Hvordan te seg på mac1

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav martin » søn 05.03.2006 11:57

Jeg hiver meg på tråden, etter å ha lest alle postene, og sier meg enig med mange av dere.

Nybegynnere bør få all den støtten de kan, og ingen spørsmål er for dumme. Når det er sagt, trenger vi kanskje noen tips/råd om hvordan stille spørsmålene (også de som får stempelet "dumme"), slik at det er lettest mulig å få svar.

H J E L P, Mac'en har dævva, hva gjør jeg nå?
Plutselig ble alt svart og nå vil ikke maskina starte. Kan noen hjelpe meg å fikse problemet så alt blir ok igjen?.

eller
MSN starter ikke
MSN starter ikke uansett hva jeg prøver. HJÆLP!!!!!


I eksemplene overfor, etterlyser jeg utdyping. Jeg prøver ikke å si at typen spørsmål er dumme, bare at de er mangelfulle. De som skal forsøke å hjelpe, må dra ut mer informasjon av trådstarter for å prøve og forstå mer av omstendighetene rundt problemet.

Stort sett ender alt godt til slutt.

Jeg synes det er helt flott at moderatorer stenger tråder som er nærmest identiske med andres tråder om samme tema. Måten det blir gjort på, med en link til den andre tråden, bør være godt nok for alle.

Oppfordringene som kommer igjen og igjen, om å søke før man poster, er bra. Men for de som ikke mestrer søkeverktøyet, eller ikke er like bevandret i forumet som en del andre, foreslår jeg at vi hjelper til med søkene. Det kan også evnt. lages en guide på dette temaet, som tar for seg f.eks. Googlesøk, Mac1søk, forumsøk og avansert forumsøk.

Tråder som svares med:
Bruk søkefunksjonen!!
eller
Temaet er diskutert mange ganger før!
er unødvendige så lenge de ikke gjør en innsats for å hjelpe utover dette.

Fasiten bør være:
Bruk søkefunksjonen :-) Søkeresultat 1, søkeresultat 2, osv.
eller
Diskutert før ;-) Her er link til tråden -mac1tråd-


Noen ganger har jeg blitt møtt med en god posjon bedrevitenhet av krass kaliber når jeg har forsøkt å hjelpe. Dette unødvendig og sårende. Jeg skal likevel jobbe med å ikke ta det så seriøst når det skjer.


Flere ganger tidligere har vi diskutert signaturer, og jeg ser at de fleste har forstått poenget. Jeg oppfordrer til "det enkle er ofte det beste" og håper at de med luftige og lange signaturer, revurderer sin signatur. Det er ikke et omfattende problem, men kan være litt frustrerende når folk med lange signaturer "eier" en tråd, og svarer hver eneste post. ;-)

Flott at så mange er med på å gjøre Mac1 bra, og veldig positivt at så mange vil gjøre nettstedet enda bedre.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav limbo » søn 05.03.2006 12:11

Kjempe god post martin

EDIT: Skummleste feil.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Benjamin » søn 05.03.2006 12:33

Er enig med trådstarter. Jeg har vært travelt opptatt i det siste så jeg har ikke vært så mye innom på mac1. Jeg er ikke får sånt spamdel å forumet, med sånne dummme forumleker. Men jeg er får dumme spørsmål å ikke macrelatert snakk. Jeg syns mac1 er genialt. Det har gjort slik at jeg vet hvordan jeg bruker macen min. Og jeg liker de mennesklige samtalene som er her.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav njadve » søn 05.03.2006 12:45

Nå har det kommet mange poster til siden jeg la meg i går...

Jeg synes det er veldig bra at de aller fleste er enige i at stemningen bør være bra, og at man bør ta imot switchere med åpne armer.

Jeg for min del husker veldig godt første gang jeg oppdaget Mac1. Jeg postet et switch-innlegg som er helt identisk de som kommer nå, faktisk. Jeg fikk utrolig god hjelp og følte veldig fort at jeg var med i felleskapet.

At man skal ha inn flere moderatorer tror jeg er bra. De som er her i dag gjør en fantastisk jobb, men Mac1 vokser hele tiden. Man kan ikke forvente at moderatorene er pålogget til enhver tid. Nå er vi nesten oppe i 6000 brukere, faktisk.

Det Jon sier med piratkopiering. Det er et vanskelig tema, men amn kan jo som moderator kanskje sende en PM til selger og foreslå at han fjerner det med medfølgende programvare dersom det er pirat. Han kan heller spørre selger senere om han er interessert i å få det med!

Håper det kom noe vettugt ut av dette...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav limbo » søn 05.03.2006 12:56

njadve skrev:At man skal ha inn flere moderatorer tror jeg er bra. De som er her i dag gjør en fantastisk jobb, men Mac1 vokser hele tiden. Man kan ikke forvente at moderatorene er pålogget til enhver tid. Nå er vi nesten oppe i 6000 brukere, faktisk.

Det Jon sier med piratkopiering. Det er et vanskelig tema, men amn kan jo som moderator kanskje sende en PM til selger og foreslå at han fjerner det med medfølgende programvare dersom det er pirat. Han kan heller spørre selger senere om han er interessert i å få det med!

Håper det kom noe vettugt ut av dette...


Kom noe vettugt ut av det. Syns man burde ha ca 1 moderator per 100 bruker, hvis dere skjønner. Da har man forumet passe godt i tømmene

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav macPanther » søn 05.03.2006 12:58

Jeg personlig synes Mac1 er ett genialt sted,hvor jeg kan søke på ting som jeg lurer på og finner som regel svarene jeg trenger..

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav åttitre » søn 05.03.2006 13:51

Jeg vil bare takke for et godt forum på mac1.no. Jeg har lært massevis og får stort sett hjelp når jeg søker svar.
Men en ting jeg har sett i det siste er unødvendige svar. Slik som "jeg-vil-ha-siste-ordet innlegg". Usaklig og totalt off topic, negativt ladet. Vanskelig å forklare men regner med at andre vet hva jeg mener. Litt bedrevitende i tonen og du måkke komme her å komme her.
Jeg beklager at jeg ikke finner et eksempel nå, men skal prøve å finne igjen en tråd med slikt.
Ser at noen påpeker noe av dette før meg og det er veldig fint.

Og vi må huske på at Apple Norge peker til oss, eller husker jeg helt feil? Da er det vel viktig å opprettholde den gode Mac1.no tonen :)

Ha en fortreffelig solfylt søndag.
medlem i 239 måneder
 

Innleggav sortebill » søn 05.03.2006 14:30

Ang. Søkefunksjonen, denne er rimelig ustabil og klikker jo en gang i uka eller mere, å henvise til denne fører jo ikke alltid frem så denne bør utbedres på en eller annen måte, jeg aner ikke hvordan men det trengs, er litt lei av DEBUG MODE, Returned bla bla. når jeg skal søke etter noe..

Og når flere personer spør om hjelp til samme problemet ofte er det vel kansje bedre at noen (supre folk disse altså!) tok seg tid til å skrive en liten guide på feltet, en guide er lettere å forholde seg til enn den begrensede søkefunksjonen.

Men alt i alt er jeg glad i mac1, har faktisk aldri ringt apple support. mac1 er best!

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav MsSolberg » søn 05.03.2006 15:11

E_R_L_E_N_D skrev:Men syns moderatorer heller bør fjerne tråder med idiotisk innhold, og evt. sende en PM enn å gå til offentlig personlig anngrep.


Jeg må si meg enig, men så er jeg en fan av den gode gylne regelen:
Gjør mot andre som du vil at andre skal være mot deg.

Men det er jo også en annen ting som spiller inn her, Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.

Jeg mener, man spør ikke hvis man ikke lurer, gjør man vel? ;)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Driveren » søn 05.03.2006 16:03

Meget seriøs tråd. Jeg synes enkelte her inne har vært for krass mot nykommere og mot enkelte andre også.
For å si det rett ut så er enkelte av brukeren her inne uopdragene og burde hatt ris. Å begynne å skjelle ut noen for å ikke stille riktige spørsmål hører ikke gjemme på et forum.

Moderatorene gjør en bra jobb, de har tatt seg opp i det sisste etter å vært noe slappe en periode. Moderasjon må nødvendigvis foregå i det stille, ved at poster blir slettet eller redigert. Jeg ønsker ikke lange diskusjoner om moderatorene slik vi opplevde på IT avisen. Men det er ikke noe ønske om at alle som er kastet ut fra IT avisen og andre forum kommer hit og lager kvalm isteden.

Snikk Snakk delen må beholdes, da det er alt for lite problemer med Macen til og holde liv i et forum. (Er det problemer overhodet?).

Angående skrivefeil kan de ha mange årsaker, men skal man sitte å påpekke alle skrivefeilene som vi produserer blir forumet ødelagt og brukerene dritt leie. Dette forumet er ikke en norsk timen eller et norsk studium. Er innleget uleselig så la vær å svare. Selvfølgelig fint om sms språket forsvant men jeg tror håpet for det er ute.
O:-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 05.03.2006 16:12

har skjedd mye her siden jeg sovnet i går. Jo, mac1.no er definitivt det beste forumet jeg vet om på nettet. Sikkert derfor så mange av oss tar denne diskusjonen alvorlig.

Et veldig godt poeng som ble nevnt er at både aviser og apple.com linker til oss støtt og stadig, og da er det viktig å vise seg fra sin beste solskinnsside. mac1.no har etterhvert fått noen viktige støttespillere og det er også en grunn til å opptre seriøst. Det at vi kan ha en veldig trivelig snikk snakk-del, bekrefter bare at mac1.no er et sted hvor brukerne trives og kan snakke om mye og mangt. Har enda ikke vært på mac1-pizza, så snikk snakk-forumet er vel egentlig det mest sosiale med mac1.no for noen, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Forresten, kan det være en idé å gjøre denne tråden sticky? Synes det er viktig at den blir lagt merke til av flest mulig.

edit: angående moderatorene, så synes jeg de gjør en kjempebra jobb, og har stor forståelse med at det er mange vriene problemstillinger som dukker opp i forhold til den rollen (har selv vært mod på et forum, dog ikke fullt så mange brukere, og skal etter all sannsynlighet tre inn i den rollen på et forum med 1600+ brukere). Som tidligere nevnt har jeg bare 1 eneste hendelse i hukommelsen hvor jeg synes en moderator glemte helt sitt mandat og skrev noe sometter min mening var veldig uheldig ettersom det sto "moderator" ved siden av utsagnet.

Stå på, mac1.no!

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ameneon » man 06.03.2006 21:32

tenkte jeg skulle bumpe denne tråden, da jeg syns det er viktig at flest mulig ser den og kanskje kommenterer... Hvis ikke får den jo bare dø.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav njadve » man 06.03.2006 22:04

limbo skrev:
njadve skrev:At man skal ha inn flere moderatorer tror jeg er bra. De som er her i dag gjør en fantastisk jobb, men Mac1 vokser hele tiden. Man kan ikke forvente at moderatorene er pålogget til enhver tid. Nå er vi nesten oppe i 6000 brukere, faktisk.

Det Jon sier med piratkopiering. Det er et vanskelig tema, men amn kan jo som moderator kanskje sende en PM til selger og foreslå at han fjerner det med medfølgende programvare dersom det er pirat. Han kan heller spørre selger senere om han er interessert i å få det med!

Håper det kom noe vettugt ut av dette...


Kom noe vettugt ut av det. Syns man burde ha ca 1 moderator per 100 bruker, hvis dere skjønner. Da har man forumet passe godt i tømmene


1 pr. 100 bruker ville kanskje blitt litt i meste laget. 60 moderatorer på 6000 brukere?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Quagmire » man 06.03.2006 22:05

Jupp jeg bumper denne tråden også. :-*

I stedet for å skjelle ut stakkaren som gjør noe feil er det vel en smal sak å gi et ordentlig svar med henvisning til tidligere tråder og la moderator flytte innlegget til rett tema om det skulle være nødvendig.

For de som synes at enkelte innlegg er "teite" tror jeg _dere_ gjør oss alle en tjeneste å ikke skrive noe i det hele tatt. La de som er interessert i å hjelpe slippe til.

Takk folkens for dere er så hyggelige og behjelpelige mennesker. Den entusiastiske og positive innstillingen som applemiljøet er kjent for er så absolutt til stede på disse sidene. Ikke uten grunn at man blir applefanatiker :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav sir » man 06.03.2006 22:26

Jeg synes vi skal ha litt kongelig verdighet her på Mac1, spess når vi vet at vakre, kloke og kresne kongelige royale er innom.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron