Forskjell på "ennå" og "enda"!

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav Fiskepudding » tor 02.12.2004 21:00

Nyttig forum. Ikke nok med at man lærer gramatikk man lærer jo i tillegg noe nyttig også:
Tast: <alt> + <.> for å få …
:-)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav iBoy » tor 02.12.2004 21:24

iTom skrev:Slik benytter man «trippelpunktum» for å avslutte en setning. Man bruker ikke to eller fire punktum. Og det skal være mellomrom foran og bak punktumene.

Når vi først snakker om typografi: De «trippelpunktumene» heter forresten ellipse. Så vet dere det :-)
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 02.12.2004 22:58

hehe :D

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Forskjell på "ennå" og "enda"!

Innleggav piri » tor 02.12.2004 23:05

Åsmund skrev:Desverre er det mange som ikke vet at disse ordene betyr forskjellige ting, ...


Dessverre er det mange som ikke vet at dessverre skrives med 2 s'er og 2 r'er. 8)

Når det gjelder "dem/de"-diskusjonen er det nok ingen som vil kunne vinne. De to formene har vært jamstilte i mange, mange år. Med andre ord er det opp til hver enkelt hvilken form man vil bruke. Men man må selvsagt være konsekvent og ikke blande!

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav iTom » fre 03.12.2004 2:08

iBoy skrev:Når vi først snakker om typografi: De «trippelpunktumene» heter forresten ellipse. Så vet dere det :-)


Tusen takk! En evig gåte er løst! Nu skal resten av verden opplyses … :D

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Forskjell på "ennå" og "enda"!

Innleggav Åsmund » fre 03.12.2004 2:34

piri skrev:
Åsmund skrev:Desverre er det mange som ikke vet at disse ordene betyr forskjellige ting, ...


Dessverre er det mange som ikke vet at dessverre skrives med 2 s'er og 2 r'er. 8)


Jeg får vel ta av meg hatten for den, selvom jeg nok dessverre vet hvordan det egentlig skrives.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Forskjell på "ennå" og "enda"!

Innleggav iBoy » fre 03.12.2004 2:39

Åsmund skrev:Jeg får vel ta av meg hatten for den, selvom jeg nok dessverre vet hvordan det egentlig skrives.

Da vet du vel sikkert også at «selv om» skrives i to ord? :wink:
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Funkaholic » fre 03.12.2004 10:06

Når vi først er inne på det her, hvorfor er ikke ugle og rev likestilt?

Bare lurer …

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav RonnyS » fre 03.12.2004 16:03

Hva med å opprette en egen post for ortografiske spørsmål og svar her på forumet? Tror det er en annen tråd som omhandler noe av det samme her et sted.
"Kanke si anna enn at jei væffal hadde syns det villevært stili!"

Ronny S
medlem i 233 måneder
 

Innleggav iBoy » fre 03.12.2004 17:28

RonnyS skrev:Hva med å opprette en egen post for ortografiske spørsmål og svar her på forumet? Tror det er en annen tråd som omhandler noe av det samme her et sted.
"Kanke si anna enn at jei væffal hadde syns det villevært stili!"

Ronny S

Kanskje ikke så dumt? Mange av brukerne her jobber sikkert til daglig med tekst på en eller annen måte, og alle som formidler et budskap, burde ta språket vårt på alvor. Det synes iallfall jeg. :)
medlem i 245 måneder
 

Selv om?

Innleggav joiv » tir 07.12.2004 12:11

iBoy skrev:Da vet du vel sikkert også at «selv om» skrives i to ord?


"<b>Jamvel</b> om eg ikkje kjenner deg, kan eg sjå på anletet ditt at du er ein skurk!"

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Selv om?

Innleggav iBoy » tir 07.12.2004 13:31

joiv skrev:"<b>Jamvel</b> om eg ikkje kjenner deg, kan eg sjå på anletet ditt at du er ein skurk!"

Jeg håper ikke den var rettet mot meg personlig.
medlem i 245 måneder
 

Re: Selv om?

Innleggav joiv » tor 09.12.2004 23:30

iBoy skrev:
joiv skrev:"<b>Jamvel</b> om eg ikkje kjenner deg, kan eg sjå på anletet ditt at du er ein skurk!"

Jeg håper ikke den var rettet mot meg personlig.


Nei, jeg ville bare vise at <i>selv om</i> kan skrives i ett ord.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Selv om?

Innleggav darwin » fre 10.12.2004 0:18

joiv skrev:"<b>Jamvel</b> om eg ikkje kjenner deg, kan eg sjå på anletet ditt at du er ein skurk!"


ansikt skrives med <b>d</b>: andlet

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav iBoy » fre 10.12.2004 0:20

Jeg har på følelsen av at denne diskusjonen har beveget seg litt bort fra det den opprinnelig handlet om :roll:
medlem i 245 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]