Lønn

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Lønn

Innleggav imack » ons 05.01.2005 19:56

Jeg har (kanskje) fått mulighet for fast stilling for et web-byrå. Stillingsbetegnelsen er noe vag fortsatt, men det blir å jobbe med webdesign, grensesnitt, webprogrammering (xhtml, css - sikkert mer og, php, javascript), flash ... ting i den gata. Jeg har bachelor i multimedia og freelanset en del, men aldri vært borti en fast stilling før.

Så er det store spørsmålet: Hvor mye skal jeg be om i lønn???

Jeg vil selvfølgelig ikke legge meg for lavt eller høyt, så jeg regner med et sted mellom 300 og 400.000. (400 er mye, 300 er lite... eller?) Men jeg ønsker å kunne være en god del mer presis enn som så.

Håper dere kan orientere meg litt.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Jon » ons 05.01.2005 20:12

Hør på http://www.storedyret.com . Er jo et stort norsk design-forum, så er nok noen som har like jobber der.

Blir litt offtopic dette, men hvor tok du bachelor i multimedia? Jeg har tenkt meg inn på de baner jeg og, men hadde du giddi å beskrevet "utdannings-veien" du gikk, så hadde det vært flott. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav imack » ons 05.01.2005 20:51

Takk, har lagt inn på storedyret allerede. Men tenkte at det ikke skader å forhøre seg flere steder.

Jeg gikk Bjørknes' World Wide Education linje, med 1.år i Oslo og resten i Perth, Australia. Veldig anbefalelsesverdig, hadde aldri vært i Oz før, men frister klart til å dra tilbake. Den aller største haken med utdanning i utlandet, særlig innen mediafag, er at jobb får man kun (eller hvertfall 90% av tilfellene) gjennom nettverk. Og når man da har nettverket sitt på andre siden av jordkloden så tar det en del ekstra tid å bygge seg opp et nytt et. Men for snille gutter (og jenter!) ordner alt seg :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Jon » ons 05.01.2005 23:10

Okai, høres ok ut det, men du har rett i det med nettverk. Nettverk er alt innen det meste, spesielt i den grafiske verdenen. :D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav imack » ons 05.01.2005 23:16

Fordelen min nå er jo selvfølgelig at jeg har nettverk over hele verden så å si, ikke bare Oslo/Norge. Det er godt når jeg har australsk kjæreste og regner med å ville jobbe der nede en eller annen gang i fjernere fremtid.

Men back on topic - ingen andre som har noen lønnsoverslag? Må jo være noen weboperatører e.l. på et Mac-forum :D

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Fantomas » ons 05.01.2005 23:19

jeg er macer og får timelønn regnet utifra 450000 som årslønn

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav MacPhisto » ons 05.01.2005 23:24

Med god utdanning kan du kreve 350.000,- har du samtidig minimum to års ansinitet (fast ansatt som web-designer i et firma) kan du godt kreve 375.000,-

Det spørs litt om hvilket firma du har fått jobb i også, er det et lite enmannsforetak så kan du nok ikke kreve like mye som web-designer for BBDO eller Gray konsernet!

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav imack » ons 05.01.2005 23:24

Fantomas skrev:jeg er macer og får timelønn regnet utifra 450000 som årslønn


Som frilanser da? Det blir jo en litt annen måte å regne på, for da skal man renge med mva, utgifter og slike ting. Timelønnen på en faststilling er alltid lavere enn ved prosjektbasert utbetaling. Hvis ikke så skal jeg le hele veien til polet ... eh banken.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav imack » ons 05.01.2005 23:26

MacPhisto skrev:Med god utdanning kan du kreve 350.000,- har du samtidig minimum to års ansinitet (fast ansatt som web-designer i et firma) kan du godt kreve 375.000,-

Det spørs litt om hvilket firma du har fått jobb i også, er det et lite enmannsforetak så kan du nok ikke kreve like mye som web-designer for BBDO eller Gray konsernet!


Takk, nå begynner det å ligne noe her. Det er et mellomstort firma med planer om ekspansjon. Tror de er i underkant av 10 stk nå.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Fantomas » ons 05.01.2005 23:30

nei ikke som frilanser, jeg er lønnsmottager hos firmaet jeg jobber for, men jeg jobber ikke fulltid fordi jeg fortsatt går på skole, men hadde jeg jobbet fulltid hadde jeg fått ca 450000 i årslønn....

og jeg har ikke spes god utdanning på det området engang, er delvis selvlært i indesign og photoshop, min utdanning er innen kommunikasjon og markedsføring og jeg blir forhåpentlig bachelor til våren

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav imack » ons 05.01.2005 23:49

Veldig pent må jeg si. Ikke akkurat samme gata som jeg holder på med, men hvertfall samme byen... og jeg har veldig peil på photoshop, pluss kan litt Quarck. Men jeg er ikke noe super på grafisk design/illustrasjon. Uansett, da kan jeg skru opp forhåpningene litt.

Håper på litt flere svar så jeg får et bredere inntrykk/gjennomsnitt.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Fantomas » ons 05.01.2005 23:52

kan si det sånn at jeg er mere heldig enn flink

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav anderstangen » tor 06.01.2005 1:08

å jobbe med webdesign og koding kan bli veldig kjedelig i lengden, alt etter hva slags jobber du gjør.. Om du har mulighet burde du påta deg så mange designjobber som mulig, det er gøy :)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav TorbX » tor 06.01.2005 4:34

Virker ganske gøy å jobbe med kreative ting. Synd for meg at jeg ikke er kreativ.

Jeg er på minussiden hva kreativitet angår.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron