Søker råd om valg av espressomaskin. (Tidl. Kaffe)

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav svar » tir 14.02.2006 19:33

Men jeg pendler til oslo hver dag om dagen.

Men eneste tipset jeg har fått her er en maskin som koster 5000.

Ingen som har noen tips i det rimeligere segmentet?
Hvor dyrt det blir pr kop er ikke det viktigeste da det er bare jeg som drikker slikt (bor alene også om dagen), men er ute etter noe som faktisk smaker bra.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Judas » tir 14.02.2006 19:43

Bilde

har sjølv prøvd diverse kaffimaskinar til forskjellig pris. Ingenting kjem opp mot ei god gamaldags espressokanne
Måten det har blitt gjort på i Italia i hundrevis av år. Lager den beste kaffien & den beste cremaen, punktum. Spør kven som helst som driv med Barista.
(og det er desidert billigast)
p-D

edit: du kan òg finna gode kaffiar, ikkje espresso. F.eks. Brasilianske cachoeira, som er ein nytelse på jord å drikke, tilbredt i ei slik kanne.
Kan og anbefale malabar, sumatra & brun Bali. Alle er perfekte å tilberede i slike kanner.
Det som er eit «must» når du skal lage skikkelig kaffi, er å investere i ei kaffikvern. Ei elektrisk som du får kjøpt på alle kaffisjapper. Koster rundt 200 spenn. Då kjøper du umalte bønner og aromaen held seg mykje lenger. Malt kaffi beholder aromaen i nokre få timar og blir strengt tatt «harsk» før du e komt heim frå sjappa. Bønner beholder aromaen ca. to til tre veker, så då har du fersk kaffi alltid.
Friele sucks. På tide at nordmenn får opp augene for skikkelig kaffi :-)
F.eks. Når du opnar ein vakuumpakke frå friele så får du ei deilig duft som stig opp ifrå posen. Eg trudde at dette var duft som kaffien genererte, men det viser seg at Friele faktisk tilset denne dufta for å få forbrukaren til å tru at dette er ferskvare.
Puuuuhhhhh
Dette er ein ting eg brenn litt for. Difor laaaaaangt svar.
Håpar det kan vera til hjelp
p-D
Sist endret av Judas den tir 14.02.2006 19:51, endret 1 gang

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav svar » tir 14.02.2006 19:45

Judas skrev:Bilde

har sjølv prøvd diverse kaffimaskinar til forskjellig pris. Ingenting kjem opp mot ei god gamaldags espressokanne
Måten det har blitt gjort på i Italia i hundrevis av år. Lager den beste kaffien & den beste cremaen, punktum. Spør kven som helst som driv med Barista.
(og det er desidert billigast)
p-D


Mulig jeg er helt på jordet men kan man lage cappuccino med en slik?
Er det jeg liker best :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Siri » tir 14.02.2006 19:53

Nei, bare espressoen,men en slik perkulator som det er bilde av koster cirka en hundrings for den du ser bilde av, melken til en cappucino lager du ved siden av. Regner med at du har en kjele allerede og vet at melken skal bli mellom 70-80 grader (blir den varmere blir den søt og gjør espressoen bitter), og en manuell melkeskummer koster vel heller ikke all verden. Så kan du heller legge litt penger i å kjøpe den beste og ferskeste espressoen til enhver tid.

Maskiner er fine de, men de krever mye stell og ikke minst rengjøring for å fungere som de skal.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav jakobls » tir 14.02.2006 19:55

Judas skrev:Bilde

har sjølv prøvd diverse kaffimaskinar til forskjellig pris. Ingenting kjem opp mot ei god gamaldags espressokanne
Måten det har blitt gjort på i Italia i hundrevis av år. Lager den beste kaffien & den beste cremaen, punktum. Spør kven som helst som driv med Barista.
(og det er desidert billigast)
p-D

edit: du kan òg finna gode kaffiar, ikkje espresso. F.eks. Brasilianske cachoeira, som er ein nytelse på jord å drikke, tilbredt i ei slik kanne.
Kan og anbefale malabar, sumatra & brun Bali. Alle er perfekte å tilberede i slike kanner.
Det som er eit «must» når du skal lage skikkelig kaffi, er å investere i ei kaffikvern. Ei elektrisk som du får kjøpt på alle kaffisjapper. Koster rundt 200 spenn. Då kjøper du umalte bønner og aromaen held seg mykje lenger. Malt kaffi beholder aromaen i nokre få timar og blir strengt tatt «harsk» før du e komt heim frå sjappa. Bønner beholder aromaen ca. to til tre veker, så då har du fersk kaffi alltid.
Friele sucks. På tide at nordmenn får opp augene for skikkelig kaffi :-)
F.eks. Når du opnar ein vakuumpakke frå friele så får du ei deilig duft som stig opp ifrå posen. Eg trudde at dette var duft som kaffien genererte, men det viser seg at Friele faktisk tilset denne dufta for å få forbrukaren til å tru at dette er ferskvare.
Puuuuhhhhh
Dette er ein ting eg brenn litt for. Difor laaaaaangt svar.
Håpar det kan vera til hjelp
p-D


Vi hadde besøk fra Italia, og som avskjedsgave fikk vi en slik!

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Judas » tir 14.02.2006 19:56

Ohh jess.
Då treng du ein slik melkeskummar (til venstre)

Bilde

Så kan du lage god cappucino heime. Drit i maskinane. Du treng ein J*****la dyr maskin for å lage ein like god heime, som du får med dette p-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Siri » tir 14.02.2006 19:57

Disse har eget espressoforum:

http://temperato.no/

Kanskje du finner det du lurer på der.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav elacin » tir 14.02.2006 19:58

må få worde svar her, jeg drikker kaffe tre ganger om dagen fra en slik italiensk ting, og elsker det :)

Dog er det nødt til å være plagsomt å bruke den i norge om man ikke har gasskomfyr da. da tar det sikkert en ti minutter å lage seg noe kaffe istedetfor 2.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Judas » tir 14.02.2006 20:04

elacin skrev:må få worde svar her, jeg drikker kaffe tre ganger om dagen fra en slik italiensk ting, og elsker det :)

Dog er det nødt til å være plagsomt å bruke den i norge om man ikke har gasskomfyr da. da tar det sikkert en ti minutter å lage seg noe kaffe istedetfor 2.


Jo men, på to minutt klarar du å lage ein nescafe instant. Då vil eg heller bruka fem minutt ekstra for å «go the extra mile» for å få ein fantastisk kopp kaffi, og ikkje berre døyva koffein abstinensen p-D
Og til trådstarter, om du kjøper deg ei slik kanne, kjøp ei litt stor, slik at du kan lage to koppar i same slengen. Husk at den kanna som lagar 8 koppar, er espresso koppar og IKKJE eit norsk krus. Espresso koppar er jo like store som eit fingerbøl p-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav bare » tir 14.02.2006 20:04

....moss er jo mindre enn en time unna Oslo, da...

Jeg anbefaler Rancilio Silvia -maskinen på det varmeste. Har hatt min i halvannet år nå, og er kjempefornøyd. Men du bør være litt flink med rengjøring...tørker du av bajonettfestet med en klut etter at du har brukt den, holder pakningen leeenge... og kaffen blir ikke sur.
mixmaster på grünerløkka lå lavest i pris da jeg kjøpte.... fikk min for ca 4.500.- Ellers tror jeg at Påfyll (også på grünerløkka) fremdeles har et godt pakketilbud hvis du både kjøper kaffe og kvern....
(jeg mangler nemlig kvern, og skal kjøpe meg det.)
Har du ikke råd til maskin, bruk espressokanne og melkeskummer når du har god tid og en liten presskanne og vannkoker når du har dårlig tid. Da får du god, fersk kaffe!
I motsetning til den vonde traktekaffen..
(:)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav fargefax » tir 14.02.2006 20:05

Jeg drikker maaassse kaffe, dog mest traktekaffe...

Jeg har også en Nespresso c250 maskin. Den lager i mine øyne helt super espresso og steamer melk på en god måte. Det er også greit utvalg av podsvarianter tilgjengelig. Litt usikker på prisen på podsene, men tror du slipper unna med rundt 2 kroner koppen.

Det mest positive med maskinen er renhold og vedlikeholdsfrihet. Du slipper sølet og klisset som kaffe i løsvekt genererer. En annen ting som man heller ikke skal glemme er at du har "fersk" kaffe oftere. Kjøper man ferskkvernet kaffe må man i prinsippet drikke mye og ofte for at din dyre (og gode kaffe) skal holde på smaken. Eller kjøpe små doser og ofte. Kapslene holder på aromaen godt.

Og det mine kaffetørste venner, er faktisk ganske viktig:)

sjekk også: http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1109683353.66

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Siri » tir 14.02.2006 20:06

Og disse skryter av at de er Norges største nettbutikk innen kaffe, te, tilbehør og utstyr:
http://teaandcoffee.no/
medlem i 225 måneder
 

Innleggav bare » tir 14.02.2006 20:34

malt kafe og kaffebønner holder best på ferskheten og smaken om de oppbevares i fryseren. Dagsdosen din bør ligge i et lukket glass i kjøleskapet.

kaffepads virker litt papiraktige, synes jeg...

Smart med kvern, for da kan du male opp kaffedosen din selv.... Det lukter himmelsk! (:)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav onkel_reisende_mac » tir 14.02.2006 20:36

Har selv en francis francis x1 og bruker pods. Flott maskin med kjempe god espresso.. Kan anbefales!

http://62.207.135.220/FrancisFrancis/en-US/Products/Classic/X1.htm
medlem i 233 måneder
 

Innleggav svar » tir 14.02.2006 21:01

elacin skrev:Dog er det nødt til å være plagsomt å bruke den i norge om man ikke har gasskomfyr da. da tar det sikkert en ti minutter å lage seg noe kaffe istedetfor 2.


Hvor kommer gasskovnfyr inn i bildet?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere