Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav Mars » ons 15.02.2006 1:06

bare skrev:...moren min derimot, bor inne i kaffeskapet og nekter å flytte ut. hun sverger til kaffetrakter og evergoodkaffe, og kan spotte ei skikkelig innsmuglet espressobønne på mils avstand. sukk!


...en bra og ren trakter sammen med Evergood kan bli veldig greitt, spør du meg. Mora mi, derimot, drikker kun Necafé Gull (en utålelig kaffe som suger helt jævlig) i frykt for å få sjokokaffe grunnet nøtteallergi. Hvis jeg tvangsserverer Evergood (kokmalt, ja - jeg bor på landet) til henne, så sier hun at hun blir "så nervøs i kroppen". Sistnevnte kan hun muligens ha noe rett i :coffee:



ð

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav bare » ons 15.02.2006 22:00

Nescafé gull gir meg frysninger..... Kokmalt kaffe, laget på gamlemåten er jo koselig! Kokmalt blandet med en dæsj espressokaffe funker utmerket i presskanne, også....
Vi kan vel kanskje enes om at mødre har en noe merkelig smak ndg kaffe.... Eller er det kanskje oss?

Til svar så vil jeg nevne at Stensbak i Torggt i Oslo har en kampanje på en Isomac espressomaskin til 2.990 kr, den er satt ned med en tusenlapp.
Jeg kjenner ikke akkurat den typen, men storebroren , som koster dobbelt så mye, har gjort det utmerket i diverse kaffetester.. Kanskje det kan være noe å sjekke ut? Kaffekvernen jeg ønsker meg sto også der... sukk. (:)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Åsmund » ons 15.02.2006 22:04

Tok meg den friheten i å endre overskriften på innlegget ditt. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav svar » ons 15.02.2006 22:19

Var i dag innom Stockfleth's Oslo City etter skole for å titte litt :)

Fant ut at de hadde tilbud på espresso kanne (6kopper) + melke steamer til en 6-700kr ca. Tenkte jeg skulle trå til på den (vist jeg har råd) da jeg ihvertfall ikke har råd til å punge ut 3-5000 på en god maskin. (enda)

For vist jeg har skjønt greia her riktig er en espresso kanne helt ok vist man ikke har råd til en dyr maskin, da espresso kannene er bedre enn rimelige maskiner. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Judas » ons 15.02.2006 22:24

Du fant fram til stockfleths altså. Var anvisningen min til hjelp, eller heilt på trynet?
Jaja, du fant fram iallefall p-D

Det var jo på kanner espresso blei laga i hundrevis av år, før maskinane overtok :-)
Kos deg med kanna og melkeskummeren din du, men husk at det tar litt tid å mestre det. Ikkje forvent at den fyrste koppen blir fantstisk.
Have fun. Det er no det viktigaste

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Per-Kristian » ons 15.02.2006 22:31

Judas skrev:
svar skrev:ok så billigmaskiner er alt under 4000 ca? (:)

men hvor viktig er crema? Er helt grønn på dette jeg O:-)

espresso kanner lager bedre kaffe enn billige espresso maskiner?

Tror jeg må klare meg med espresso kanne til jeg får råd til noe annet.

Men hvor får man tak i slike ting? noen steder i oslo som kan anbefalles?


Crema er kun viktig om du syns det er godt med det skumlaget på espressoen. Du har jo ingen behov for det, då du skal lage cappu.
Espresso kanner lager betre kaffi enn billige (og dyre) maskiner. I Oslo kan du gå innom f.eks. kaffebrenneriet eller stockfleths.
Be de lage ein espresso med crema så veit du kva det er. crema har ingen betydning for espressoen og smaken berre så det er sagt. (min meining)


Cremaen har ikke noe mindre betydning når man lager f.eks. latte.
Cremaen forsvinner ikke!

latte med ordentlig crema:
Bilde

Billigkaffe: Bilde

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav svar » ons 15.02.2006 22:32

Judas skrev:Du fant fram til stockfleths altså. Var anvisningen min til hjelp, eller heilt på trynet?
Jaja, du fant fram iallefall p-D


tja det som hjalp meg var at på nettsidene stod det at de hadde butikk i Oslo city og siden jeg vet hvor det ligger så var veien kort :D


edit: kom på en ting til: er det noe forskjeller på disse espresso kannene?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav svar » lør 18.02.2006 12:37

I går var jeg innom oslo city og fikk tak i både kanne og steamer :D
Bilde

Har forstått hvordan man skal lage full kanne, men er det bare å bruker 1/2 parten vann og kaffe vist man skal lage 1/2 kanne?

Noen som har noen oppskrifter å dele? :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Siri » lør 18.02.2006 13:02

Gratulerer med fine kjøp, svar! :-)

Tror jeg har kommet med mine beste tips allerede, og et av de viktigste er vel å ikke koke melken. Hvis den blir mer enn 80 (eller er det 75?) grader, blir melken søt og den vil da gjøre espressoen bitter. Så da hjelper det jo lite om du har laget verdens mest perfekte espresso.
medlem i 224 måneder
 

Innleggav iZappa » lør 18.02.2006 13:15

Hei Svar.

Tenkte jeg skulle gi deg noen svar på spørsmålet ditt om valg av espresso maskin. Selv har jeg jobbet som barista i flere år og har gode kunnskaper på området.

Hvis du er interesert i kaffe og vil utforske kaffens spennende verden på hjemmebane har du et par valg slik jeg ser det.

Beste valg i forhold til resultat
Bilde
Isomac Zaffiro fra nettbutikken Cortado.no er en fantastisk espressomaskin for hjemmebruk. Med en E61 gruppehode sikrer den varmestabilitet og en perfekt espresso. I tillegg har den meget gode steame muligheter og alt man kan forvente av en proffesjonel maskin til hjemmemarkedet. Med denne maskinen kan du virkelig lage god kaffe. Den store fordelen er at det med en slik maskin kun er du som bruker som er hindringen for hvor god kaffen blir. Test finner du her. Maskinen gikk forøvrig ut som vinner av Norsk Kaffeinformasjons sin test av espressomaskiner.

Beste valg med tanke på pris og resultat
Bilde
Rancilio Silvia er den mest kjente og mest anerkjente espressomaskinen for hjemmebruk. Det skyldes nok neppe designet, men utelukkende dens kvaliteter i forhold til pris. For ca 5000,- får du her en maskin med en enorm tilhengerskare verden rundt som vil kunne lage fantastisk kaffe i flere år. Reservedeler er enkelt å skaffe i Norges største byer, selv om du neppe vil trenge det. Maskinen er ikke like gjennomført som Zaffiroen men det er fult mulig å lage like god kaffe og melk. Noen vil kanskje til og med hevde bedre :-P Denne maskinen selges hos mange forhandlere i Norge: Dromedar Kaffebar (Trondheim, Bergen og Jessheim), Stockfleths og Temperato.no. Et tips her kan være å tråle bruktmarkedet siden disse maskinene er slitesterke og tar ikke skade av å gå et par år. Har selv sett maskiner neg mot 1500 kroner på Finn.no.

Beste alternativ hvis en espressomaskin blir for dyrt
Det er det alternativet du valgte med en Bialettikanne og en melkesteramer. Husk at du aldri får en espresso som du kan lage en fullgod cappucino eller latte av denne løsningen, men en kruttsterk kaffe. Derimot finnes det ingen kaffemaskiner eller andre kaffe løsninger mellom Bialettikannene og Rancilio Silviaen som det er verdt å bruke penger på. Du kan avskrive samtlige maskiner på markedet som tilbys under 5000,- kroner etter min mening. Grunnene er mange, men for å nevne noen kan jeg si at
- de har alt for dårlig varmestabilitet
- tar feil mengde kaffe i bajonetten
- feil trykk
- dårlige komponenter
- de fleste har ikke noe godt samspill mellom pumpen og steamfunksjonen
- de klarer ikke å lage en tilfredstillende espresso (bevist i tester etter tester)

Men husk før du kjøper maskin
Bilde
Kursing og opplæring er veldig viktig for å kunne nyttigjøre seg av maskinen. Snakk med forhandleren og sug til deg all mulig informasjon. Og viktigst en god maskin ha en god kaffekværn og løsvekt kaffe for å kunne forsvare den høye prisen. Dette er et punkt mange glemmer når de kjøper seg maskin. Dermed blir de utrolig skuffet når espressoen fra ICA renner gjennom på 4 sekunder og smakker gjørme. Gode kværner som kan nevnes er Rancilio Rocky og Mazzer Mini

Om Pods maskiner som Nespresso
Glem det! Det er selvfølgelig helt ok å like kaffen disse maskinene produserer, men espresso er det ikke. Ovenfornevte punkter gjelder også for disse maskinene samt at kan ikke kan få fersk kværnet kaffe fra de.

Håper du ble litt klokere av dette og at det hjelper deg på veg. Forøvrig er jeg ikke tilknyttet noen forhandler for tiden siden jeg er i Drilltroppen, så dette er ikke reklame men personlige betraktninger

Hvis du vil leke deg litt med Bialettien din kan du blande 50/50 med varmt vann slik at du får en Americano. Eller med 2/3 tykkt steamet melk slik at du får en Cappucino eller kanskje 5/6 passe tykk melk + kaffe og flytende sjokolade slik at du får en hjemmelaget Mocca. Lykke til ;-)
Sist endret av iZappa den lør 18.02.2006 13:20, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Judas » lør 18.02.2006 13:16

Ja der var bialettikanna i hus :-)
Oppskrifter finner du rundt om på nettet. Søk på barista(det er det kaffekokkane kallar seg), så får du de trefffa som du ønsker.
Ellers kan du finne mange fine tips inne på http://www.kaffe.no
Lykke til
p-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav svar » lør 18.02.2006 13:27

iZappa: takk for utfyllende svar :D

Anngående kværn, er alle som koster under 1500 bare å styre unna?
Der jeg kjøpte kanna hadde de en til 990kr, DeLongi ett-eller-annet.


Og hvor lenge holder kværnet kaffe seg? Tror jeg må holde meg til det en stund vist 1500kr++ kværner er det eneste "brukbare"

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav iZappa » lør 18.02.2006 13:27

Judas skrev:Crema er kun viktig om du syns det er godt med det skumlaget på espressoen. Du har jo ingen behov for det, då du skal lage cappu.


Her er du desverre på vilspor Judas. Cremaen inneholder masse smakstoffer som kun blir tatt ut ved å bruke gode maskiner og god kaffe av en god barista. Dette er en av grunnene til at nettopp cremaen er et viktig kriterie på smaksdommernes skjema under VM og NM i baristakunst.

Dessuten er det jo selve cremaen som muligjør latte-art (tegning av mønstre i kaffen som eppler, blomster osv)

Så creamaen må du ikke avskrive ;)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav iZappa » lør 18.02.2006 13:37

svar skrev:iZappa: takk for utfyllende svar :D

Anngående kværn, er alle som koster under 1500 bare å styre unna?
Der jeg kjøpte kanna hadde de en til 990kr, DeLongi ett-eller-annet.


Og hvor lenge holder kværnet kaffe seg? Tror jeg må holde meg til det en stund vist 1500kr++ kværner er det eneste "brukbare"


Hvis du skal ha en kværn til en fullgod espressomaskin må du nok opp på nivå med Rancilio Rockyen. Det har med at de har koniske steiner som maler kaffen og ikke knuser/krystaliserer kaffen . Dermed blir kontaktflaten mellom kaffen og vannet større og mer smak blir tatt ut i ekstraheringen. Dessuten er kaffen organisk og kværningsgraden påvirkes av temperatur og luftfuktighet, dette krever en trinnløs kværn som kan male fint nok og har muligheter for finjustering. Dette kan høres ut som småpirk for profesjonelle, men det er av stor betydning for alle som vil bruke 5000,- på maskin. Ellers vil ikke maskinen kunne lage den gode kaffen den er satt til å lage.

Bilde
Men for din Bialettikanne vil jeg anbefale følgende kværn som jeg selv bruker. Det er Bodum Antigua. Den koster rundt 800-1000 kroner og kan kjøpes rundt om i Oslo. Den har koniske steiner og kan kværne kaffe for Bialetti, presskanne, filterkaffe og kokekaffe med meget godt ressultat. Etter å ha testet den mot en Mahlköning kværn (til 40000,-) vil jeg anbefale å stille den et hakk finere en hva instruksjonen sier. Da her du en god kværn til alle hjemmets gjøremål (med untak av en espressomaskin).

Nymalt kaffe bør brukes med en gang. Men helst i løpet av 10 dager. Fordelen med en kværn er at du kun maler det du trenger hver gang. Bønnen holder seg i over en måned (3 måneder i fryseren).

Det er ingenting som slår følelesen av å vokne opp til nykværnet kaffe :-D

OBS! Husk å ta Bialettikanna de av plata når den er halvferdig. Ellers vil du brenne av belegget i bunnen innvendig. Gjør du det forlenger du levetiden betraktelig. Det er uansett blitt nokk trykk i kokeren på dette tidspunktet til at den vil fullføre uten varme.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav svar » lør 18.02.2006 22:02

Kan man ta kaffen rett fra kjøleskap, eller bær den få en viss temperatur før man bruker den?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere