Hvordan te seg på mac1

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav sortebill » søn 05.03.2006 2:59

limbis skrev:...


Bedre å holde kjeft enn å åpne munnen og bekrefte at du er idiot?

Eller noe slikt?

Det sa min mor til meg en gang.

:D

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav GuruGunk » søn 05.03.2006 3:01

Bedre å holde kjeft enn å åpne munnen og bekrefte at du er idiot?
Det sier læreren min.. O:-)

Hva er så perfekt med det nummeret?


http://en.wikipedia.org/wiki/Leet Det er så elite:P


Forresten, jeg mente bare at man kunne fjerne alle poster som ble gjort i SnikkSnakken i postcounten. Ikke fjerne postcounten totalt. Men det er vel ikke nødvendig, ettersom det stort sett bare er seriøste poster her.


GuruGunk
Sist endret av GuruGunk den søn 05.03.2006 3:04, endret 1 gang
medlem i 220 måneder
 

Innleggav limbo » søn 05.03.2006 3:02

Lærern min sa til meg hold kjeft det er ikke håp for deg.

Det med de tre prikkene er bare en 14'iss ting jeg ikke klarer og slutte med helt :p

Eller hva var det du mente?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 05.03.2006 3:08

jeg prøvde å holde kjeft en dag når jeg kom til 666, men jeg glemte meg fort. :)

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sortebill » søn 05.03.2006 3:09

limbo skrev:...

Jeg mente at jeg ikke gadd å qoute det du sa men skrev heller tre prikker for å vise at jeg svarte på noe du sa :)

Var ikke noe stygt mot hverken deg eller din skrivemåte.

:-)
Sist endret av sortebill den søn 05.03.2006 3:10, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav admin » søn 05.03.2006 3:09

Siden vi har fått flere forespørsler allerde på grunn av denne tråden, så kan jeg godt si at vi ønsker å utvide antalle moderatorer.

Så de som har lyst å søke sender en mail til webmaster@mac1.no og de som har noen gode forslag på brukere de gjerne vil fremme som fremtidige moderatorer foreslår dem her.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav limbo » søn 05.03.2006 3:10

ok... jeg bare lurte på hva du mente. Er ikke typen som tar meg nær av så mye lenger så trenger ikke å gå på tå hev.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » søn 05.03.2006 3:56

jeg hørte om dette forumet når jeg hadde kjøpt min første mac – en ibook 14" – i januar i fjor. jeg prøvde forgjeves å stille spørsmål på itavisen-forumet, som jeg var vant med. det eneste jeg fikk til svar, var at mac var noe drit, og at jeg kunne gå og dø. bortsett fra ET svar jeg fikk. der fikk jeg beskjed av noen å registrere meg her, og det gjorde jeg. gikk maks en uke, og så var itavisen-forumet borte fra bookmarkslista mi. ( http://itavisen.no/services/phorum/show ... 57&skip=10 – takk til den som kaller seg darwin på itavisen-forumet. og til deg, macniac, som var den eneste som gadd å gjøre en effort.)

her ble man møtt med et smil uansett hvor n00b man var. her var det god stemning, og jeg følte meg straks som en del av et fellesskap. jeg lærte macen min mer å kjenne, og merker nå at jeg aldri igjen skal tilbake til windows.

jeg håper jeg har fått andre til å føle det samme. nybegynnere på fora er aldri noen man skal rakke ned på, etter min mening. sannheten er at macfolk har et spesielt bånd. de brenner for noe. resultatet her blir jo da at dette er et sted hvor likesinnede faktisk er sammen om noe. og nettstedet handler spesifikt om denne tingen alle har til felles.

jeg er innom her hver dag. i disse arbeidsløshetstider blir det vel strengt tatt mange flere timer enn nødvendig. resultatet blir delt. positivt fordi jeg kan bidra mer med min ekspertise (i den grad det kan kalles ekspertise), og samtidig negativt fordi jeg kanskje har lettere for å gi uttrykk for at jeg er lei av at det lages nye poster om det samme om og om igjen. men faktum består. og det er at tiden jeg har hatt her på forumet har vært den beste siden jeg begynte å knote med kontorpc-en til fattern. det har vært mye latter, og det har vært en del krangling. sånn blir det uansett. men uten dette stedet hadde jeg vel kanskje ikke holdt meg til mac ettersom det var kronglete i starten. hadde det ikke vært for mac1.no, hadde muligens apple mistet enda en kunde.

så jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke alle sammen på mac1.no (bortsett fra varre og hans likemenn). uten dere hadde jeg vel vært evig fortapt med en «dull little PC».
Sist endret av Nikoraisan den søn 05.03.2006 5:07, endret 3 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav limbo » søn 05.03.2006 4:03

supert innlegg NoSanity

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 05.03.2006 4:11

Kjør på, huk inn så mange moderatorer som mulig! Men ikke kuk-moderatorer. La det være ordentlige folk.

Jeg elsker politiske debatter, og konspirasjonstråden her på forumet er legendarisk.
:bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Eplemac » søn 05.03.2006 5:24

Må bare si at jeg er veldig glad denne tråden kom opp. Mac1 er et fantastisk forum. Uten tvil det beste jeg har vært borti. Men det som irriterer meg grenseløs er den lille toleransen ovenfor skrivefeil!
Må si jeg blir flau når en helt ny bruker lurer på noe og blir kritisert pga. skrivefeil! Enkelte har det faktisk vanskeligere enn andre når det gjelder dette...
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Lonsdale » søn 05.03.2006 5:40

Eplemac skrev:Må bare si at jeg er veldig glad denne tråden kom opp. Mac1 er et fantastisk forum. Uten tvil det beste jeg har vært borti. Men det som irriterer meg grenseløs er den lille toleransen ovenfor skrivefeil!
Må si jeg blir flau når en helt ny bruker lurer på noe og blir kritisert pga. skrivefeil! Enkelte har det faktisk vanskeligere enn andre når det gjelder dette...


Skrivefeil blir påpekt noen ganger her på forumet, grunnen til det er at det er nokså "slitsom og irriterende" og se på slurvefeil. Dette gjelder også for orddelingsfeil.

Men du skal vite det at hvis noen retter på deg eller noen andre for skrivefeil, så er det ikke deg som person man ønsker å angripe, men bare det faktum at du har skrevet et ord feil.
Og husk, alle settninger skal leses med en vennelig tone, da virker ting så mye bedre...

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Jon » søn 05.03.2006 6:28

Hallo, jeg vil bare si noen ting. :)

Er det noen som har noen problemer med måten jeg, som moderator, håndterer ting på, så vær vennelig å si i fra (gjerne med pm) og påpek hva du mener jeg har gjort feil eller hva du synes jeg burde gjort.
Jeg håper folk tørr å si i fra direkte til den moderatoren de måtte være uenige med, men hvis det ikke er tilfellet, eller de føler den første pm'en ikke førte noen vei, så send en pm til admin, så vil nok beskjeden bli videresent til rette person.

Jeg må si det har blitt en «tøffere» oppgave å være moderator, etterhvert som mac1 vokser. Det er en hårfin balansegang mellom det å være en kjip/for streng moderator og det å tillate ting. Jeg for min del syns kanskje det er spesielt piratkopier som det er vanskelig å forholde seg til. Hvor skal grensen gå? F.eks når folk poster en salgsannonse og sier at Office, adobe pakken, etc. er installert med macen, men ingen cder følger med. Hva skal vi gjøre da? Være «kjipe» og moderere/slette tråden eller la den gå og sørge for at bruktmarkedet blir brukt og mac1 brukeren får sitt salg.

Det virker som om piratkopier har blitt alment akseptert, og jeg kan vel være ærlig nok til å innrømme at jeg ikke alltid er like ærlig selv, men jeg prøver da. Det viktigste er, i mine øyne, å ikke oppfordre til det. Folk får ha sin egen samvittighet, men jeg er veldig i mot greia med å selga piratkopier, enten du selger det som cder, eller man bruker det som argument for å få en høyere pris på en salgsvare.

Ble litt offtopic, og spesifisert inn på piratkopier, men dette er en av tingene jeg syns er litt vanskelig. Hvis folk tenker litt lenger enn nesetippen sin før de stiller spørsmål, så blir det bra :)

Når det gjelder mac1 og dobbeltposting, så er jeg litt lei av at de samme spørsmålene blir stilt om og om igjen, men jeg skjønner jo at alle ikke er like bevandret i forum-verdenen. Alle skjønner ikke helt det med søking, men jeg har ingen problemer med å stenge en post og henvise til en post som dreier seg om det samme, men jeg tror da jeg pleier å være temmelig snill.

En annen ting er at google er et utrolig fint verktøy, og jeg vet det er mange av de som svarer på tråder her som bruker google som «kilde». Og da kunne like gjerne trådstarter søkt selv. Ett kjapt søk kunne spart mange dupe-tråder. Google is your friend.

Når det gjelder «tigge tråder», så er det mulig jeg har vært litt krass. Det var jeg som stengte tråden i dag, men jeg syns det er litt drøyt. Jeg syns det er fælt fordi jeg har reist og opplevd såpass mye elendighet i mitt liv at syns det er høl i hue og tigge etter sånne ting.

Kunne vel fortsatt denne posten i en god stund til, spesielt i den tilstanden jeg er i nå (har akkurat kommet hjem fra byen :)), men jeg vil gjerne understreke mitt største poeng; Ikke vær redd for å si i fra om man er uenig til den moderatoren det gjelder, du vil høyst sansynlig få et fornuftig svar tilbake. Skulle svaret være helt på trynet, så vil jeg anbefale deg å ta det videre opp i systemet (eksempelvis admin og/eller thomasb).

Dette ble endel oppriktige meninger og litt vas, men det er fint at du tok deg tid til å lese denne posten. :)

(må vel nesten ta forbehold om at jeg endrer/påføyer denne tråden i morra, når jeg er klinkende edru og har fått lest igjennom alle postene en gang til :))

God natt!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Ingunn » søn 05.03.2006 11:46

Siden folk begynner å dra inn sine historier her, kan jo jeg like gjerne fortelle hvordan det hele startet for meg...

Jeg fikk en gammel PowerBook sommeren for halvannet år siden. Det var veldig stas, og jeg likte den veldig godt. Selvfølgelig som nybegynner er det en del ting man lurer på. Google er min venn, så jeg søkte der. I hvert eneste søk (og det mener jeg virkelig) var det et innlegg i Mac1-forumet som var sitert i søkeresultatet. Jeg fant med andre ord fort ut at dette var stedet for meg. PowerBooken ble litt skadd i fjor vår, og jeg kjøpte meg iBook da den nye versjonen ble lansert i sommer. Minst like fornøyd med den, men det hadde vært flott om PB'en kunne få leve litt lenger. Jeg kikket litt her inne, og der fant jeg et skall til salgs. (Tusen takk, Åsmund, den lever i beste velgående. Fikk aldri sagt det) Så nå er begge maskinene i bruk nesten daglig.

Jeg ble medlem her inne, og det ble enda lettere for meg å løse problemene mine. Jeg fikk (og får) hjelp til alt med en gang, uansett når det måtte være. Selv saklige svar på de dummeste og enkleste spørsmål. Forum-søking er noe jeg begynner å mestre, så det her er rimelig lovende...

Off-topic og spam er noe jeg syns har kommet litt i det siste. Det er ikke så bra, men hva kan man egentlig forvente? Moderatorene gjør en kjempe-jobb, og det skal de ha ros for, men det er flere tråder jeg mener kanskje også burde ha vært stengt. I en tråd her har jeg selv vært med på det jeg vil kalle et prima eksempel på det med off-topic, og det skal ikke gjenta seg. Men det kom faktisk noe godt ut av det, også. Folk fikk meg inn på #mac1. :-P

Men hver gang jeg legger ut en post her blir jeg like overrasket. Jeg får god hjelp, og folk er blide og greie selv om det er nok en nybegynner-greie jeg ikke skjønner. Jeg kan ikke kalle meg noen verdensmester etter halvannet år, men jeg lærer noe nytt hver eneste dag. Og jeg veit en ting sikkert; jeg skal aldri tilbake til Windows. Og jeg skal ikke gi meg som bruker av mac1-forumet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Sakalav » søn 05.03.2006 11:48

Skal si det tok sin tid å lese hele denne tråden, og jeg må si meg ening med de fleste.

Det begynner å bli så mange brukere og innlegg her nå at jeg tror også at det er på sin plass med flere moderatorer. Kommer de rette personene inn her, så vil nok det sikkert heve kvaliteten på forumet. Jeg vil dog poengtere at dette IKKE er noe dårlig forum i forhold til noen andre. Kvaliteten er mye høyere her, men det er en tendens til at det begynner å gå i gal retning, og det er veldig viktig at dette gripes fatt i nå, slik som i denne tråden.

Det er ett par ting jeg vil gripe fatt i. Det ene er som nevnt tidligere "rettskriving og orddeling". Jeg skriver ikke perfekt selv, og kunne godt tenke meg å lære mere rettskriving. Jeg synes det er flott at mange poengterer skrivefeil, men en del gjør det på feil måte. Istede for å være negativ, så vær positiv og ha en hyggelig tone under korigering av en bruker. Dette vil virke mye mer hyggelig på den det gjelder, og han/hun vil ta dette til seg positivt og lære av det, og ikke minst kommer brukeren igjen.

Det andre er søking. Jeg bruker selv søk i forumet ganske mye, og finner stort sett svar på spørsmålene mine. Det er nevnt tidligere at forumet ikke er så enkelt å søke i, og det er riktig. Mye av grunnen til dette er rett og slett dårlige navn på tema. Dette er nevnt av moderator tidligere (tror det var Jon), men det er ikke skjedd noe forandring i det.
Jon nevner at man skal gjerne søke med Google, og det er jeg enig i. Jeg bruker selv Google en del, men jeg er ikke noen god søker.
Jeg vet at man må lære seg å søke skikkelig, og vil gjerne oppfordre til at det blir skrevet en guide om søking på nettet, for her kan man faktisk lære veldig masse, og jeg er også en av de som må lære dette.

Jon nevner også dette med piratkopiering, og jeg er enig i at dette er ett vanskelig tema. Jeg har også mine svin på skogen, men etter at jeg fikk meg Mac, så har jeg faktisk kjøpt flere programmer på ett år enn det jeg hadde som windowsbruker i 8 år, og jeg kjøper stadig nye.
Jeg mener også at man ikke i det heletatt skal oppfordre til piratkopiering, men har også sett fanatikere som spør om du har lisens bare du spør om hjelp i ett program (praktisk bruk av programmet). Dette mener jeg er to ytterpunkter som gjen skaper missnøye i forumet, men det forekommer heldigvis ikke så ofte.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]