Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav haavar » tir 14.02.2006 21:47

svar skrev:Hvor kommer gasskovnfyr inn i bildet?
Gasskovnfyr trenger du ikke aa varme opp, derfor gaar det mye raskere aa koke kaffe paa den.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav svar » tir 14.02.2006 21:59

ok så for å få bra saker trenger man

1x gasskovnfyr
1x espresso kanne
1x melkesteamer
1x bønne kværn

Stemmer ca?

å hey, jeg har gasskovnfyr :-D :-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav bare » tir 14.02.2006 22:03

Bare en liten kommentar: Du får ikke crema ( en halv cm krembrunt kaffeskum) på en espressokanne.) Det får du bare i maskin, om du bare tilbereder kaffen på riktig måte, og har korrekt malt, fersk kaffe. Helst espresso.

Du lager ikke god kaffe helt automatisk om du kjøper deg en dyr kaffemaskin; det må læres. Det er faktisk en kunst å lage god kaffe.
Akkurat som det er kunst å bli en god mac'er. (Siden vi er på et macforum, mener jeg) Oslo er fullt av kule, nye kaffemaskiner som betjenes av folk som lager vond kaffe.

Men om man ikke tid til å lære seg å bruke maskinen, får man et like godt resultat, smaksmessig, om man bruker ei espressokanne. Jeg har brukt bialettikanner i åresvis. Etter at jeg kjøpte maskin, har den ene kanna mi flyttet til fjells...

(:)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Per-Kristian » tir 14.02.2006 22:10

Ditto. Skal man ha ordentlig kaffe må man ha maskin. Hadde en slik mocha kanne for noen år siden, men det ble null crema. Har noen erfaringer med slike kanner på keramiske komvyrer?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav hansi » tir 14.02.2006 22:12

det er en veldig flink barista på vika (i oslo).. husker ikke hva stedet heter, men han lager hvertfall verdens beste kaffe!

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav svar » tir 14.02.2006 22:26

Til bare og Per-Kristian og alle dere andre som "sverger til maskiner:

Hvordan maskiner annbefaller dere? per-kristain sin anbefalling har jeg sett, men finnes det noen maskiner til under 5000 som gir bra resultat?

Har nå fått inn at å male bønner selv er the thing, uansett hva man bruker :)

Men en liten ting til, nespresso sakene, er de mindre bra pga resultat eller driftkostnadder? Noe sier meg at de padene de bruker er bedre enn pose kaffe men mulig jeg som bommer her.

Eller sagt på en annen måte, jeg er lite instresert i å bruke 4-5000kr på en maskin.

og enda en ting, crema på espresso er vell mest intresangt når man lager ren espresso? jeg mener, den blir vell ødelagt når amn lager eks cappuccino?

Og for å lage god cappuccino må man lage først en god espresso? Høres logisk ut hos meg :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav bare » tir 14.02.2006 22:41

hei, svar!
jeg valgte rancilio silvia, fordi den i test hadde en bedre melkesteamer enn gaggia... noe som er bra når du skal lage cappucino eller cafe au lait
ndg kaffekvern har jeg den gamle som jeg alltid har brukt til å male kaffe til espressokannene mine med. den maler ikke bra nok for silviamaskinen ( jeg bruker den likevel). så jeg skal kjøpe meg en rocky når jeg blir litt rikere...

men styr unna de billige maskinene(krups f.eks) Da kommer du bedre unna med et par espressokanner i forskjellige størrelser, en melkesteamer og ei enkel kvern. Og ,ikke minst, gode kaffebønner!

Anbefaler også ei enkel presskanne (i tilfelle moren din skulle komme på besøk, og bare forlange vanlig kaffe) (:)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav jp_tix » tir 14.02.2006 22:52

Jeg kan bare legge til min støtte til anbefalingene om å kjøpe Rancilio Silvia. Tror det skal gå an å få en brukt til ca 5000 (de som kan kaffe er nøye med rengjøring av maskinene - kjøp av de).

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav svar » tir 14.02.2006 22:54

ok så billigmaskiner er alt under 4000 ca? (:)

men hvor viktig er crema? Er helt grønn på dette jeg O:-)

espresso kanner lager bedre kaffe enn billige espresso maskiner?

Tror jeg må klare meg med espresso kanne til jeg får råd til noe annet.

Men hvor får man tak i slike ting? noen steder i oslo som kan anbefalles?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav jp_tix » tir 14.02.2006 22:57

Sjekk nevnte nettside http://www.temperato.no/
«Forumet» deres har også et bruktmarked.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Mars » tir 14.02.2006 23:13

bare skrev:...anbefaler også ei enkel presskanne (i tilfelle moren din skulle komme på besøk, og bare forlange vanlig kaffe) (:)


...hæ? Morer og andre vesener kan vel ikke forlange noe bestemt da de er på besøk hos gullungene - alle får ta imot det de får servert - ellers ingenting. Formidle at man holder seg evig ung hvis man stadig vekk prøver noe nytt.

Cortado har mange bra maskiner. Det kan også være interessant med en kikk på CoffeeGeek for de som vil komme ut av kaffeskapet

:coffee: :geek:



ð

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav bare » tir 14.02.2006 23:13

crema
( ca1/" halv - 1 cm tykt, mørkebrunt skum på toppen av en espresso)
er beviset på at man - på en espressomaskin - har laget en perfekt kopp espresso.

... med fersk, riktig malt kaffe, i rett temperatur og at det har tatt ca 20-25 sek for vannet å bli presset gjennom kaffebajonetten.

Og en riktig tilberedt espresso, er utgangspunket for f.eks en god cappucino, om man bla. tilsetter steamet melk (:)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Judas » tir 14.02.2006 23:17

svar skrev:ok så billigmaskiner er alt under 4000 ca? (:)

men hvor viktig er crema? Er helt grønn på dette jeg O:-)

espresso kanner lager bedre kaffe enn billige espresso maskiner?

Tror jeg må klare meg med espresso kanne til jeg får råd til noe annet.

Men hvor får man tak i slike ting? noen steder i oslo som kan anbefalles?


Crema er kun viktig om du syns det er godt med det skumlaget på espressoen. Du har jo ingen behov for det, då du skal lage cappu.
Espresso kanner lager betre kaffi enn billige (og dyre) maskiner. I Oslo kan du gå innom f.eks. kaffebrenneriet eller stockfleths.
Be de lage ein espresso med crema så veit du kva det er. crema har ingen betydning for espressoen og smaken berre så det er sagt. (min meining)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav svar » tir 14.02.2006 23:29

så moralen blir:
Har man ikke råd til en bra espresso maskin, bruk en espresso kanne isteden til man får råd til en sikkelig maskin.

Espresso kanner gir bedre resultat enn billige maskiner.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav bare » tir 14.02.2006 23:32

Takk for geek-linken, bowerpook !
jeg er nok ute av kaffeskapet for lenge siden, men jeg ante ikke at det var så mange andre kaffenerder her på forumet....

Moren min derimot, bor inne i kaffeskapet og nekter å flytte ut. hun sverger til kaffetrakter og evergoodkaffe, og kan spotte ei skikkelig innsmuglet espressobønne på mils avstand. sukk!
heldigvis har hun gitt oppholdstillatelse til ei ganske stor bialettikanne i en lettere bortgjemt del av kjøkkenskapene...jeg har også gjemt en pose espressokaffe i fryseren hennes. så da overlever vi, begge to! (:) (:)
medlem i 217 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere