Dårlig eller gode nyheter?

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Er dette bra elelr dårlige nyheter?

Bra
2
14%
Dårlig
12
86%
 
Antall stemmer : 14

Dårlig eller gode nyheter?

Innleggav Spider_Jerusalem » fre 17.12.2004 19:38

Istad kom jeg over denne artikkelen på nrk's nettsider: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4360424.html

Fant ut at jeg ville spørre folkene her om hva de syntes om dette.



- Spider Jerusalem
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Kamelen » fre 17.12.2004 19:41

1984'ish..

kontroll, kontroll, kontroll.. ikke bra!
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Munin » fre 17.12.2004 19:53

Helt enig med Kamelen

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav aargh » fre 17.12.2004 20:04

føkk snuten!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav DannyBoy » fre 17.12.2004 20:10

At du skal bli pliktig til å oppgi passord... hva e det for noe bull shit da. Det er jo hele vitsen med passord at det skal beskytte personlig data.

Ikke mye vits med masse firewaller og krypterete disker hvis du må oppgi all info dem trenger for å komme inn!

Ikke at jeg har noe mistenktsomt på maskinen min men... jeg er bare litt naturlig paranoid. Men det er vel de fleste som har jobbet med IT systemer i noen år...

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav aslak » fre 17.12.2004 20:16

hehe, synes det er helt greit jeg, det er et lovverk som er laget for å kunne gjøre nødvendige undersøkelser i kriminalsaker.

dere som har skrevet over her, tror dere virkelig at politiet bare dukker opp på døra til folk og spør om passord til pcen uten grunn? :D

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » fre 17.12.2004 20:23

Liker dette virkelig ikke. Ikke har jeg noe mistenktsomt eller ulovlig på min maskin, men jeg blir også naturlig paranoid når politiet vil ha tillatelse til å komem seg inn på alt og kan straffe folk som nekter. (Også vil de overvåke alle datamaskiner uten å måtte spørre om lov. (Var et artikkel om dette på nrk (tror jeg.) også for en stund tilbake, men jeg klarer ikke å finne den, dessverre. Kan noen hjelpe meg med å finne den?))

Liker ikke at norge blir et politistat.


Det neste blir at jeg har ikke lov til å ha programmer som gjør meg rimelig anonym og som krypterer mine internettforbindelser. F.eks.: TOR (http://www.freehaven.net/tor) & JAP (url]http://anon.inf.tu-dresden.de/index_en.html[/url])


-Spider Jerusalem
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Kamelen » fre 17.12.2004 20:28

aslak skrev:hehe, synes det er helt greit jeg, det er et lovverk som er laget for å kunne gjøre nødvendige undersøkelser i kriminalsaker.

dere som har skrevet over her, tror dere virkelig at politiet bare dukker opp på døra til folk og spør om passord til pcen uten grunn? :D


blåøyd...
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » fre 17.12.2004 21:38

aslak, det ligger i detaljene. f.eks.:
... I praksis betyr det at alle trafikkdata hos nettleverandørene blir lagret i 90 dager. ...


La meg ramse opp noen stikkord:

- nettbanker & nettbuttiker osv. (DIsse er (som regel, håper jeg)krypterte forbindelser, men kan likevel knekkes. (Ingenting er sikkert, det er bare snakk om tid og intelligens. Som burde teoretisk sett gjøres oss rimelig trygge, men dessverre ikke.)

- e-mail (som er jo enkelt nok å fange opp uansett, men likevel.), det du laster ned. (Ja, alle som piratkopierer ligger tynnere ann, enn det er ikke så farlig, men det er prinsippet her som gjelder.

- Chatting (MSN bruker etter det jeg vet rentekst overføring av samtalene, det samme gjelder nesten alle chatte-systemer.)

osv.

De fleste overnevnte ting er ikke så sikre til å begynne med. Men at et bestemt gruppe har tilgang til alt det overnevnte, uten å kunne stanses, lover ikke godt. (Jeg må legge til at det finnes maktmisbrukere blant de som skal beskytte oss, politiet er ingen unntak.)


-Spider Jerusalem
medlem i 236 måneder
 

Innleggav tactus » fre 17.12.2004 22:17

Ifra lenken..
Et tredje forslag er at den enkelte bruker under en
etterforskning skal ha plikt til å gi politiet de opplysninger som er nødvendige for å få tilgang til datasystemet.

Dermed blir det kriminelt å ikke oppgi passord til datamaskiner og mobiltelefoner hvis politiet forlanger det. Politiet skal derimot ikke kunne kreve at den som er mistenkt for noe hjelper til under selve etterforskningen.


Med andre ord, bevisbyrden blir flyttet mot publikum og retten til personvern satt mot sidelinjen. Virker skikkelig nazi. Håper forslagene ikke går igjennom.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]