Stakkars windows brukere :)

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav Cybbe » tor 02.06.2005 12:28

Magnuc skrev:Er ikke så veldig smart å kunne rename homedir i OS X heller.. lurer på hvor mange der ute det faktisk er som gjør dette og aldri får tilbake filene sine.. Det må nesten være en mye større risiko for å miste filer på denne måten enn ved å få virus på Windows..

Så sant så sant. Fatter ikke hvorfor Apple ikke fikser dette, de må da ha fått nok tilbakemelding om at dette ikke er særlig intuitivt.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav rebop » tor 02.06.2005 12:31

Det er ikke så mange dagene siden min Tiger installasjon med 10.4.1 fikk kernel panic og sto i sju steiner. Riktignok funket den fint etter en omstart.

Poenget er: alle os har sine feil. Med min os/2, novell, win(stort sett alle), mac os x, linux, freebsd og dos erfaring så har alle fordeler og ulemper.

Det er vanskelig å få en windowspc stabil, men det kommer helt an på bruken. Jeg har vedlikeholdt windows 98 pcer som har stått stabilt som fjell i flere år uten problem og jeg har fikset winxp pcer som de fleste ville reinstallert pga spyware ca en gang i uken. Travelt! De aller fleste installasjoner lar seg fikse hvis en bare gidder, men det kan være et ork.

Hadde windows hatt 4% av markedsandelene og Mac os x 96% ville nok mac os x hatt seriøse problemer med spyware og liknende. Vær glad dere at mac har så få markedsandeler som de faktisk har.

For den som måtte lure, av de operativsystemene jeg har vært borti så er det min novell-server som er mest stabil. men så er server og klientmaskin to forskjellige ting...

Jeg trives hvertfall godt slik som det er nå ;)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Blomvik » tir 14.06.2005 19:40

Bare et spm. ang. virus

Hadde(har fortsatt, men nedpakket) en gammel windows pc(wintel maskin)
med helt sikekrt masser av virus. hadde en del filer der som jeg vil beholde, som jeg har flyttet over til min iMac. Nå som disse filene 90% sikkert er infisert med virus, vil de påvirke Macen på noen måte?

Vist ja, på hvilken måte vil det påvirke?
medlem i 227 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 14.06.2005 19:47

Blomvik skrev:Bare et spm. ang. virus

Hadde(har fortsatt, men nedpakket) en gammel windows pc(wintel maskin)
med helt sikekrt masser av virus. hadde en del filer der som jeg vil beholde, som jeg har flyttet over til min iMac. Nå som disse filene 90% sikkert er infisert med virus, vil de påvirke Macen på noen måte?

Vist ja, på hvilken måte vil det påvirke?

Hvis du har MS Office-dokumenter med macro-virus, kan det ødelegge på Mac'en din også. Så lenge du har macros disabled i Office, og ikke aktiverer det når du åpner dokumenter fra Windows-boksen din, så skal det gå fint. Du kan jo installere siste versjon av Norton AntiVirus på Windows-boksen, og kjøre en test, før du drar over filer?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Blomvik » tir 14.06.2005 19:51

thomasb skrev:
Blomvik skrev:Bare et spm. ang. virus

Hadde(har fortsatt, men nedpakket) en gammel windows pc(wintel maskin)
med helt sikekrt masser av virus. hadde en del filer der som jeg vil beholde, som jeg har flyttet over til min iMac. Nå som disse filene 90% sikkert er infisert med virus, vil de påvirke Macen på noen måte?

Vist ja, på hvilken måte vil det påvirke?

Hvis du har MS Office-dokumenter med macro-virus, kan det ødelegge på Mac'en din også. Så lenge du har macros disabled i Office, og ikke aktiverer det når du åpner dokumenter fra Windows-boksen din, så skal det gå fint. Du kan jo installere siste versjon av Norton AntiVirus på Windows-boksen, og kjøre en test, før du drar over filer?


det er bare et par bilder å noen filer å slike ting, en og annen sang...
er Norton freeware/shareware?? er ikke intresert i å bruke noe penger på det, det blir bare ett kjapt søk før windows-boksen får hilse på min gode venn Mr. Slegge :-)
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Jon » tir 14.06.2005 20:22

Så vidt jeg vet, så blir ikke bildefiler infisert med virus. Ikke er det vanlig med mp3 filer heller, selv om det vistnok er mulig.

Du må bare huske det at, selv om mac'en din ikke blir påvirket av virus, så er viruset der den dagen/hvis du skal ha filene inn på en windows pc.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav bep0rz » tir 14.06.2005 20:24

Nå finnes det vel ganske mange Windows-brukere (som vet hva de driver med) som virkelig hater Mac og OS X.

Jeg sitter ganske mange timer med Windows, hjemme og skole, og har ikke noen store problemer.

Mamma, som ikke har så mye peiling, får det aller meste til uten noen stor hjelp.

Innebygde brannmurer (softwarebrannmurer) fungerer rimelig dårlig uansett, man burde ha noe hardt og fysisk for at det skal være en god løsning.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav tactus » tir 14.06.2005 20:52

bep0rz skrev:Innebygde brannmurer (softwarebrannmurer) fungerer rimelig dårlig uansett, man burde ha noe hardt og fysisk for at det skal være en god løsning.

Alle brannmurer er "myke".

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ask » tir 14.06.2005 20:58

tactus skrev:
bep0rz skrev:Innebygde brannmurer (softwarebrannmurer) fungerer rimelig dårlig uansett, man burde ha noe hardt og fysisk for at det skal være en god løsning.

Alle brannmurer er "myke".

Finnes jo sånn egne bokser da, gjør det ikke?
Men likevel: det er jo ikke noen fysisk "mur" inni de heller.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Blomvik » tir 14.06.2005 21:07

eivindask skrev:
tactus skrev:
bep0rz skrev:Innebygde brannmurer (softwarebrannmurer) fungerer rimelig dårlig uansett, man burde ha noe hardt og fysisk for at det skal være en god løsning.

Alle brannmurer er "myke".

Finnes jo sånn egne bokser da, gjør det ikke?
Men likevel: det er jo ikke noen fysisk "mur" inni de heller.


beste beskyttelsen mot virus og spyware er vel å ta ei saks/tang å klippe nettverkskabelen rett av ;) evt. kjøpe en Mac :-D
medlem i 227 måneder
 

Innleggav josteinsen » tir 14.06.2005 21:12

hehe

Har ikke hatt seriøse problemer med windows siden 3.11 :-)
Ikke med OSX heller, men jeg ler meg skakk av folk som ikke klarer å bruke ett windows system uten å havne i masse trøbbel.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav haavar » tir 14.06.2005 21:21

Nå har vel ikke "mykhetgraden" på firewallen så veldig mye å si. Jeg vet egentlig ikke hva dere legger i det utrykket: er det sofware/hardware eller statefull/stateless dere snakker om?
Det som kansje er mer viktig er om du har en personlig brannmur eller en brannmur i nettverket. På en windows boks vil jeg anbefale begge deler. Jeg ville adri stolt på en brannmur som kjørte på windows, men det er greit å ha personlig firewall for å beskytte seg mot andre windows bokser på samme LAN.
Siden ormer ikke er noe serlig issue på mac ville jeg si det er tilstrekkelig å ha enten det ene eller det andre. Selvsagt er jeg så paranoid at jeg har begge deler og litt til.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav haavar » tir 14.06.2005 21:23

Har ikke hatt seriøse problemer med windows siden 3.11

Hvis du setter boksen rett på nett uten firewall eller nat så kan jeg love deg at det vil forandre seg ganske raskt.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav josteinsen » tir 14.06.2005 21:35

haavar skrev:
Har ikke hatt seriøse problemer med windows siden 3.11

Hvis du setter boksen rett på nett uten firewall eller nat så kan jeg love deg at det vil forandre seg ganske raskt.


Ja, men du skal være ganske fersk på data for å ikke ta forhåndsregler før man kobler seg på nett.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav tactus » tir 14.06.2005 21:49

josteinsen skrev:
haavar skrev:
Har ikke hatt seriøse problemer med windows siden 3.11

Hvis du setter boksen rett på nett uten firewall eller nat så kan jeg love deg at det vil forandre seg ganske raskt.


Ja, men du skal være ganske fersk på data for å ikke ta forhåndsregler før man kobler seg på nett.

Akkurat det er per min mening den største svakheten med Windows.

Med "myke" brannmurer lengere opp mente jeg at det teknisk sett ikke er noen forskjell om brannmuren sitter i alt-i-ett ruteren ifra elkjøp eller er installert på en PC. Begge løsningene er programvarebaserte.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]