Hvordan te seg på mac1

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav smacmac » man 06.03.2006 22:47

Som en av de som dessverre kan oppleves som sint/irritert i blant må jeg unnskylde det, men på den andre siden kan det til tider være litt på plass å i det minste informere enkelt om at svaret finnes på det første treffet på google.
På den andre siden er det kan det være et poeng å tenke litt mer før en er kritisk mot nye medlemer som ikke er like vant til forumett som noen av oss andre.

Som ny macer kan det komme overaskende på en hvordan en må inkludere mac i et hvert søk for å komme i nærheten av noe nyttig.

Noen vet vel kanskje også min holdning til snikk-snakk, og noen av de diskusjonene går fort av hektene (les: politikk, det skjer hver gang). Men på den andre siden er dette noe som skaper samhold i forumet, så for de som er her for macens skyld holde oss unna. Det er faktisk bare å lese tittelen for å styre unna de trådene (jeg må lære meg det).

Sammtidig kan vi glede oss over at det går mot lysere tider.
Januar, Februar, Mars og tidlig April er vel den tiden hvor flest henger på forumet, det skapes mest rastløse og irriterte wannabe-moderatorer og de unødvendige snikksnakktrådene blomstrer som værst. Selvfølgelig er det viktig å være obs på det negative perioden, men uten å ha noen konkrete tall skal jeg vedde på at snikk-snakk-forumet er på sin høyde på denne tiden av året, og derfor vil roe seg ned igjen.[/b]

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Judas » tir 07.03.2006 16:05

Eg trur denne tråden hjelpte litt eg.
Eg har iallefall merka meg ein betring dei siste dagane, på tone og oppførsel generelt. Veldig flott at folk som har lest og bidratt på denne tråden har gått litt i seg sjølve, (meg inkludert), og kjent litt på følelsane sine. Hahaha
Som eg har sagt til det kjedsommelige, så er mac1 eit veldig bra forum. Finnes ikkje mange slike rundt om på veven, derfor er det så viktig at me ivaretar det på ein skikkelig måte.
Peace out!!!
:-)
Sist endret av Judas den ons 08.03.2006 0:56, endret 2 ganger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Jokerman » tir 07.03.2006 16:29

Jeg kan kanskje dele min historie jeg også, siden det kanskje kan gi tips til nye switchere:

Jeg begynte vel å henge på forumet ca 3-4 mnd før jeg fikk min Powerbook, og denne tiden brukte jeg for det meste på å:

1. Stille spørsmål rundt bruksområdene til Powerbook, slik som i min første tråd: http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=5988&highlight , og henge meg på andre tråder rundt Powerbook, da spesielt forskjellen mellom 12 og 15-tommer (som er/var(?) ganske vanlig her før.

2. Jeg leste. Leste og leste og leste. Når det var tråder om Powerbook, iLife, OS X, og da spesielt nybegynnerspørsmål/switcherspørsmål, så leste jeg dem post for post og lærte meg hva som ventet meg. Dette har hjulpet meg noe enormt. Overgangen til Mac har vært helt smooth, og når det har buttet i mot har mac1 vært rask på pletten med svar på mine spørsmål. Supert forum rett og slett.

Litt off-topic tråder må alle forum ha tror jeg, det er en del av det sosiale felleskapet (som også får andre utslag som MacPizza, etc) og når det er en Snikksnakk-seksjon, så syns jeg dette er helt greit.

Når det gjelder posting av saker/spørsmål som har blitt tatt opp før, så er jo dette nesten umulig å unngå på et forum av denne størrelsen og med nye brukere som kommer til hele tiden, spesielt siden søkefunksjonen på forumet her trenger en oppdatering, for nå er den rimelig ute og kjøre.

Men:
1. Søk på Apple sine sider
2. Google
3. _Prøv_ søkefunksjonen på Mac1/se litt rundt i seksjonen der svaret på ditt spørsmål er mest sannsynlig å ligge.
4. Post en tråd i forumet.

Slik pleier jeg å gjøre det før jeg poster en tråd iallefall (men selvsagt, om man har litt panikk...når nøden er størst, er Mac1 nærmest) ;)

Om dette var nyttig eller ei....tja. Jeg tror iallefall alle switchere kan ha nytte av å lese tråder her på forumet før de får sin mac, så blir man bedre forberedt iallefall!
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Snarf » tir 07.03.2006 17:21

Dette var ein interesant tråd, så eg føle eg må skriva litt óg.

Har brennt meg ein gong eller to på dette forumet og vorte irettesett for det. Men eg kjem alltids tilbake. Eg skriv ikkje så ofte som enkelte andre her, men eg deltek like gjerne i trådar om tvprogram, teite reklamefilmar, som i trådar om musikkproduksjon på mac (som var den eigentlege grunnen til at eg joina.).

Eg har sjølv vore litt hissig i ein sånn "tiggertråd", men har prøvd å halda meg på eit saklig nivå.

Eg freistar å svare på dei mest "opplagte" spørsmåla, ikkje med å henvise til google, men med å forklare etter beste evne korleis ein løyser det aktuelle problemet. Eg merkar meg at "Har du prøvd Google? er eit svar som eindel newbies får, og det er litt leit. Ikkje alle som kjøper seg mac er switcharar med rimelig god datadugleik, mange er totalt amatørar, som grandtanta mi som plutselig spurte mor mi; "Har du epost adresse, du?". Når desse folka ikkje har all verdas datakunnskapar, men klarar alikevel å finne fram til dette forumet, så bør ein jo heller ønskje dei velkommen og hjelpe dei, enn å vere nedlatande. (Eg har vore det sjølv, og har vorte "arestert" på det.)


Mac1.no er den beste macbrukarsida eg veit om, og eg er her altfor mykje egentlig, fordi der er mykje interesant som vert skrive, og avogtil er der trådar der eg sjølv føler at eg kan hjelpe nokon.

Syns det er viktig at vi opprettheldt standarden her, så mac1 også i framtida kan vere ein plass der ingen spørsmål er for dumme (sjølv om tigging er ganske lavmål når du bur i oljenasjonen norge, og faktisk HAR ein mac i huset allerede..).
Og ikkje minst, så vil apple halde fram med å henvise til oss som eit eksempel på macmiljøet i norge.

<S>

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav martin » tir 07.03.2006 23:58

martin (meg selv) skrev:(...) Oppfordringene som kommer igjen og igjen, om å søke før man poster, er bra. Men for de som ikke mestrer søkeverktøyet, eller ikke er like bevandret i forumet som en del andre, foreslår jeg at vi hjelper til med søkene. Det kan også evnt. lages en guide på dette temaet, som tar for seg f.eks. Googlesøk, Mac1søk, forumsøk og avansert forumsøk. (...)


Noen som føler seg kallet til å lage Søkeguiden?

Masse bra i denne tråden altså, og miljøet har nok blitt bedre som et resultat av den. Stå på folkens, fortsett å være en del av det som gjør mac1 så bra. :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav kaspartu » ons 08.03.2006 0:11

ser det har dukket opp endel nye moderatorer det siste døgnet. håper de gjør en god jobb her på mac1, og vil velkomme de som mods hit mac1 som mer en bare brukere..

forøvrig hadde en orndentlig søkefunksjonn vært veldig velkommen!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » ons 08.03.2006 0:14

takk for velkomst. vil du ha en bedre søkefunksjon, får du vel nesten ta det opp med de som lager forumscriptet phpbb. det er ikke noe mac1-adminsene kan gjøre noe med... det de derimot HAR gjort, er å legge til et søkefelt lenger opp på siden, som er et googlesøk kan jo gjerne sjekke litt der også.

for min del går jeg inn på avansert søk, og velger at det skal søkes på alle ordene. da finner jeg som regel det jeg vil.

Moderert av Åsmund
:) Fjernet unødvendig sitering av innlegg rett ovenfor.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Judas » ons 08.03.2006 0:18

kaspartu skrev:ser det har dukket opp endel nye moderatorer det siste døgnet. håper de gjør en god jobb her på mac1, og vil velkomme de som mods hit mac1 som mer en bare brukere..


Tusen takk kaspartu. Det er med ein viss ambivalens eg sa ja :-!, men eg er så mykje innpå her, at eg kan like gjerne gjere noko fornuftig:-)

Har nok mykje med denne tråden å gjere at admin fant det betimelig å auke antallet moderatorer.
Som eg påpeikte og martin òg har bite seg merke i, så verkar det som tonen på forumet har betra seg. Og det er jo kjempeflott.
Då har denne tråden gjort «jobben» sin.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ameneon » ons 08.03.2006 0:22

Takk for velkomst. Håper jeg fikser jobben. Ser på det som en stor utfordring og ønsker egentlig ikke å markere meg mer enn nødvendig. Synes også tonen har vært bra de siste dagene. Virker som denne tråden har hatt litt effekt, da jeg oppfattet det som litt lett antennelig her i dagene før. :) Håper jeg kan bidra i rollen. Tar gjerne i ett tak for å gjøre yndlingsstedet mitt på nettet til en trivelig opplevelse for flere enn meg.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav hansi » ons 08.03.2006 0:24

siden emnet er oppe.. tér (med eller uten apostroff?) jeg meg?

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav kaspartu » ons 08.03.2006 0:30

virker som om mod antallet er minst doblet. ergo, dobbelt så mye moderering.. fint! liker at stemningen her inne har "roet" seg litt ned, og kardemommebyloven tilbake som sjargongen her. ser noen vil ha 1 mod per 100 bruker her, men vi må finne en gylden middelvei som gjør forumet levelig og fint bruke for alle. at mac er hovedfokus her, og alle andre diskusjoner er bonus fremfor irritasjon for brukerne..

..i alle fall lykke til alle mann :)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Paperboy » ons 08.03.2006 0:42

Bilde

*fersk moderator i arbeid* ;-)
- Judas

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav kaspartu » ons 08.03.2006 0:46

litt usikker på hva det bilde har i denne tråden å gjøre.. ? men sært, skal vi saksøke dem??

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav NuSkool » ons 08.03.2006 0:48

Ja??? Mac1 er også navnet på en "kjede" Mac butikker i Australia. Hadde en rett ved der jeg bodde faktisk, men det har blitt nevnt i andre tråder før...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Snarf » ons 08.03.2006 0:49

Øh, Judas? Kva skjedde no?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]