesskap av individer: de primitive samfunn / et lite grende-, bygdesamfunn / det internasjonale samfunn / et lukket, ordnet samfunn / religiøse samfunn; biene lever i samfunn; (i sms.) dyre-, plante-, alge- o.fl.; (helhet av) mennesker i (administrativt statslig) fellesskap: det bestående samfunn / stå utenfor samfunnet; bringe kredittinstitusjonene under samfunnets (?: statens) kontroll; –forening: samfunnet til utgivelse av eldre litteratur / (i sms.) elevsamfunn, Studentersamfundet (i Oslo)
Etym.: gno. samfundr sammenkomst»

Eg trur definisjonen av eit internetforum faller under den kategorien.
Og det er og litt av poenget mitt. skillet mellom den «digitale» kvardagen og den «virkelige» kvardagen blir mindre og mindre. Tida då ein «herja» nettet og kunne vera fullstendig anonym er over. Det var på nittitalet. I dag så er internet ein så stor del av livet vårt at de fleste,som har passert ein viss alder riktignok, har ikkje behov for den voldsomme anonymiteten. Me etterlater oss alle spor som den med kunnskap og vilje kan følgje og finne ut kven me er.
Derfor, syns iallefall eg, at «normal» folkeskikk er det minste ein kan forlanga av kvarandre. Iblandt blir ein forbanna, irritert, uskalig, infam, sarkastisk, sint, sur, lei, òg (ganske ofte på mac1) ein blir rett og slett glad. Alle desse tinga er me IRL, så me kan alle vera det her inne. Men å bli direkte ondskapsfull, for sidan å gøyme seg bak anonymiteten ein faktisk har, er ingenting anna enn feighet.
NoSanity har i signaturen sin ein liten videosnutt som alle bør lese. Do & dont's for forum bruk. Klarar vel ikkje alltid å følgje dei like godt sjølv, men eg prøver.

(Herregud, det er laurdagskveld og her sit eg) :rolls eyes:

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Jostifer » lør 04.03.2006 23:47

(Herregud, det er laurdagskveld og her sit eg)

Du er ikke alene :-)

Da jeg først begynte å lese dette forumet synes jeg at tonen var hyggelig og imøtekommende, noe helt annet en f.eks it-avisen forumet, men det endret seg raskt og jeg så tendenser til grunnløs flaming og dårlig oppførsel.
Nå har dette endret seg en god del til det bedre, men gjenstår fortsatt noen som liker å slenge med leppa istedenfor å gi ett konstruktivt svar.

Jostein

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Svenne » lør 04.03.2006 23:52

Mine mer eller mindre dumme spørsmål har alltid blitt besvart på en nyttig, konstruktiv og bra måte. Jeg må tåle at mine verste spørsmål blir tullet litt med. Har fått masse hjelp her inne. Stå på mac1.no!!!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav kaspartu » lør 04.03.2006 23:57

vi få jobbe med å holde den god takt og tone opp i vårt forum. vet at jeg har henvist til forum søketjenesten noen ganger, og for de som er ny her på forumet er ikke søkefunksjonen det enkleste å finne ut av her på forumet. kanskje man bør hjelpe mer til, og evt sende pm til de som skriver upassende innlegg fremfor å skape skitkastings frem og tilbake i tråder som er om seriøse spørsmål.. (ja, jeg er enda en av lørdagskveldposterne!)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 05.03.2006 0:03

veldig bra at denne tråden får litt oppmerksomhet. En fin dialog ble det også. Tror de fleste her er enige om hvordan vi vil ha det her inne. Jeg vet med meg selv at jeg velger å si fra når jeg synes noe ikke hører hjemme her selv om jeg ikke er moderator. Det synes jeg er bare rett og rimelig. IRL (første gang jeg bruker den forkortelsen, Judas :) ) ringer man jo ikke politiet hver gang noen gjør noe du ikke liker heller, men sier vel helst fra på en skikkelig måte selv i første omgang. Det er noe jeg prøver på nettet og. Et kort og greit "skjerp deg" eller "pass på" kan man komme langt med i noen situasjoner og oppnå å få sagt i fra uten å starte en ny diskusjon eller konflikt. Det er vel kort sagt litt opp til hver enkelt her inne å ta litt ansvar for miljøet og stemningen her inne.

edit: angående lørdagskveld, så jobber jeg sent, så i dag har det blitt mange poster fra jobb. som så mange andre helger... :) ha en fin lørdag!

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » søn 05.03.2006 0:12

altså... jeg føler jeg burde tre frem å ta min del av skylden her. jeg har i det siste kanskje vært litt vel harsk i fremtoningen når jeg har kritisert enkelte tråder for å ikke ha livets rett. men når admin har sagt i flere tråder
Tråden stenges..

Holder folk seg til denne tråden er det flott:
http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=23516

(dette var noe admin skrev i to av tre tråder som omhandlet AKKURAT det samme før eventen her om dagen).
så synes jeg ikke det er så hakkende galt å klage litt på at det opprettes tråder som for eksempel ikke inneholder annet enn prisene på de nye produktene, og INGENTING annet. ingen meninger, ingen spørsmål, ingen ting. trådstarter hadde liksom ingenting å tilføye, bortsett fra hva prisene på mac mini var. og de kunne man jo FINT finne på applestore selv, om man var interessert.
ameneon ga meg rimelig pepper for den, og det å svare har vel egentlig havnet litt i glemmeboka.

når det er sagt, har jeg vel forsøkt som best jeg kan å etterfølge ordtaket «ingen spørsmål er for dumme». jeg var selv überfersk (og er vel det enda når det gjelder det meste), og selv om jeg snart har 2000 poster, gjenspeiler det ikke hvor mye kunnskaper jeg har. men en ting skal være sikkert. frekvensen på antallet tulletøysetråder som bare omhandler piss har økt kraftig. jeg vil vel nesten si eksponentielt. det samme er det med tråder som omhandler «hvor lang leveringstid?», «ibook eller powerbook?» «stasjonær eller bærbar?» og hauger av andre tråder som har blitt postet før. derfor har jeg lagt til min lille URL i slutten av signaturen min.

etter hvert har jeg vel blitt mer og mer «fed up», har vel frekvensen på ampre svar fra min side også. men når alle skal få lage en helt ny tråd for hver minste lille ting de føler, hvorfor skal da ikke jeg få lov å svare hva jeg synes om trådpostingen?

mine $0.02

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Judas » søn 05.03.2006 0:26

NoSanity kan veldig fort framstå som ein kverulerande surpomp om du kun har vore inne på forumet få gongar. Men faktum er at NoSanity er den som har hjelpt meg mest med mine spørsmål rundt hardware og software. Og eg har jaggu meg stilt nokre dumme spørsmål p-D
NoSanity: du har aldri (i mi levetid her inne, som eg har sett) avfeid ein nOOb med dumme spørsmål. Og eg har PM & plaga han på #mac1, fordi eg veit enkelt og greitt at han har store kunnskaper.
Ein må alle ha lov til å vera forskjellige og eg trur ikkje du er den ameneon siktar til i denne tråden. Eg har iallefall ikkje opplevd at du har kryssa den berømte grensa, som eindel andre har gjort.

(volsdomt så mykje korrektur ein må lesa etter nokre få øl)
p-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 05.03.2006 0:30

ja, vi har vel et noe forskjellig synpå noen grunnleggende ting, NoSanity, og sånn må det bare være. Jeg verdsetter mindre tråder mer enn de av det enorme slaget. F.eks. hater jeg "den store widget-tråden" fordi det eneste som postes der er nye spørsmål som aldri blir besvart, og det er bare besvær å prøve å følge med på den. Det samme gjelder f.eks. hvis man skal ha "den store expo-tråden" o.l. som vil omfavne alt som er relatert til nye lanseringer fordi det fins hundrevis av forskjellige ting å diskutere i en sånn tråd. Men det er slettes ikke disse uoverensstemmelsene jeg syns er det som bidrar til negativ stemning. Alle kan ikke være enig hele tiden. Det går vel heller på hvordan man sier ifra. Jeg kan trekke frem 2 tråder som eksempler på hva jeg mener: den ene var den tigge-tråden fra i dag, som egentlig var harmløs i seg selv, men hvor en fersking endte opp med å få slengt vitser og linker til sosialkontoret etter seg, den andre var den infamøse "Converse AllStar"-tråden hvor en kunne notere en del nokså ufine utsagn om brukere her.


http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=23364&highlight=


Så hvis jeg har virket irritert NoSanity så beklager jeg, vi liker vel bare å ha det på litt forskjellige vis. Du er jo en alle tiders bidragsyter, og saklig så det holder. :)

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav kaspartu » søn 05.03.2006 0:35

NoSanity skrev:så synes jeg ikke det er så hakkende galt å klage litt på at det opprettes tråder som for eksempel ikke inneholder annet enn prisene på de nye produktene, og INGENTING annet. ingen meninger, ingen spørsmål, ingen ting. trådstarter hadde liksom ingenting å tilføye, bortsett fra hva prisene på mac mini var.


ganske så enig.. men jeg synes faktisk mac1 hadde hatt godt av noen flere enn de 4-5 moderatorenen som finnes. i øyeblikk der alle mods ikke er logget på, kan det ta litt vel av i noen tråder.
mens det tidligere var ulovlige nedlasnings spørsmål somhovedsaklig fikk tråder stengt, er det vel mer og mer vanlig at det er unødvendige tråder og drittkasting som får tråder stengt nå for tiden!

[offtopic; judas.. misunner deg deg ølene. sitter å ser fotball uten øl, det er kjipt det!!]

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav earl » søn 05.03.2006 0:39

Jeg husker hvertfall en varm velkomst, da jeg joinet i fjor høst.
Er det bare meg eller har vi fått mange nye her i det siste?
Virker som flere og flere switcher :-D

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Judas » søn 05.03.2006 0:40

kaspartu skrev:[offtopic; judas.. misunner deg deg ølene. sitter å ser fotball uten øl, det er kjipt det!!]


Voldsomt off topic. Hahaha. Eg slepper å se fotball og har øl. Ingenting slår da p-D
Men du bur i køben. Det er vel snakk om ein fem minutts gåtur, så kan du kjøpe all den øllen du vil :-)

E_R_L_E_N_D skrev:Jeg husker hvertfall en varm velkomst, da jeg joinet i fjor høst.
Er det bare meg eller har vi fått mange nye her i det siste?
Virker som flere og flere switcher :-D


Nei det er ikkje berre deg. Eg syns det er så mange newbies i det siste med intel iMac som lurer på ting. Det er jo ikkje så rart.
Visst dei har bestemt seg for mac og høyrt at intel mac er hot shit og kjøpt det, så vil jo spørsmåla bli deretter, då ein tross alt er i ei overgangsfase.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 05.03.2006 0:49

Det er bare helt nylig at tulletråder har blitt vanlig. Jeg aksepterer ALLE rare spørsmål fra nybegynnere, jeg driter i om de poster i feil kategori, og jeg sier ALDRI at "det finnes allerede en tråd om dette".

Men det er enkelte tråder som er überfjottete. Vi har alle sett dem. Men hvor går grensen? Der er jo en "snikk snakk"-kategori her på forumet, så jeg antar at alt er lov, bare ikke folk troller.

Selv skal jeg poste en tråd om MUSIKK nå :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav earl » søn 05.03.2006 0:52

Bare litt dumt at useriøse snikk-snakk tråder kommer i "siste fra forumet" siden det er den mange bruker...
(Nei, jeg hater ikke snikk-snakk)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav EinarJ » søn 05.03.2006 1:06

Hmm, nå irriterer det meg at jeg ikke kan finne min første post på Mac1 lengre, og jeg husker ikke noe om hvor lang tid det tok for meg å gå fra spørsmålsstiller, til å bli en av de som svarer. (Et kjapt søk viser stort sett bare svar :( )

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav strawberry » søn 05.03.2006 1:06

Hei!

Jeg synes dette er så viktig at jeg ikke tar meg tid til å lese alle postene i denne tråden!

Det som er viktig er at den gode og inkluderende tonen, som har vært her, og langt på vei er her, for all del må opprettholdes. Nå er jeg i den situasjonen at jeg treffer mange switchere, og av den grunn har det vært naturlig å henvise dem til denne fine "siten" på nettet!

"Der blir du tatt godt imot! Spør i vei!"- er det jeg pleier å si! La det forbli slik!


Dette MÅ fortsette, slik at flere kan få del i det unike vi har en felles interesse av her i forumet!


Mvh. Strawberry :-)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere