Hva stemmer du?

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Hva ville du stemt?

Arbeiderpartiet
22
23%
Fremskrittspartiet
10
11%
Høyre
17
18%
Kristelig Folkeparti
6
6%
Rød Valgallianse
6
6%
Senterpartiet
1
1%
Sosialistisk Venstreparti
20
21%
Venstre
7
7%
Jeg ville stemt blankt (begrunn gjerne dette i tråden)
6
6%
 
Antall stemmer : 95

Innleggav sniffer » fre 19.11.2004 14:30

admin skrev:
TorbX skrev:Well, det viktigste er vel at vi alle stemmer. Og at vi stemmer for det partiet som står for saker som er viktig for en selv. For meg, i en utdanningssituasjon, er det naturlig å sympatisere med partier som vil satse radikalt på skolemateriell o.s.v.


Du skal vel ikke leve av billig skolemateriell og gratis kollektivtransport i fremtiden?

"Gratis" er visst ikke ett populært ord skjønner jeg. At hver mann kjører i egen bil og unge må sutte ekstra på lånekassen enn det de allerede gjør for å anskaffe elementert utstyr for egen utdanning er også en pris noen må betale for på slutten av dagen. Ingenting er gratis uansett om staten eller privat økonomien (eller etterkommende generasjoner) må betale kostnadene.
Det ble nevnt litt lenger opp her om en viss nabo i øst som er på vei opp og fram. Vell "u-landet" har faktisk ett minst like godt utdannings-system som Norge, de har riktig nok ikke noen lånekasse der borte, men det veies opp med at kompetanse-nivået blir i mye større grad stimulert der (skolebøker lånes ut gratis til elever og studenter bl.a.). Analytikerene mener at Russland vil ligge på vestlig nivå i løpet av 20-25 år, og min teori er at kunnskaps stimulering *utelukkende* er en av den største drivkraften til framveksten.
Andre land, som det kanskje er litt mer naturlig å sammenligne seg med, er Finland. Finland har ikke olje, men også der har de en annen holdning til utdanning. Nokia har ikke bare spunnet opp ifra ingenting. Heller ikke ordet "gratis" har den samme betydningen i utdannings-sammenheng som vi økonomene i vest tolker betydningen av ordet.

Å bli tatt med buksene nede om 20-25 år fordi "industri" er den eneste reelle konkurranse området som vi har vært bekymret over i dag kan bli en vanskelig sannhet å svelge i morgen.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav TorbX » fre 19.11.2004 15:00

admin skrev:
TorbX skrev:Well, det viktigste er vel at vi alle stemmer. Og at vi stemmer for det partiet som står for saker som er viktig for en selv. For meg, i en utdanningssituasjon, er det naturlig å sympatisere med partier som vil satse radikalt på skolemateriell o.s.v.


Du skal vel ikke leve av billig skolemateriell og gratis kollektivtransport i fremtiden?


Nei. Men for bærekraftig utvikling må man ha godt utdannede mennesker. Ferdig avtale. Og jeg vil gjerne jobbe lenge, så vi trenger et bra helsevesen. Ferdig avtale.

For meg er kollektivtransport-prisene urelevante. Du må slutte å dra frem billige poenger. Jeg snakker inneklima her, ikke blyanter. Og jeg taler for barneskoleelever og stipendiater.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav admin » fre 19.11.2004 15:20

TorbX skrev:
admin skrev:
TorbX skrev:Well, det viktigste er vel at vi alle stemmer. Og at vi stemmer for det partiet som står for saker som er viktig for en selv. For meg, i en utdanningssituasjon, er det naturlig å sympatisere med partier som vil satse radikalt på skolemateriell o.s.v.


Du skal vel ikke leve av billig skolemateriell og gratis kollektivtransport i fremtiden?


Nei. Men for bærekraftig utvikling må man ha godt utdannede mennesker. Ferdig avtale. Og jeg vil gjerne jobbe lenge, så vi trenger et bra helsevesen. Ferdig avtale.

For meg er kollektivtransport-prisene urelevante. Du må slutte å dra frem billige poenger. Jeg snakker inneklima her, ikke blyanter. Og jeg taler for barneskoleelever og stipendiater.


Jeg mente bare med mitt svar å påpeke at det ikke nødvendigvis er det beste å stemme på det partiet man mener arbeider for de sakene man selv er interessert i akkurat nå. Jeg er også student, og ville gjerne hatt mer stipend, billigere kollektivtransport etc. i den situasjonen jeg er nå - men jeg stemmer ikke SV for det, selv om de vil arbeide for akkurat disse sakene.

Grunnen til det er at jeg mener SVs politikk absolutt ikke vil sikre enn fornuftig utvikling av Norge, både økonomisk og sosialt sett.

Poenget er at når man stemmer bør man tenke litt langsiktig, valget kan faktisk få konsekvenser mange år frem i tid. Det gjelder uansett hvor en står politisk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav kaspartu » fre 19.11.2004 15:34

kjipern at det politiske parti nok ikke stiller ved neste valg.
hadde vært konge med atle antonsen på tinge!
tenk å se han begynne et innlegg med "ærede president" mens han bukket for stortingspresidenten... det hadde iallefall fått litt liv i norsk politkk!!

-k

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav CrazyGoNuts » fre 19.11.2004 15:42

Hvordan går et ant å se seg blind på enkeltsaker??...

jeg syns oppriktig talt synd på de som stemmer på et parti på grunn av enkeltsaker fordi de ikke evner å se helheten! Hvordan går det også ant i faktisk unngå å se hvordan gratis utdanning over lengre tid vil bygge opp under seg selv og styrke seg selv langsiktig og ikke tråkke hverandre opp i en pyramide hvor det er noen svært få, veldig bra skoler som støtter seg på en masse som i størstedelen utgjøres av skoler som vil være dårligere en i dag.. Det er en helt selvfølgelig prosess som bare politikere og velgere med laber utdannelse og altfor store håp tror på.. Noen som har glemt at i en konkurranse er det som regel en eller veldig få vinnere, mens de fleste taper...? Rest assured at dersom jeg skulle latt mine egne følelser styre over min fornuft of hadde hatt makta skulle jeg tatt fra deg stemmeretten på dagen. Men jeg er desverre såpass innavla sosialdemokratisk at en trang til å være snusfornuftig bare for å hevde meg som en "kompetent" gjennomsnittsborger i lilleputtlandet hvor så mange klager over at det er kaldt og klør når man ruller seg i mynter og sedler.. Tåpelig.
medlem i 237 måneder
 

Innleggav TorbX » fre 19.11.2004 16:04

CrazyGoNuts skrev:Hvordan går et ant å se seg blind på enkeltsaker??...

jeg syns oppriktig talt synd på de som stemmer på et parti på grunn av enkeltsaker fordi de ikke evner å se helheten! Hvordan går det også ant i faktisk unngå å se hvordan gratis utdanning over lengre tid vil bygge opp under seg selv og styrke seg selv langsiktig og ikke tråkke hverandre opp i en pyramide hvor det er noen svært få, veldig bra skoler som støtter seg på en masse som i størstedelen utgjøres av skoler som vil være dårligere en i dag.. Det er en helt selvfølgelig prosess som bare politikere og velgere med laber utdannelse og altfor store håp tror på.. Noen som har glemt at i en konkurranse er det som regel en eller veldig få vinnere, mens de fleste taper...? Rest assured at dersom jeg skulle latt mine egne følelser styre over min fornuft of hadde hatt makta skulle jeg tatt fra deg stemmeretten på dagen. Men jeg er desverre såpass innavla sosialdemokratisk at en trang til å være snusfornuftig bare for å hevde meg som en "kompetent" gjennomsnittsborger i lilleputtlandet hvor så mange klager over at det er kaldt og klør når man ruller seg i mynter og sedler.. Tåpelig.


Snakker du til meg? Vel, da er vi uenige. I det politiske landskap vi har i dag, hvor handlekraft er nærmest totalt fraværende omtrent samme hvilket parti man stemmer på, kunne det nesten vært fornuftig å opprette egne partier for bestemte saker. "Barnehageplass til alle-partiet".

Jeg tror alle kan være vinnere. Slapp for øvrig av, personlig er jeg en vinner samme hvilket styre vi har. Men jeg vil ha flere med meg.

EDIT: *MULIG* at jeg leste innlegget ditt litt fort!! :lol: :lol: :wink: :wink: :wink:

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav iZappa » fre 19.11.2004 19:50

Malice skrev:Privatisering og konkuranseutsetning er ikke nødvendigvis en negativ ting. Ta VGS og barnehager feks. Til og med SV stemmer for konkuranseutsetning av barnehage i kommunen jeg bor i. De eneste i mot var faktisk AP, og de var i mot på prinsipielt grunnlag.
Jeg går for tiden på privat VGS for å forbedre karakterer på vitnemålet. Hører støtt og statig venstrefolk snakke om hvordan dette kun er et tilbud for eliten osv. WTF? Over 80% av de som går der, går der gratis på Aetats regning...
Jeg ser ikke problemet med en konkuranseutsetning av feks. helsevesenet. Hvis staten betaler folkets sykehusregninger vil vi i det lange løp tjene på det pga. bedre helsetjenester, billigere helsetjenester (billigere for staten that is..) og ikke minst en eliminasjon av helsekøen... Hvis det er kø er det marked, og marked er lik satsning.
Med andre ord: privatisering og konkuranseutsetning er ikke problem så lenge vi opprettholder og omstrukturerer velferdsstaten paralelt slik at folk får tjenestene gratis... Hvis du klarer å finne dokumentasjon på at en privatklinikk har dårligere standard enn de offentlige er du flink... (Med mindre man leser og tror på Klassekampen)
Som jeg skrev tidligere erkjenner jeg at tilstrømmning av utenlandske arbeidere er et problem for den norske økonomien. Dette er jo, som jeg også nevnte tidligere, de røde/organisasjonene sin feil. Hvis folk slutter å presse lønningene opp samtidig som vi senker prisene vil vi havne på nivå med resten av verden og samtidig til stor grad ordne ovenfornevnte problem


Hvorfor skal vi ikke konkurranseutsette og privatisere Skoleverket og Helsevesenet?

Fordi alle har rett til lik tilgang på viktige samfunnsområder. Dette er offentlige oppgaver som det er viktig at staten har kontroll med. Vi må ikke sette oss i en situasjon hvor folks rett til lik utdanning og helsetjenester blir lagt ut på annbud. Man kan delprivatisere en del tjenester i institusjonene, som renhold og vedlikehold, men i det øyeblikket man gir fra seg kontrollen med gjennomføring og planlegging fører dette oss ut på ville veger som det er uhøre vanskelig å komme seg ut av.

I skoleverket kan man se på problemer rundt kontrollen av pensum og lærerkompetanse på private skoler. Eksempel som fundamentalistiske religiøse grunnskoler bør vekke stor bekymring. Er det riktig å tilate en indoktrinering av små barn fordi foreldrene mener det. Eller har også barne rett til å kunne få en oppvekst som sikrer det muligheten til senere i livet å ta selvstendige valg.

BI er et eksempel på en høyere utdanning som fikk sterk kritikk i sommer for manglende faglig kompetanse, for få utdannede proffesorer og lærere samt manglende elev demokrati.

En skole skal ikke tjene penger. Den skal tjene elevenes beste

Det samme gjelder for helsevesenet. Del privatisering av spessial tjenester er nødvendig. Men man må sikre et høyt faglig kompetent apperat som skal være gratis for alle. Man skal ikke bli stilt i den situasjon at man ikke har råd til å fjerne Mandlene. Heller ikke her skal samfunnet tjene på folks helse. Går sykehusene i null har vi nådd målet.

Dette kan dras lenger og lengre. Men vi forstår bildet. Se på vannforsyningen i Sør-Amerika. Der har verdensbanken krevd at man privatiserer strøm og vann nett. Dette har ført til en eksplosiv prisøkning på VANN. Basis behov som er en folkerett.

Ta lærdom. Vi må verne om velferdsstaten. Men hele tide ønske å forbedre den.[/quote]

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav iZappa » fre 19.11.2004 20:20

Angående utflagging og sikring av norske arbeidsplasser under høyre styret

Er det ikke paradoksalt at regjeringa grir utenlandske selskap i oppdrag å bygge skip og annet utstyr til forsvaret. Når norsk verftsindustri ligger brakk uten oppdrag, bare for å spare noen hundre tusen. Enda bedre blir det selvsagt når trikkene som ble bestilt fra italia ikke tålte den norske vinteren og måtte settes i garagen fra september og ut vinteren.

Dette er en helt feilstilt politikk som undergraver norske arbeidsplasser og den kompetansen de besitter.

Noen høyrefolk med tanker om dette?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav smacmac » fre 19.11.2004 20:50

Angående det iZappa sier vil jeg antyde at flere her virker som meget potensielle Senterpartivelgere.

Og så om marmorstein: Dette går fint det, men med en gang høyre skal spare et år og kutter litt ned på vedlikeholdes fra åtte til fire rengjøringer i året så går det rett vest.

Når dere om noen år fortviler over byggingen av Operaen som først og fremst er dum siden det er en opera og derettter fordi det har blitt et stykt pengesluk så kan dere sende en kort unskyldning til

hvor_dumt_er_det_ikke_å_bruke_marmor@bjørgvik_operaen.no

som forøvrig med sine svarte og überstygge striper vil være forhatt av hele Norge (med untak av de ti som liker opera).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav iZappa » fre 19.11.2004 21:02

Ville det ikke vært litt merkelig hvis Norge som verdens rikeste land. Ikke skulle ha en egen Opera som grunnpilar i norsk kulturliv. Det viktigste et lite land har er vell sin kulturarv og videreutvikling av den. Opera er også en del av norsk kultur liv og der vil det komme til å foregå mye mer en bare tunge italienske operaforestillinger.

La ikke småligheter som noen hundre tusen i marmor kontra granitt spille noen rolle i kulturdebatten. Det blir som når det ble ramaskrik da folk oppdaget at å pusse opp et slott faktisk koster penger.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav smacmac » fre 19.11.2004 21:20

Tro meg det er ikke snakk om hundre tusen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Malice » fre 19.11.2004 21:20

iZappa:
Du har tydeligvis ikke egne erfaringer her. Jeg går på privatgymnas, og som jeg skrev tidligere er ca 80% av elevene der betalt av aetat. Alle har lik forutsetning for å komme inn, og de som ikke kan betale ut av egen lomme eller få aetat til å betale får full støtte fra lånekassen. For meg er det siste tilfelle... Konkuransen skolen blir utsatt for fører ikke til mindre fokus på elevene. Det blir som å si at når Remaen får konkuranse kutter de ned på utvalget, servicen og alt annet som har med kundeforhold å gjøre, bare for å gjøre livet surt for kundegruppen. Privatgymnas er forresten mye bedre enn alle de offentlige skolene jeg har vært borti tilsammen.
Du motargumenterer ikke her. Du sparker bare deg selv i ræva med dine egne uttalelser...

Ang. utfagging:
Så lenge vi er i den situasjonen vi er i nå, som hovedsaklig er AP, LO, og organisasjonenes feil, er det ikke økonomisk forsvarlig å kjøpe båter i Norge. Du bare bekrefter mine poeng med slike uttalelser.. Nok en gang påpeker jeg at organisasjonene gjør sitt ytterste for å hindre Norge i å bli internasjonalt konkuransedyktige ved å hele tiden presse lønningene opp...

Smacmac:
Jeg hater fotball. Det betyr ikke at all fotball skal opphøre. Hvis du ikke liker opera, synd for deg. Du mener vel at det kun er 10 personer i Norge som går på teater og? Snøhetta, arkitektkontoret som tegner operahuset, er særdeles flinke og annerkjente over hele verden. De har tegnet biblioteket i Alexandria, et av antikkens underverker, og har nylig vunnet konkuransen om utviklingen av ground zero/tidl. twin towers, NY. Ikke kom her og si at du har mer knowhow enn dem når det kommer til arkitektur. Du kan lavære å like det så mye du vil for min del, men ikke kom her og legg dine meninger frem som etablerte fakta.

EDIT: iZappa: Skal man fjerne religionsfriheten også når vi først er i gang? Trodde den slags friheter var et av kjerneområdene til venstresiden?
medlem i 241 måneder
 

Innleggav TorbX » fre 19.11.2004 21:27

Malice skrev:Privatisering og konkuranseutsetning er ikke nødvendigvis en negativ ting. Ta VGS og barnehager feks. Til og med SV stemmer for konkuranseutsetning av barnehage i kommunen jeg bor i. De eneste i mot var faktisk AP, og de var i mot på prinsipielt grunnlag.
Drit i lokalpolitikken, det er ikke vesentlig her.
Malice skrev:Jeg går for tiden på privat VGS for å forbedre karakterer på vitnemålet. Hører støtt og statig venstrefolk snakke om hvordan dette kun er et tilbud for eliten osv. WTF? Over 80% av de som går der, går der gratis på Aetats regning...]
Vi snakker ikke om Aurgokkmoen Private Gymnas, vi snakker om det på Aker Brygge / Vika.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav admin » fre 19.11.2004 21:31

Det jeg lurer på er hvordan iZappa og andre som stemmer SV / AP mener vi skal finansiere velferdsamfunnet vi har i dag som vi alle ønsker i fremtiden?

Hvor skal pengene komme fra? Vennligst ikke svar oljen, den varer dessverre ikke evig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Malice » fre 19.11.2004 21:32

TorbX skrev:
Malice skrev:Privatisering og konkuranseutsetning er ikke nødvendigvis en negativ ting. Ta VGS og barnehager feks. Til og med SV stemmer for konkuranseutsetning av barnehage i kommunen jeg bor i. De eneste i mot var faktisk AP, og de var i mot på prinsipielt grunnlag.
Drit i lokalpolitikken, det er ikke vesentlig her.
Malice skrev:Jeg går for tiden på privat VGS for å forbedre karakterer på vitnemålet. Hører støtt og statig venstrefolk snakke om hvordan dette kun er et tilbud for eliten osv. WTF? Over 80% av de som går der, går der gratis på Aetats regning...]
Vi snakker ikke om Aurgokkmoen Private Gymnas, vi snakker om det på Aker Brygge / Vika.


Lokalpolitikk er vel så viktig det, og det er de samme partiene som sloss...
Det er ikke snakk om "Aurgokkmoen Private Gymnas", men Sonans Stavanger Gymnas, der Sonans er navnet på den landsdekkende kjeden som eier skolen...
medlem i 241 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]