Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav iPanda » man 24.04.2006 3:00

Jobber natt i nordsjøen og da passer det å gjenopplive en kaffetråd...

Man trenger ikke slakte traktekaffe... alt til sin tid og til sitt bruk. Kjøpte meg omsider en Moccamaster her om dagen og er meget fornøyd med resultatet. Er ganske voldsomt hvor stor forskjell man faktisk kan få på traktekaffe.

Trenger forøvrig tips ang. en kvern som ikke koster like mye som espressomaskinen. Hvis en så dyr kvern er et must kjøper jeg heller en Gaggia Syncrony Compact Digital (:) helautomatisk espressomaskin (10500kr)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav gard » man 24.04.2006 13:25

Hvilken maskin du skal ha avhenger av interessen din. Om du har interesse og vet å lage en god kopp espresso eller cappuccino, er Rancilio Silvia en svært god maskin. Den koster rundt 6000 kroner, og du må ut med minst 5000(og ikke mye mer) for en god espressomaskin - alt under duger ikke.

Jeg kjøpte selv en Nespresso D290. Dritdårlig og kjedelig steamer og ok kaffe. Blir veldig dyrt med kapslene og så jeg anbefaler den egentlig ikke..
medlem i 230 måneder
 

Innleggav cannon » man 24.04.2006 13:34

Bodum Antigua-kverna har jeg også, og den fungerer utmerket til mitt presskanne-bruk. Kverningsgraden har trinnløs variasjon fra presskanne til espresso, og den er lett å bruke. Dog noe høylydt, siden den er litt spinkelt laget. Men hva gjør vel det..

Nå går jeg ned og lager meg en kopp Monsooned Malabar :-P

Edit: Jeg fikk forøvrig Bodum-kverna på tilbud hos Taras i Tromsø for omlag et halvt tusen.. Se opp for gode tilbud, er vel stikkordet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav kaspartu » man 24.04.2006 13:45

fin tråd som jeg ikke har sett tidligere.. har selv en francisfrancis x3. helt ok maskin når man etter 100 espresso og endel latter har lært seg triksene. etter det jeg vet ligger den på ca 4000nok. kona driver halveis som barista, noe som ikke er å forakte. det viktigste er ikke hvilken maskin man har, men at man får en god kaffe hver morge, og det har vel så mye å gjøre med densom lager den å gjøre som måten den er lagd på.. og med et inntak på mellom 3 og 4 doble espresso om dagen burde det vel være litt kunnskap i meg..

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Nespresso

Innleggav brannvesenet » man 24.04.2006 13:52

Vi kjøpte den minste nespressomaskinen før jul og fikk den til 1100 kr. Er utrolig fornøyd med den, den lager god espresso og deilig vanlig kaffe (lungo-variantene). For meg var det viktig at den er dritkjapp, enkel i bruk og ikke krever noe særlig styr/vask. Bruker heller tida i senga om morran.

Mange av kapslene er ganske like i smak, men du finner kjapt noen du liker bedre enn andre.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Macca » man 24.04.2006 14:35

Per-Kristian skrev:Jeg vil ikke anbefale Nespresso. Cremaen ser pen ut på bildet, men den blir rett og slett smakløs. Å kjøpe "Nespresso kaffe" er også dyrt.
Jeg har Nespresso, og er veldig fornøyd med det. Mulig du har en annen maskin enn det jeg har, for at cremaen (som ser så fin ut, men) er smakløs er ikke tilfellet med min maskin. Ja, det er dyrt med Nespresso-patroner, men det er jo veldig enkelt og greit og godt (dessuten lager jeg det ikke SÅ ofte)!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav svar » man 24.04.2006 15:11

Som skrevet i et tidligere innlegg her har jeg en espresso/moca kanne som jeg er storfornøyd med :-D

Nå er ejg på jakt etter en kværn, men 3000 for en kværn synes jeg er litt mye

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav bohdi » tir 15.08.2006 1:56

Snart midt på natta, og trøtt som rakkaren... Kan eigentleg ikkje helle i meg kaffi heller - for eg skal nok sove berre han som held huslyden vaken nettar ned...

Men, kan alltids l e s e om kaffi :-P

Nokon som veit kvifor ein kopp med dagens kaffi som ein kjøper på td kaffebrenneriet er av eit heilt anna kaliber enn den som ein ender opp med når ein har trakta sjølv?
Vi har ein MoccaMaster på jobben, men det virkar som om det er ein heilt annan type drikk enn den som kaffebrenneriet lagar. Er det berre type kaffi som er utslagsgjevande?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav lode » tir 15.08.2006 7:17

Neida, kaffen kan være den samme. Men hvor ofte vaskes trakteren på jobben? Ta en kraftig rens på den og se om det hjelper. De fleste MoccaMasterene er jo gromme :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav bohdi » tir 15.08.2006 8:06

Mmmmmm... Vart kaffebrenneriet og ein stooor krafftig dagens i dag!!! Kaffitraktaren vert rensa sånn dann og vann, men sjølv rett etter rens er det ikkje ein høydare :-/

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav youdecide » tir 15.08.2006 8:58

Hei!
Selv har jeg en Nespresso D290. Jeg valgte denne fordi reklamebyrået jeg jobber for hadde valgt denne grunnet lite søl og at den lager kaffe på en utmerket måte. Kaffen er er kapsler ja, men de er igjen kald-vakumpakket i en indre folie som igjen bevarer dets aroma på en bra måte. Maskinen ligger med et trykk på 15 bars trykk som er kriteriet for en god espresso.
Den har også en steamer del som min kjære samboer er svært gla i når hun skal lage Mocca og trenger steamet melk. Melken får et fint skum, ikke riktig samme fylden som en manuell skummer gir, men dog.
Alt i alt en kaffemaskin som leverer god kaffe til en ok pris.

Et annet merke som står høyt hos meg er Lavazza. På konsumer nivå er det kanskje denne maskinen jeg personlig synes lager den aller aller beste espressoen. Sjekk ut Lavazza.com eller en av deres mange annonser i interiør og trendmagasinet Wallpaper. En liten italiensk (ekte) pizzarestaurant her i Drøbak bruker Lavazza maskin til å trykke ut sin velsmakende espresso. Anbefaler de som er i Drøbak til å både smake deres pizza og avslutte måltidet med en espresso fra Lavazza.

Til alle kaffe elskere: "smått er godt" :)
Riktig god tirsdagsmorgen til alle på mac1.no!

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Bayas » tir 15.08.2006 9:24

bohdi skrev:Vi har ein MoccaMaster på jobben, men det virkar som om det er ein heilt annan type drikk enn den som kaffebrenneriet lagar. Er det berre type kaffi som er utslagsgjevande?


Så lenge det er snakk om vanlig traktekaffe, MoccaMasteren renses jevnlig (tenk, denne brukes nok mer enn din private trakter), og bønnene er de samme ser jeg ingen grunn til at du skal smake noe særlig forskjell. Dosering av vann/kaffe slår selvfølgelig også ut.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav cannon » tir 15.08.2006 10:33

Vanlig praksis når det gjelder MoccaMaster-kaffetraktere er å benytte glasskolben som kaffen ender opp i, til å fylle vann på kaffetrakteren. Dette medfører at vannbeholderen blir fort skitten, og må avfettes og rengjøres. Det er anbefalt å bruke en vannkanne til å fylle vann på kaffetrakteren, slik at vannbeholderen og rørene ikke blir like lett skitten og forkalket.

Eller bare bruke presskanne, som går raskere og smaker bedre ;-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav liverglimt » tir 15.08.2006 11:10

Jeg sverget til min moccamaster i mange år (les på 90 tallet). Så dukket det opp en hel masse kaffebarer i Oslo, man reiste litt rundt i verden og smakte på god og mindre god kaffe. Moccaen ble nesten kastet ut, men hva skulle erstatte den? Prøvde en stund med presskanne og kaffe fra alskens kaffehus. Men ikke helt fornøyd. Så en dag dukket det opp en podsmaskin, nespresso. Fin den tenkte jeg, sjekket typen og så til min store forskrekkelse at det var aluminium rundt podsene. Jeg likte likevel systemet bra men tenkte ikke noe mer over det hele.

Plutselig så dukket det opp flere podsmaskiner og nå står det en enkel og meget fin maskin på min kjøkkenbenk – en Rombouts podsmaskin. Lekende lett å lage og bare matavfall av podsene. Plasten som sørger for aromaen er resirkulerbar. God kaffe samtidig som det er godt for miljøet.

Jeg leser om rengjøring, da sier jeg enkelt, det gjør jeg også, men uten søl og skit. Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noe annet enn pods er å sikle etter.

Min doble Cortado lages hver morgen av to pods, steamer litt melk og totalt tar det mindre enn 3 mi – fantastisk![/url]
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » tir 29.08.2006 14:50

Fikk nettopp en Rancilio Silvia med kvern fra en kunde. Fantastisk maskin! Eneste problemet er at å gå på kafé nå er blitt en irritasjon – jeg har blitt alt for kresen på kaffen min …
;)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron