Hva er egentlig hacking?

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Hva er egentlig hacking?

Innleggav ask » tor 21.04.2005 20:42

Ordet hacking forbinnes ofte med datainnbrudd og å "bryte seg inn" i andres datamaskiner. Men så vidt jeg har forstått har vel ordet egentlig noe med programmering å gjøre? Eller tar jeg feil?

Hva er egentlig hacking?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav CreeVal » tor 21.04.2005 20:45

Etter det jeg har forstått er det å bryte seg inn ulovlig ansett som cracking, mens at f.eks. en Whitehat hacker bryter seg inn på en bedrifts server og deretter mailer bedriften om hvordan han gjorde det og hva som må forbedres er det som kan kategoriseres som hacking.

Men jeg er litt usikker selv...

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav macrules » tor 21.04.2005 20:46

Hacking forbinder jeg med å tilegne seg kunnskap om f.eks programmer.

Cracking forbinder jeg med å enten gi programmer egenskaper som ikke var tiltenkt, eller å bryte seg inn på andres datamaskiner/servere.

Edit: Med cracking og programmer mener jeg f.eks å omgå registreringsrutiner i programmer.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav skyfex » tor 21.04.2005 20:50

Termet hacking er veldig omstridt. Men jeg tror man må dele det inn i to deler. Whitehat og blackhat. Whitehat hackere er folk som bare er nysgjerrige, kan være alt fra en programmerer som lager programmer som strekker maskinen til nye grenser, utnytter systemet på måter folk ikke tenkte på, til en som bryter seg inn på maskiner for moroskyld, men ikke gjør noe desktruktivt. En blackhat hacker er en hacker er det samme som whitehat, men som har ondsinnete hensikter. Ta ned et nettverk osv.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav kevin » tor 21.04.2005 21:00

Betegnelsen hacker stammer fra 60/70-tallet og betyr egentlig en med god innsikt i hardware og (kanskje mest) software/programmering som sitter og 'hakker' (engelsk: hacking) på tastaturet hele tiden. Det har i utgangspunktet ingenting med ulovligheter å gjøre..

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 21.04.2005 21:11

Ordet hacker ble vel først introdusert av de som laget teknologien som gjorde internett mulig. ARPANET og den gjengen der. Den tiden var, som kevin nevner, på 60/70-tallet. WWW kom ikke før rundt 90-tallet.

Les mer her :)
http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html#what_is

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Rev » tor 21.04.2005 21:45

eivindask, http://wikipedia.org er en finfin side for sånne spørsmål! Det er mac1 også, men jeg tror du får svaret fortere på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ask » tor 21.04.2005 21:59

Ahh... at jeg ikke tenkte på Wikipedia! Søkte en del på google, men fant ikke akkurat det jeg ville ha. Men den wikipedia-artikkelen så bra ut. Takk.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav prosch » tor 21.04.2005 22:35

Ellers har du også et program på maskinen din som heter Sherlock, der er det en ordbok som har vist seg brukbar ved flere anledninger :)
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Alias » tor 21.04.2005 23:05

"Hacking" ble definert som prosessen å skrive kode, eller bidra med kode til et mykvaresystem
Men det eksisterer selvfølgelig noe kontrovers rundt betydningen av denne termen i dag. Det begynte som et ufarlig termutvidelse "Å bryte seg inn i et system, som oftest med onde hensikter". I den senere tid har flere innen dataindustrien gjort forsøk på å gjenerobre ordet fra den i dag så populære mutasjonen, og adoptert termen "Cracking" som erstatning for den muterte betydningen. Ettersom det eksisterer en viss vilje for å gjenerobre tremens opprinnelige betydning (bland annet innen åpen kildekodemiljøet), vil du finne "Hacking" brukt sammen med åpen kildekode, i steden for den "negative" muterte betydningen mange bruker i dag.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav G-Mac » tor 21.04.2005 23:16

Hvor enkelt/vnskelig er det å hacke en mac da?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav macrules » tor 21.04.2005 23:39

G-Mac skrev:Hvor enkelt/vnskelig er det å hacke en mac da?


Synes osx er ganske lett å sette seg inn i jeg.... :roll:

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav iPuNx » fre 22.04.2005 0:00

spørsmål til dere hackere:
Hvilke metoder og fremgangsmåter bruker dere når dere skal hacke??

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav desafio » fre 22.04.2005 0:24

su -, cat og vi er gode utgangspunkt :)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav tactus » fre 22.04.2005 0:43

PuNx skrev:spørsmål til dere hackere:
Hvilke metoder og fremgangsmåter bruker dere når dere skal hacke??

Omtrent 2-20 timer hver dag forran datamaskinen i noen år. Spille CS teller ikke. Finnes forsåvidt andre ting å bruke livet sitt på. Øl og damer f.eks. Skal du bryte deg inn i andres maskiner, visst det var det du spurte etter, må du først få deg ett kriminelt nettverk. Deretter betaler du noen for å utføre slike ting for deg. Det er antagelig den letteste veien. Lykke til.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron