Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav SiriPiri » lør 21.10.2006 23:51

Venninnen min påstår at Nespresso-kaffen min, som hun liker veldig godt, er pulverkaffe... Dette er jeg sterkt uenig i. Men er det noen der som har et bevis til meg, så jeg kan gruse argumentene hennes???


Takk :)
medlem i 233 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav svar » fre 03.10.2008 13:35

Åpner denne igjen jeg.
Vil en brukt Rancilio Silvia være ett dumt kjøp?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav Mega_Therion » fre 03.10.2008 20:08

Kommer an på prisen og hvilken stand den er i, men Rancilio Silvia er den beste i sin klasse uten tvil! Husk at du må ha kjern i tilleg.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav svar » lør 04.10.2008 0:36

Det er denne brukte maskinen jeg har sett på: http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Etter å ha snakket en del med selger, ble det til at jeg kjøper den på mandag :)
Ja den er 11/2år, men siden selger har erfaring fra kaffe-bransjen +byttet pakninger, stoler jeg på at den vil holde lenge bare jeg behandler den pent :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav cannon » lør 04.10.2008 17:49

Jeg gir også min stemme til Silvia, i kombinasjon med Rocky kvern eller tilsvarende. Har hatt min siden juni, og har erfart det samme som Mega_Therion — jeg er tidvis særlig misfornøyd med skvipet enkelte caféer våger å servere. :-P

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav ReEIsS » søn 05.10.2008 13:38

Jeg er kanskje litt gammeldags og orginal, men er ikke 5 lapper litt vel mye for en maskin som lager kaffe?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav cannon » søn 05.10.2008 14:45

For deg, ja. For andre, nei. Til høykvalitets espresso å være er fem-seks tusen for maskinen og tre og et halvt for kverna billig. Maskinene varer tilnærmet evig.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav svar » søn 05.10.2008 23:47

Da var vidunderet i hus :)
Bilde

Det dere ser på bildet fikk jeg for 5K samlet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav Mega_Therion » man 06.10.2008 0:41

Gratulerer!
Her er et par tips:

1: Temperatursurfing
For å få garantert rett temperatur under espressotrekket, kjør vann gjennom bajonetten til termostaten slår inn. Vent til den slår ut igjen før du lager kaffen din.

2: Rask oppvarming
Sett maskinen på og husk alltid å sjekke at det er vann i kokeren ved å kjøre litt vann igjennom. Sett deretter på steameren. dette varmer hele maskinen opp på kort tid. Gjenta deretter tips 1 før du lager kaffen din.

3: Rask steaming
dersom du skal Cappuchino el.l. gjentar du tips 2 og 1. Når du starter trekket setter du på steameren direkte. Da er den nesten varm når kaffen er ferdig.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav svar » man 17.11.2008 1:16

Hei igjen
Nå lurer jeg på å kjøpe en kaffe maskin til foreldrene mine til jul, og ser på blant annet moccamaster.
Men hvordan kværn passer til disse? Bør ikke være for dyr.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav svar » søn 22.09.2013 15:52

Jeg fant ut at det var på tide å rense maskinen sikkelig, så jeg plukket den nesten helt i fra hverandre.
Fikk til slutt ut pakkningen, den har ikke vært byttet ihvertfall på 5år og den var noe dritt å få ut men det gikk.
Oppdaget at jeg har fått ett par hakk i kanten på den delen der vann sprederen/filteren er, håper ikke det har noe å si for resultatet.
Vet ikke om de har vært der fra før eller om jeg var uheltid med skrujernen jeg måtte brukt for å få ut pakkningen.

Se bilde for de hakkene jeg mener:

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav svar » tor 17.07.2014 14:36

Hei igjen :)

Da silviaen har sluttet å fungere (er noe galt ett sted, kaffe kommer ikke ut, men steameren fungerer) og jeg brukte den alt for lite, har jeg solgt den til en som reparerer slike maskiner.

Dratt frem min little nespresso pixie igjen, bare for å prøve de kapselene som nå selges på dagligvaren.
Kom over BigSis-Inox, gjenbrukskapsler, noen som har brukt disse eller lignende?

Måler også at pixien har en utgangstemp på ca 80grader, normal temp for kaffe er vell mer 92-98, men fant noen artikkler om at dette er normalt her og i USA, mens eks i Kina og Japan bruker de mer 80 og mener det er best.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Innleggav GrimFandango » tor 13.11.2014 8:43

Som lidenskapelig kaffeelsker og storkonsument må jeg nesten komme med en kommentar her. Jeg opplever at ferskkvernet kaffebønner gir det aller beste resultatet, og spesielt når det kommer til espresso.

Kjøpte for et par år siden en Krups-maskin til rundt 3000 kroner og denne har nærmest gått varm her i huset! :)

Har enkelt og greit brukt Friele-kaffen av merket Barista (tror jeg den heter i hvert fall) og dette har funket som gull.

Eneste jeg har å utsette på maskinen er at den bråker som ville helv..., men det får jeg rett og slett akseptere. Blir vel investert i en mer stillegående etterhvert, men den lille bråkebøtta mi gjør jobben inntil videre :)
medlem i 112 måneder
 

Forrige

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron