M$ først, de andre senere...

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

M$ først, de andre senere...

Innleggav wisshh » fre 10.12.2004 16:48

Norsk Tipping
Hvorfor kan jeg ikke spille med Mac, Linux og med andre nettlesere enn Internet Explorer?

Norsk Tipping tilbyr markedets sikreste betalingsløsning. Dette har dessverre medført begrensninger i forhold til operativsystem og nettleser. Vi innser imidlertid at dette kan virke urettferdig for brukere som dermed utelukkes. Vi ønsker i fremtiden å tilby vår løsning til alle brukere, uansett plattform og nettleser. Vi kan dessverre ikke gi noe konkret tidspunkt for dette, men vi kan forsikre om at dette er en prioritert oppgave for oss.


Dette er noe som irriterer meg grenseløst!!
Som vi alle vet er vel Linux og MacOSX noen hakk sikrere en Windows,
da blir det en smule patetisk å skrive at de ønsker å benytte seg av markedets sikreste betalingsløsning. PISS PREIK kaller jeg dette og en favorisering av M$.

Jeg mener at når KUN en aktør får monopol fra staten, ja da burde det også være mulig for alle og ikke la noen bli utelatt, Filmarkivet er jo også et glimrende
genistrek fra kjøpte og betalte M$ duster!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav MrCrox » fre 10.12.2004 18:28

Jeg er like provosert som deg wisshh. Det er på tide å handle. Jeg har noen kontakter i kulturdepartementet, så jeg skal sende de en epost i løpet av helgen, med kopi til moderniseringsministern, som jo har vært opptatt av dette.

Kom gjerne med flere eksempler, slik at jeg får mest mulig kjøtt på benet..
medlem i 237 måneder
 

Re: M$ først, de andre senere...

Innleggav Hooloovoo » fre 10.12.2004 19:54

wisshh skrev:Jeg mener at når KUN en aktør får monopol fra staten, ja da burde det også være mulig for alle og ikke la noen bli utelatt, Filmarkivet er jo også et glimrende
genistrek fra kjøpte og betalte M$ duster!


Fullstendig enig her, med unntak av Filmarkivet. De er Mac-folk, men så ikke råd for å få til en Mac-løsning enda. Men det vil komme.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Bonna » fre 10.12.2004 20:56

MrCrox skrev:Kom gjerne med flere eksempler, slik at jeg får mest mulig kjøtt på benet..

Vil bare oppfordre til å gi flere eksempler til MrCrox så han kan følge dette opp politisk. For det er en skam at et selskap som har monopol ikke skal være tilgjengelig for alle!
medlem i 244 måneder
 

Innleggav admin » fre 10.12.2004 21:21

Jeg har vært i kontakt med Norsk Tipping for å skrive en sak på deres valg på å ikke støtte Mac. Stilte ganske mange spørsmål, og spørsmålene ble sendt videre til de som har utviklet løsningen - men noe svar har jeg ikke fått.

Andre som ikke støtter Mac :
Norsk Tipping
iCanal (ikke statlig)
Filmarkivet
Deichmanske biblotek (låne musikk)
Alt inn (støttes kun gjennom Opera på Mac)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

det offentlige Norge og dårlige e-løsninger

Innleggav BK » fre 10.12.2004 21:27

Norsk Tipping kan nå så være;
Langt værre er det at "ALTINN" (http://www.altinn.no) - RAPPORTERINGSLØSNINGEN TIL DET OFFENTLIGE, kun tillater bruk av Internet Explorer, Opera og Netscape.
Og selv om du bruker enten Opera eller Netscape så kan du ikke se eller skrive ut kvittering på det du har sendt inn. Når man da sender inn f.eks. mva oppgave i dette systemet så kan man altså ikke få arkivert en kopi hos seg selv annet enn skjermdump på det man sender inn! Fullstendig horribelt. Jeg har klaget til altinn tidlig i år, men fikk aldri noe svar...
Dette er den tjenesten som skal bygges ut til at vi "alle" skal sende alle mulige skjema og selvangivelser osv. inn i.
At ikke det offentlige Norge kan sørge for å kjøpe tjenester til utvikling av slike "tjenester" hos et firma som kan holde seg til W3C standarder m.v. er værre enn en skandale etter min mening.
medlem i 235 måneder
 

Innleggav kuuuli » fre 10.12.2004 21:56

http://www.mother.no <-- fungerer vel egentlig ganske greit, men da jeg fikk problemer, og spørte supporten om et spørsmåll, fikk jeg beskjed om å innstallere explorer.

det passer liksom så dårlig inn på mac

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Evvrom » lør 11.12.2004 0:42

Bare en liten tanke som slo meg... Finnes jo lover om at folk ikke skal diskrimineres... Likestilling og slikt. Er jo nesten rasediskriminering det her :P

Litt søkt kanskje, men det gjelder kanskje også på internett (ihvertfall på offentlige sider!)?? :?

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

hmm...

Innleggav åttitre » lør 11.12.2004 2:22

enig med det som står over her! men det med mother.no! så har safari 1.3 løst mye problemer, hos meg ihvertfall :) så når den nye kommer prøv den! æ gler mæ shø! :p
medlem i 239 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]